روایت فتان دهقانی از ارائه آثارش در دهمین کارنما پژوهشی انجمن نقاشان


فتان دهقانی، نقاش و از هنرمندان حاضر در دهمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران که از 20 مهرماه در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده، در مورد مجموعه ای که در این رویداد ارائه نموده در قالب استیتمنت خود، چنین بیان کرد:

«این مجموعه تشکلی است از کنار هم قرار دادن اجزایی متضاد که در نهایت با به هم پیوستن به تركیبى واحد تبدیل میگردد. نظر به اینکه جهان ما جهان اضداد می باشد و ماهیت این زندگی ما را بر آن می دارد تا دائما در حال تغییر و تبدیل باشیم و این رخدادی بود که در من به شدت در جریان بود، بنابراین نیازی درونی، مرا به انجام این مجموعه هدایت میکرد.
دنیا به چشم من معجزه ای بزرگ است و طبیعت بزرگترین منبع الهام. این نقاشیهای به ظاهر آبستره، از ترکیب المانهای طبیعی خلق شده است. گیاه، پروانه، انسان، پرنده، جمجمه و استخوان، نور و کریستالهای رنگی همه از عمق نگاه من به زندگی و وجودم درج میشود. در جایی از فضاى كار طوفانی به پا میشود و در جایی دیگر آرام میگیرد. گاهی فراتر رفته و تصوراتی فرازمینی و راهی برای عبور به ابعاد دیگر كائنات رسم میکنم.
پیوست به نوعی بیان کننده این واقعیت می باشد که موجوداتی هستیم هر چند جدا و شکلی متفاوت اما در نهایت همه یکی هستیم که زندگی ما جدا از هم نمی باشد و هر حرکتی بر کل کائنات و موجودات دیگر تاثیرپذیر میباشد. نور در همه جا تجلی حضور قدرت مطلق است، همانگونه که حضور او در زندگی ما جاریست»

وی در ادامه افزود: این آثار از سرى پیوست بوده و تكمیل شده ی سرى مجموعه جادو می باشد که از سال ١٣٩٥ شروع شده است؛ در مجموع ٤ اثر با تكنیك اكرلیك و سبك انتزاعى می باشد.

دهقانی با اشاره به اینکه با تداوم برگزاری این کارنماها در دوره های بعدی موافق است، در رابطه با ایده برگزاری دوره ای کارنماها و تفکیک هنرمندان عضو انجمن به سن اظهار داشت: من همچنین با برگزاری كارنما در آینده موافقم. سن میتواند معیارى براى تفكیك باشد ولی جدای از سن از لحاظ تكنیكی هم میشود هنرمندان را برای نمایشگاه های بعدی هم ردیف یك نمایشگاه قرار داد.

این هنرمند در خاتمه بیان کرد: از آنجا که من كمتر از یكسال است كه عضو انجمن شده ام و تازه وارد هستم نمی توانم در مورد عملکرد هیئت مدیره قبلی انجمن نظری بدهم ولی برای انجمن کنونی پیشنهاد می کنم که برنامه های آموزشی با حضور اساتید بین المللی كه باعث ارتقا كار هنرمندان در سطحی وسیع تر باشد و همچنین در جهت معرفی هنرمندان ایران به دنیا و با توجه به بودجه هنرمندان نوپا برنامه های فرهنگی و نمایشگاه برگزار نمایند.

logo-samandehi