فرهنگ و هنر همواره وسایلی برای ارتباط بوده اند/سفیر مکزیک در گفتگو با گالری آنلاین

ضمن تشکر از زمانی که به ما اختصاص داید لطفا بفرمایید که اشتراکات فرهنگی ایران و مکزیک را چگونه ازریابی می کنید؟
برای شروع باید بگویم هر دو کشور دارای قرنها تاریخ هستند. مکزیک بیش از 30 قرن تاریخ دارد و ایران نیز همینطور. بنابراین ما کشورهای باستانی هستیم، جوامع کهن داریم و هر دو کشور اغلب سنت های خود را حفظ کرده اند. میتوانم بگویم دو یا سه سنت باستانی ایرانی بسیار به آداب و سنن ما نزدیک هستند. برای نمونه مراسم چهارشنبه سوری، آیین آتش، جایی که شما از روی شعله های آتش می پرید. در مکزیک نیز ما در بخش جنوبی کشور مراسمی مشابه داریم که در آن مردم با توپ هایی از آتش بازی میکنند. این گونه آیین ها در ارتباط با خلوص و تزکیه و آمادگی برای زندگی است گاهی در این جهان و گاهی برای جهان پس از مرگ. در مورد این نمایشگاه خاص که امروز شاهد آن هستیم ما مرگ را یادآوری می کنیم. ظاهر این مراسم نباید باعث شود تا آن را با یک جشن اشتباه بگیریم. طریقه ای که ما در آن زندگی پس از مرگ را گرامی می داریم بسیار منحصر به فرد است.
تصور میکنید که هنر چگونه میتواند بر روی مردم دو کشور تاثیر گذاشته و آنان را در کنار هم قرار دهد؟
فرهنگ و هنر همواره وسایلی برای ارتباط بوده اند. در طی دو سال گذشته که در ایران بوده ام متوجه شده ام که ایرانی ها عاشق هنر هستند. برای نمونه در زمینه عکاسی، فیلم و سینما و نقاشی. من در تهران نقاشی های فوق العاده ای از هنرمندان ایرانی دیده ام. و این در حالی است که من در رابطه با صنایع دستی صحبت نخواهم کرد. در پرانتز باید بگویم که ما
اشتراکات فراوانی داریم و صنایع دستی بخش دیگری از اشتراکات فرهنگی ایران و مکزیک است. اما همچنین باید بگویم که ما زمینه های فرهنگی مشابهی نیز داریم. ما از سبک های مشابهی از هنرهای تجسمی، شعر و فیلم لذت میبریم. این نشانه دیگری است از اینکه ما هر دو ملت عشق را گرامی میداریم و آنچه به ما زندگی می بخشد را دوست می داریم. بنابراین از نقطه نظر سفارتخانه مکزیک هر دو جامعه تاریخ تمدنی کهن را به اشتراک می گذارند و هر دو جامعه از فرهنگی غنی برخوردار هستند و سلیقه های فرهنگی مشترک دارند، بنابراین ما تلاش میکنیم تا برنامه های فرهنگی خود را کاملا فعال نگاه داریم. این بار ما نمایشگاهی از یک سنت بسیار قدیمی و باستانی داریم، ده روز پیش نمایشگاه دیگری در ارتباط با صنایع دستی، عروسک ها و برخی لباسهای بومی و محلی مکزیک داشتیم. همچنین برنامه هایی در رابطه با سخنرانی، شعر و نویسندگی در حاشیه نمایشگاه کتاب تهران داشتیم که شیوه ای بسیار لطیف از برقراری ارتباط میان شاعران ایرانی و اتباع مکزیکی بود و برای من آن شب، شبی رویایی محسوب بود. زیرا زمانی که شما از من میپرسید که آیا ما میتوانیم از طریق فرهنگ در کنار هم قرار بگیریم، باید بگویم که ای کاش شما را زودتر میشناختم. اگر شما در آن مراسم حضور داشتید به خوبی می دیدید که روابط فرهنگی چگونه ما را به هم نزدیک می کند.
از وقتی که در اختیار رسانه گالری آنلاین قرار دادید سپاسگزارم. در پایان آیا نکته دیگری برای اضافه کردن مد نظر دارید؟
برای شما که علاقه مند به دنبال کردن رویدادهای فرهنگی سفارت خانه هستید، نمایشگاهی در رابطه با هنر معاصر در موزه ای در اصفهان خواهیم داشت که می توان این رویداد را یک نمایشگاه مدرن نامید که این نمایشگاه به نام امسال یعنی "سال نور" اختصاص یافته است. همانگونه که میدانید سازمان ملل هر سال عنوانی را برای سال اتنخاب میکند و امسال سال نور نامیده شده است. در این نمایشگاه، هنرمندی که بسیار هم توانا و با استعداد است نمایشگاهی در این رابطه برگزار خواهد نمود و خوشحال خواهیم شد که شما را هم در این نمایشگاه ببینیم.

اخبار مرتبط :

مراسم سنتی " محراب مردگان " در سفارت مکزیک

گزارش تصویری مراسم سنتی " محراب مردگان " در سفارت مکزیک

logo-samandehi