آموزش و معرفی تصویرگران به بازار کار حرفه‌ای /مدیر خانه هنر زیما از اهداف و برنامه های این موسسه میگوید

"مهمترین ماموریت ما، آماده کردن هنرجویان برای پیوستن به جامعه حرفه‌ای هنر است." هدی عظیمی، تصویرگر و مدیر خانه هنر زیما در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین ضمن تاکید بر تلاش این مجموعه در راستای فراهم کردن بستری مطمئن جهت آموزش با کیفیت علمی و کاربردی تصویرسازی و سپس ارائه آثار تصویرگران و معرفی ایشان به بازار کار حرفه‌ای از اهداف و ساختارهای آموزشی این موسسه می گوید.

خانه هنر زیما به سبب علاقه به ایجاد محفلی تخصصی، حرفه ای و تکمیلی در زمینه آموزش هنرهای تجسمی شروع به کار کرده است. زیما به لطف حضوراساتید مجرب، با تحصیلات آکادمیک و تکیه بر تجربیات حرفه‌ای و عملی ایشان توانسته ‌است مباحث آموزشی را در جهت حضور موفق هنرجویان در جامعه‌ی حرفه‌ای برنامه‌ریزی کند و ایشان را در مسیر پیشرفت توانایی‌ها‌، یافتن شیوه‌ی بیان فردی و توسعه‌ی نگرش هنرمندانه همراهی کند.

خانه هنر زیما تدریس اصولی موضوعات مورد نیاز رشته تصویرسازی را در اولویت کار خود قرار داده است. همچنین دروس پایه و لازم برای هنرمندان تجسمی مانند طراحی، مبانی هنرهای تجسمی، عکاسی و دروس نظری را در برنامه درسی دارد.

ارتباط و همبستگی مفید و موثر هنرجویان با مدرسین در خانواده صمیمی زیما، برای استفاده از قابلیت‌های بی‌شمار حرفه‌ی تصویرگری، بر اساس نیاز جامعه، همچنین رسیدن تصویرگران به جایگاه شغلی مطمئن در آینده‌ی نزدیک، آرمان این موسسه است.

هدی عظیمی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با ماموریت موسسه زیما در جامعه هنرهای تجسمی اینچنین توضح داد.

http://zimaarthouse.com/wp-content/uploads/2015/10/-%D8%B9%D8%B8%DB%8C%D9%85%DB%8C2-e1446090480185.jpgمهمترین ماموریت ما، آماده کردن هنرجویان برای پیوستن به جامعه حرفه‌ای هنر است.

مأموریت زیما فراهم کردن بستری مطمئن جهت آموزش با کیفیت علمی و کاربردی تصویرسازی و سپس ارائه آثار تصویرگران و معرفی ایشان به بازار کار حرفه‌ای است. میدانیم که کاربرد تصویرسازی در جهان شامل حیطه های متنوع بی‌شماری - از مطبوعات و کتابها گرفته تا طراحی محیط و محصول – می شود. اما در ایران اغلبِ تصویرگران بیشترِ این حیطه ها را نمی‌شناسند یا به آنها نگاه جدی ندارند. افزون بر این از جانب سفارش دهنده نیز کمتر حوزه ای به غیر از مطبوعات، تقاضای تصویرگری دارد! در این میان مأموریت زیما بارز کردن حوزه های مختلف و متفاوت تصویرگری برای تصویرگران و فراهم ساختن بستری برای ایجاد و بالا بردن تقاضا در این حیطه ها و در نهایت اعتلای هنر تصویرگری است.

این مقام مسئول در رابطه با مهمترین نقاط قوت آموزشگاه زیما اظهار داشت:

زیما مدرسه تخصصی تصویرسازی است که در آن اساتید حرفه ای متناسب با حیطه تخصصشان تدریس می کنند. همچنین هنرجویان و مدرسین طبق برنامه ریزی به روز و صحیح در محفلی دوستانه به گپ و گفت و تبادل اطلاعات می پردازند.

وی در ادامه ضمن برشمردن مهمترین مشکلات ساختار آموزشی و تاکید بر دغدغه و هدف آموزشگاه زیما در رفع این نواقص شرح داد:

متاسفانه ساختار آموزشی ما با مشکلات زیادی روبرو است که برخی از آنها عبارتند از :

  • عدم برنامه ریزی صحیح
  • هماهنگ نبودن سرفصل های آموزشی با فضای روز هنری
  • تناسب نداشتن دروس با نیازهای کار حرفه‌ای
  • عدم تناسب تکالیف و پروژه های سپرده شده به دانشجویان و دانش آموزان با سرفصل های آموزشی، که انجام آنها ممکن است به امری صرفا وقت گیر، فاقد خلاقیت و نوآوری و فقط جهت اخذ نمره تبدیل شود.
  • کمبود اساتید کارآمد در دانشگاه ها یا عدم سپرده شدن درس حیطه تخصصشان به ایشان. همچنین اهمیت ندادن به این نکته که لزوما هر فرد متخصص و با تجربه ای نمیتواند معلم خوبی باشد و داشتن توانایی منتقل کردن اطلاعات ویژگی جداکانه ای است.

تغییر در این موارد قطعا دغدغه خانه هنر زیماست.

این هنرمند تصویرگر که در کنار مدیریت مجموعه تدریس در برخی از دوره ها را به عهده دارد در مورد شیوه ی طراحی و برنامه ریزی دوره های آموزشی زیما گفت:

دوره های آموزشی زیما با بررسی نیازهای هنرجویان و همچنین در نظر گرفتن تمایل و نیاز مخاطبان آثار، با مشورت و صلاحدید مدرسین زیما که همگی از هنرمندان فعال و برجسته ی حیطه های تخصصی خود هستند برنامه ریزی شده اند. این دوره ها به دو گروه قابل تقسیم هستند.

  • دروس مشترک بین تمام رشته های هنرهای تجسمی 2- دروس تخصصی رشته ی تصویرسازی

برنامه ریزی خانه هنر زیما با این دیدگاه صورت گرفته است که هنرجویان علاقمند به رشته تصویرگری پس از گذراندن دوره های مذکور – البته با فرض انجام تکالیف تعریف شده برای هر کلاس و مهمتر از آن داشتن پشتکار و علاقه و تمرین – مسیر درستی را تا تبدیل شدن به تصویرگران حرفه‌ای طی کنند.

سطوح آموزشی موسسه

دوره های آموزشی زیما از نظر سطوح آموزشی به دو دسته تقسیم می شوند:

دروس پایه و دروس پیشرفته

دروس پایه که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند برای دو گروه از هنرجویان برنامه ریزی شده است:
1- آنهایی که در ابتدای راه هستند و سابقه ای در هنرهای تجسمی ندارند. 2- هنرجویانی که آموزش دیده اند و تا قسمتی از مسیر یادگیری را پیموده اند اما احساس نیاز به بازنگری، اصلاح و تقویت خود در دروس پایه را دارند.

پس از گذراندن دروس پایه هنرجویان وارد دوره های پیشرفته می شوند. قسمت عمده دروس پیشرفته در خانه هنر زیما، دروس تخصصی تصویرسازی هستند و هنرجویان در پایان دوره گواهی دریافت خواهند کرد.

کلاس ترکیب بندی خانه هنر زیما

مشاوره و راهنمایی هنرجویان در انتخاب کلاس

با هر هنرجو قبل از ورود به کلاس های آموزشی مشاوره می شود و با بررسی نمونه آثار او و گفتگو و پرسش و پاسخ، کلاس هایی به او توصیه می شود که مطالبشان را قبلا نیاموخته و شرکت در آنها برای رسیدن به هدف مورد نظرش لازم است.

مدیر خانه هنر زیما ضمن تاکید بر توانایی اساتید این مجموعه در مورد معیار و برنامه ریزی آموزشگاه زیما در انتخاب اساتید بیان کرد:

در خانه هنر زیمامعیار انتخاب اساتید، هنرمندانی است که علاوه بر دارا بودن تخصص، تحصیلات دانشگاهی، و حضور در فضای حرفه ای هنرهای تجسمی، مدرسین توانایی هستند و در هماهنگی با برنامه تدریس دیگر اساتید و همچنین برنامه کلی زیما، هنرجویان را در مسیر درستی هدایت می کنند.

وی در پایان به سوال خبرنگار گالری آنلان در رابطه با مفهوم "زیما" و دلیل انتخاب آن برای آموزشگاه، پاسخ داد:

زیما به معنی زمین و دلیل انتخاب آن علاقه شخصی به طبیعت زاینده ی مادرمان زمین است.

علاقه مندان میتوانند از طریق سایت و شبکه های اجتماعی زیما با این موسسه بیشتر آشنا شوند:

http://zimaarthouse.com/

https://instagram.com/zimaarthouse

https://www.facebook.com/zimaarthouse


logo-samandehi