نقد و مقالات

1395/1/17
برترین تصاویر ساختمان های معماران زاها حدید از هافمن + کرو ـ بخش اول
پس از مرگ ناگهانی زاها حدید، عکاسان نیک هافمن و الن کرو عکس های مورد علاقه خود از ساختمان های این معمار بین المللی را منتشر نموده اند. هافمن + کرو، اولین بار در سال 2010 مجموعه ای از اثر تازه پایان یافته معماران زاها حدید، اکادمی اِوِلین گریس را عکاسی نمودند.
1395/7/1
واقعیت و سایه‌اش؛ تفاوت‌های ثبت لحظه در عکاسی دیجیتال و آنالوگ
عکاسی پیش از هر چیز دیگری، پیش از آنکه هنر باشد و ارتباط، ارجاع است. ارجاعی به گذشته، به لحظه‌ای خاطره‌انگیز، که آدمی را به ثبت آن لحظه واداشته است؛ ثبت قابی از زمان که بی‌شک پرسپکتیوی رو به گذشته دارد، گذشته‌ای که در قالب عکس به اکنون ما رسیده و به آینده‌ی ما محول می‌شود.
1395/7/13
معماری به مثابه یک کلِ دشوار؛ از رابرت ونتوری تا آلدو رسی
در پایان کتاب پیچیدگی و تضاد در معماری، رابرت ونتوری می نویسد:"معماری برامده از پیچیدگی و تضاد به معنای انکار کلیت نیست." ونتوری نهایتا بر تعهد خود نسبت به کلیت موکد می شود و از نسبیت مبتنی بر تکه های رهایی که به یک زبان فرمال، پیچیده و غامض معمارانه شخصیت می دهند تبری می جوید. او بر یک کل دشوار difficult whole تاکید می کند، "چرا که تحقق کلیت سخت است." البته در این جا میزان سختی کلیت در گرو تعداد بخش هایش است. برای ونتوری، متعهد ماندن به طیفی از یک تا چند قطعه یا بخش، حتی تاکید موکد بر خود دوگانگی ـ دو بخش بودگی ـ تلاشی مشعوف و پرشور است برای تحقق یک یگانگی دشوار difficult unity.
1395/8/17
نمازخانه سکوت زیبا از پیتر زومتور؛ ترکیب منحصر با چشم انداز طبیعی
نمازخانه برادر کلوس فیلد از پیتر زومتور که در سال 2007 به پایان رسیده به جهت احترام زیبای به متریال های استفاده شده در بنا به شهرت رسیده است. فضای داخلی این کلیسای کوچک همچون غاری سیاه است که توسط 112 تنه درخت سوخته بر در و دیوارهای بتنی ساخته شده. بیست و چهار لایه از بتن در یک قاب به دور تنه درخت ریخته شده، فرم مخروطی آن را به خود گرفته و تضادی واضح با زاویه های کاملا صاف آن به خود گرفته اند.
1396/3/22
نگاهی به پوستر جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به قلم احمدرضا دالوند
سالهاست که مواد تبلیغی تولیدات سینمایی دیگر توسط مدیای هنرنقاشی وبه دست نقاشان تجارتی انجام نمی شود .نقاشانی که درسالهای نه جندان دور ، کار طراحان گرافیک امروزی را بر روی سردر سینماها ( پلاکارد) و پوستر، " دیوارکوب " یا " اعلان " به روایت مرسوم دهه های 20 و 30 نقاشی و رسامی می کردند. ساختار بصری اعلان سینمایی در ایران ، ازهمان ابتدا تحت تاثیر پوسترسازان هندی یا آذربایجانی و بعدها تحت نفوذ پوسترهای سینمای غرب قرار داشت ؛ و به سیاق پوسترهای آمریکایی عمدتا چهره هنرپیشه ها را سعی می کردند درحد مقدور استادانه مصورسازی کنند.
1396/3/22
گفت و گو با ایلیا تهمتنی / تصویرگر ، نقاش ، نویسنده
شروع جدی فعالیت های هنری ایلیا تمتنی باز می گردد به حدود سال 1373، که حاصل آن تا به امروز حضور در بیش از 40 نمایشگاه انفرادی و گروهی ، انتشار بیش از 15 عنوان کتاب، ساخت 10 فیلم کوتاه و ویدیو و حضور در چندین فستیوال داخلی و خارجی و کسب عناوینی چند و اجرای چندین پرفورمنس بوده است.
1396/3/22
نگاهی به آثار نقاشی آبرنگ سمیه کریمی
یک حکمت قدیمی هندو می گوید : " ذهن برای کسانی که آن را کنترل نمی کنند مثل یک دشمن عمل می کند". ذهن هنرمند آبرنگ ، با اوکار می کند نه بر علیه او... و همه راز یک قطعه کوچک آبرنگ نه الزاما در تمهیدات تکنیکی ؛ که در تهمیدات ذهنی و حسی هنرمند نهفته است .
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 11

تعداد كل : 209
logo-samandehi