نقد و مقالات

1399/12/25
ناظر ذهنی
پس از نوشتن مطلبی با عنوان «چیستی هویت هنری» در روزنامه «شرق»، در بخش دوم مقاله موضوعی را تحت عنوان ناظر ذهنی مطرح کردم که طبیعتا به دلیل محدودیت صفحه، چندان که لازم بود به آن پرداخته نشد و موضوع نیاز به بازشدن و توضیح بیشتر پیدا کرد و دوستانی نیز این نقیصه را به من متذکر شدند و خواستند تا در حد بضاعت، مطلب را باز کنم تا روشن‌تر شود.
1399/7/22
سهل‌انگاری در طراحی و اجرای سفارش‌های تجسمی در ایران
اخیرا در فضای مجازی و بعضی رسانه‌ها در اعتراض به مجسمه‌ها، نقش برجسته‌ها و بعضی لوگوهایی كه از برخی شخصیت‌های معاصر ساخته یا برای وزارتخانه‌ای طراحی شده، حركتی شكل گرفته كه می‌تواند حكایت از مشكلی باشد بزرگ‌تر كه به گونه كوهی در زیر آب گاهی نوك خود را از آب بیرون می‌دهد و با دیدی دقیق‌تر ماهیت و عملكرد خود را عیان می‌كند.
1399/6/22
تقابل آگاهی و بیگناهی!
دربین نقاشان پست‌امپرسیونیست 'پل گوگن' بیش از همه آثارش را با نمادپردازی و زبان استعاری درآمیخت تا پیشگام موج گسترده سمبولیسم در تاریخ هنر مدرن شناخته شود؛ موجی که منشاء تحولات مهمی در هنر سده بیستم ازجمله ظهور سبک سورئالیسم شد. تابلوی 'کِی ازدواج می‌کنی؟' نمونه شاخصی است از زبان تصویری این نقاش بزرگ فرانسوی که پیچیدگی‌های زندگی، عشق و آزادی را در پس زمینه‌ای غیراروتیک بیان داشته است.
1399/4/25
بازنمایی بصری در معماری چگونه به تحول خود ادامه خواهد داد؟
بنا به گفته Howard Gardner ، هوش انسان را می توان به 8 گروه مختلف طبقه بندی کرد، هوش فضایی یکی از این هاست که به توانایی و مهارت ذهنی در خلق و تجسم فضاهای 3 بعدی می پردازد. معماری یکی از شاخه های متعددی است که از این توانایی بهره می گیرد. در این مقاله به نحوه تکامل و تحول بازنمایی بصری در معماری در طول تاریخ می پردازیم ، از ابراز هوشمندانه ترین ایده ها گرفته تا ثبت اغراق آمیز ترین رویاها.
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 184
logo-samandehi