مراسم سنتی " محراب مردگان " در سفارت مکزیک

به گزارش گالری آنلاین شب گذشته یازدهم آبان ماه 1394 برابر با دوم نوامبر سال 2015 مراسم سنتی " محراب مردگان " در سفارت مکزیک با حضور جمعی از سفرا ، نمایندگان سازمان های بین المللی ،نمایندگان دولت ایران،مدیران نهاد های فرهنگی و هنری ایران و اعضای محترم جوامع تجاری مکزیک و ایران،هنرمندان و مسئولین و مدعوین ویژه ی سفارت برگزار گردید.

این مراسم ریشه در باورهای سنتی مردم مکزیک دارد ،مکزیکی‌ها آن را از اجداد سرخ‌پوست خود به یادگار نگه داشته‌اند. بعد از ورود اسپانیایی ها در قرن شانزدهم به مکزیک، این سنت با باورهای مسیحی آمیخته شد و اکنون در روزهای اول و دوم نوامبر و همزمان با روز گرامیداشت قدیسان کاتولیک برگزار می‌شود. در روز درگذشتگان، مکزیکی‌ها بر مزار ازدست‌رفتگان خود گرد می‌آیند و برایشان شمع روشن کرده و گل نثارشان می‌کنند.

در ابتدای برنامه جناب آقای سفیر اولیسس کانچولا گوتییرس به ایراد سخنرانی برای حضار پرداختند.

چیدمان محراب در مراسم سنتی " محراب مردگان "

سخنان جناب آقای سفیر اولیسس کانچولا گوتییرس به مناسبت افتتاح نمایشگاه "محراب مردگان" و نمایشگاه عکس "مرگ در محراب":

حضار محترم، عصر بخیر، به بخش فرهنگی سفارت مکزیک در تهران خوش آمدید. از حضور سفرا، نمایندگان سازمان های بین المللی، نمایندگان دولت ایران، مدیران نهادهای فرهنگی و هنری ایران و نیز اعضای محترم جوامع تجاری مکزیک و ایران تشکر می کنم. امروز ما "روز مردگان" در مکزیک را گرامی می داریم و با استفاده از این فرصت، یاد درگذشتگان را زنده نگه می داریم.

قبل از پرده برداری از محراب مردگان و توضیح در مورد سوابق و معنای آن، مایلم از استاد توماس کاسادمونت به خاطر اینکه به ما اجازه دادند مجموعه عکس ایشان تحت عنوان "مرگ در محراب" را امروز به نمایش بگذاریم، تشکر کنم. این نمایشگاه شامل 35 قطعه عکس است که در مناطق مختلف جمهوری مکزیک گرفته شده و گواهی است بر غنا و تنوع برگزاری "روز مردگان". همچنین از شرکت مکزیکی وکلای گودریچ، ریکلمه و شرکا تشکر می کنم که کتابی را شامل عکس های استاد کاسادمونت منتشر نمود و به ما امکان داد تا امروز از این اثر بهره مند شویم. من از آقای ماریو کارلو رودریگز مدیر عامل این شرکت نیز تشکر می کنم که حمایت ایشان به ما امکان خواهد داد تا طعم یکی دیگر از سنت های مکزیکی را بچشیم که نوشیدنی آتوله نام دارد. در پایان،اجازه می خواهم از خانم شیرین رضوانی مسئول بخش فرهنگی سفارت نیز تشکر کنم که با شوق و جدیت، محرابی را تهیه کرد که چند دقیقه دیگر معرفی خواهم نمود.

جناب آقای سفیر اولیسس کانچولا گوتییرس

میهمانان عزیز:

برگزاری "روز مردگان"، سنت و جشنی است که ریشه آن به دوران قبل از استعمار اسپانیا بر می گردد. صحبت از یک سنت 500 ساله است. با شروع دوران استعمار اسپانیا، این سنت، عناصر مسیحیت را نیز در خود آمیخت، در فرآیندی تلفیقی و با ترسیم خطوط کلی و ویژگی هایش که هنوز هم حی و حاضرند. با توجه به اینکه مکزیک، کشور اقوام مختلف است (یادآوری می شود 10 درصد جمعیت کشور، بومی اند و 68 قوم و68 گروه زبانی را نمایندگی می کنند(1)، بزرگداشت فعالانه وسالیانه این جشن از سوی حداقل 40 گروه قومی مختلف در سرتاسر جمهوری مکزیک که دارای آداب و سنن مرتبط با این جشن هستند، تعجب برانگیز نیست(2) با توجه به غنا و تنوع

این جشن که به طرز باشکوهی در عکس های استاد کاسادمونت دیده می شود، درک اینکه چرا در سال 2003 یونسکو این جشن را شاهکار میراث شفاهی و غیرملموس بشریت اعلام کرد، دشوار نیست. لذا از برپایی این نمایشگاه عکس که خلوت محراب های خانوادگی را نشان می دهد و یگانه تماشاچیان آنها معمولا" اعضای خانواده و روح درگذشتگان هستند، به خود می بالیم. انجام این مطالعه توسط استاد کاسادونت که حاصل سفر به 7 ایالت مکزیک (مورلوس، میچوآکان، اوآخاکا، یوکاتان، تلاسکالا، پوئبلا و گررو) است، هفت سال به طول انجامید.

چیدمان محراب در مراسم سنتی " محراب مردگان "

در رابطه با محراب مردگان، امسال سفارت مکزیک در ایران تصمیم گرفته آن را به یاد دو شاعر اختصاص دهد: خوزه گوروستیسا (که در ضمن، دیپلمات هم بود) و خاویر ویااوروتیا. هر دوی آنها در آثارشان علاقه و اشتیاق به مرگ را انعکاس می دهند. اوکتاویو پاز برنده جایزه نوبل ادبیات از مکزیک در یکی از آثارش می گوید: "در برابر مرگ، دو رویکرد وجود دارد: یکی رو به جلو که مرگ را آفرینش می پندارد و دیگری رو به عقب که به عنوان شیفتگی در برابرهیچ یا به عنوان نوستالژی برزخ بیان می شود. دقیقا" به گفته خود پاز، این دو شاعر مکزیکی در مورد این رویکرد دوم قلم می زنند. اگر برای گوروستیسا، زندگی یک مرگ بی پایان و سقوط مستمر در هیچ است، برای ویااوروتیا زندگی چیزی جز نوستالژی مرگ نیست.

چیدمان محراب در مراسم سنتی " محراب مردگان "

سنت و جشن "روز مردگان" در مکزیک فقط لحظه ای عرفانی نیست، بلکه لحظه ای برای تفکر و حتی فلسفه است. من نقل قول خود پاز در مورد شعر ویااوروتیا را بازگو می کنم و شما را به این تمرین دعوت می کنم:

"عقربه ثانیه شمار،

ربع صفحه را خواهد پیمود.

همه چیز در یک لحظه جای خواهد گرفت

.....

و شاید ممکن باشد

زندگی پس از مرگ"

بار دیگر از حضورتان تشکر می کنم و امیدوارم از نمایشگاه عکس "مرگ در محراب" و نیز محراب مردگان ما لذت ببرید.

اوکتاویو پاز در اثر "هزار توی تنهایی" اش می گوید "پرستش زندگی، اگر حقیقتا" عمیق و کامل باشد، پرستش مرگ نیز هست. هر دو، جدایی ناپذیرند. تمدنی که مرگ را انکار می کند، در نهایت زندگی را نیز انکار می کند".

چیدمان محراب در مراسم سنتی " محراب مردگان "


پرده برداری از چیدمان محراب مردگان

چیدمان محراب در مراسم سنتی " محراب مردگان "

خانم رضوانی کارشناس فرهنگی سفارت مکزیک در رابطه با نماد ها و عناصر چیدمان این مراسم در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین اضهار کرد:

عناصر اصلی که در این آلتار(محراب) قرار می گیرد معمولا در میان ایالت های مختلف مکزیک مشترک است . اغلب در تمام چیدمان ها گل های زرد داوودی به عنوان نماد راه زندگی قرار می گیرد چرا که اعتقاد دارند عطر این گل ها ارواح مردگان را از قبرستان ها به سمت خانه ها می کشاند و راه زندگی را به آنها نشان می دهد. یکی دیگر از عناصر این چیدمان نمک است که معتقدند نمادی است از دعوت مردگان به محراب و چشیدن غذاهایی که در محراب آماده شده. شمع عنصر دیگر این چیدمان است که نماد نور در زندگی است.

چیدمان محراب در مراسم سنتی " محراب مردگان "

گل های زرد نیز نماد خورشید و زندگی می باشد. آب نیز در چیدمان نشان دهنده ی حیات است. در کل این ها عناصر مشترکی هستند که در تمام آلتارها مشاهده می شوند. چیدمان های دیگری هم وجود دارد مثل غذاهایی که مردگانشان دوست داشته اند. معمولا غذای مورد علاقه ی مردگان را در محراب قرار می دهند که اغلب غذاهای سنتی می باشند و معتقدند یک شب که از پخت غذاها بگذرد روز بعد غذاها هیچ طعم و عطر و بویی ندارند چرا که مردگان از آنها چشیده اند و درواقع بو و مزه ی غذاها را با خود برده اند.از دیگر عناصر چیدمان عکس های مردگان است که روی میز قرار میگیرد ، اگر کودکی در خانواده فوت کرده باشد علاوه بر عکسش اسباب بازی ها یا لباس هایش را در محراب قرار می دهد. همچنین وسایل شخصی مردگان را مثل قلم و کتاب یک نویسنده یا لباس های شخصی آن فرد را در آلتار می گذاشتند.رومیزی محراب ها پارچه ی بزرگ سفیدی است که نشان دهنده ی پاکی روح است . معمولا از گلبرگهای گل های داوودی از جلوی میز تا جلوی درب خانه ها می ریزند و معتقدند مردگان زمانی که به درب خانه می رسند می توانند به کمک بوی این گل ها خودشان را به محراب برسانند.

چیدمان محراب در مراسم سنتی " محراب مردگان "

در کنار برگزاری این مراسم نمایشگاه عکس استاد توماس کاسادمونت تحت عنوان "مرگ در محراب" به نمایش درآمد. این نمایشگاه شامل 35 قطعه عکس است که در مناطق مختلف جمهوری مکزیک از این مراسم گرفته شده است.

نمایشگاه عکس "مرگ در محراب"

علاقه مندان به بازدید از نمایشگاه عکس و چیدمان محراب مردگان میتوانند تا رو پنج شنبه بیست ویکم آبان ماه همه روزه (به جز رز جمعه و شنبه) از ساعت 10 الی 16 به سفارت مکزیک به آدرس خیابان آفریقا، کوچه ی گلفام،پلاک 12 مراجعه نمایند.

خانم رضوانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با برنامه های آتی بخش فرهنگی سفارت مکزیک گفتند :

برنامه ی بعدی سفارت کنفرانسی است در رابطه با نقاشان مورالیسم مکزیک که برای دو هفته ی آینده برگزار خواهد شد. از دیگر برنامه ها نمایشگاهی است از آثار هنرمندان مکزیکی که برای هفته ی دوم آذرماه برنامه ریزی شده است . برنامه های جشنواره های مختلف مکزیک نیز از طریق وزارت خارجه برای ما ارسال می شود که اطلاع رسانی می شود و علاقمندان و هنرمندان از این طریق در جشنواره های فیلم ، سینما ، جشنواره های کودکان و یا انیمیشن شرکت می کنند.

سفیر کشور مکزیک جناب آقای اولیسس کانچولا گوتییرس در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با اهداف سفارت مکزیک در برنامه های فرهنگی گفتگو کردند که شرح کامل این گفتگو متعاقباً به اطلاع مخاطبین می رسد.

جناب آقای سفیر اولیسس کانچولا گوتییرس

گزارش تصویری مرتبط


1

Cat logo de las Lenguas Ind genas Nacionales, Instituto Nacional de Lenguas Ind genas, 2008

2
Cuadernos del Patrimonio Cultural y Tur stico, Cuaderno 16, CONACULTA, M xico, D.F., 2003

logo-samandehi