دبیر جشنواره هنرهای تجسمی جوانان:

به دنبال شناسایی نخبگان هنری هستیم

مینا صدری دبیر سی‌امین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره رویکرد این دوره از جشنواره توضیحاتی داد و گفت: این جشنواره در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری، گل و مرغ و تذهیب، برگزار می‌شود.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، دوره سی‌ام جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران روز یکشنبه پانزدهم مردادماه پایان فراخوان خود را اعلام کرد. این رویداد با شعار «ایران دوست‌داشتنی» برای نخستین بار با تفکیک دو گروه سنی «جوان» و «نوجوان» از یکدیگر برگزار می‌شود.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری و میزبانی استان کردستان و شهر سنندج، در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، سفال و سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری، گل و مرغ و تذهیب، برگزار می‌شود.

مینا صدری دبیر و عضو شورای سیاستگذاری سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره رویکرد این دوره از جشنواره گفت: جشنواره سی‌ام مانند بیست و نه دوره پیشین کار خود را آغاز کرده است. تمامی جشنواره‌ها برای برگزاری، مبانی، اهداف و رویکرد خاصی را در نظر می‌گیرند. این جشنواره نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست و هدف ما شناسایی نخبگان هنری و کشف استعدادهای جوان و نوجوانِ عرصه هنرهای تجسمی است.


سیاست‌گذاری مبتنی بر جوان‌گرایی است

او ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، رویدادی ملی است که در سراسر کشور برگزار می‌شود؛ در نتیجه علاقمندان از تمامی استان‌های ایران می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. این امر موجب می‌شود که استعدادیابی به عنوان یکی از اهداف مهم جشنواره، در مقیاس ملی محقق شود.

این هنرمند نگارگر درباره اضافه شدن بخش نوجوانان به این دوره از جشنواره بیان کرد: سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به‌ واسطه سیاست‌گذاری مبتنی بر جوان‌گرایی، برای نخستین‌بار آثار شرکت‌کنندگان را در دو گروه مجزای نوجوان و جوان پذیرش می‌کند. هدف از اجرای چنین سیاستی این است که اهمیت توجه به جوانان و نوجوانان پر رنگ‌تر شود.

صدری در ادامه گفت: امسال، هنرمندان جوان در یک گروه و هنرمندان نوجوان در گروهی دیگر سنجیده می‌شوند. بنابراین نه تنها در کارگاه‌ها بلکه در گزینش آثار و حتی اهدای جوایز هم دو گروه نوجوان و جوان از یکدیگر منفک هستند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین اهدافمان برای افزودن بخش نوجوانان به جشنواره سی‌ام این بود که هنرجویان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال بتوانند فعالیت هنری را در فضایی حرفه‌ای تجربه کنند.

صدری همچنین درباره «ایران دوست‌داشتنی» که شعار سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است، گفت: امسال می‌کوشیم نوعی جهت‌دهی به کارها بدهیم تا آثار شرکت‌کنندگان با بهره‌گیری از مضامین ارزشمندی مانند «ایران دوست‌داشتنی» خلق شوند و در برگیرنده ارزش‌های هویتی ما باشند. استادان کارگاه‌ها هم براساس همین مضمون، کار را پیش می‌برند و به سنجش آثار ارائه‌ شده توسط هنرمندان جوان و نوجوان می‌پردازند.

هرآنچه داوری شود جنبه رقابتی پیدا می‌کند

دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، درباره رویکرد رقابتی این دوره از جشنواره توضیح داد: آثار هنرمندان حاضر در دوره ‌سی‌ام مورد داوری قرار می‌گیرند و هر آنچه که داوری شود، جنبه رقابتی پیدا می‌کند. همچنین ما برای برگزیدگان، لوح افتخار و جوایز نقدی درنظر گرفته‌ایم که این امر نیز به شکل‌گیری رقابت می‌انجامد. عقیده‌ام این است جشنواره‌ای که بدون رقابت برگزار شود، ممکن است پویایی خود را از دست بدهد.

عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران تصریح کرد: افرادی که به سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران راه می‌یابند، عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و صندوق اعتباری هنر می‌شوند و از این طریق، همواره ارتباطشان را با جامعه هنرهای تجسمی حفظ خواهند کرد. همچنین در این جشنواره، بستری فراهم می‌شود تا آثار هنرمندان در معرض تماشا قرار گیرد و این کار نیز به خودی خود نوعی حمایت است.

مطالبه شرکت‌کنندگان مسبب تدام ارتباط‌های دو سویه پس از جشنواره است

صدری در ادامه توضیحاتش گفت: موضوع حفظ ارتباط با هنرجویان پس از پایان جشنواره یک امر دوجانبه است و اگر تداوم چنین ارتباطی از سوی شرکت‌کنندگان مطالبه شود، همواره این امکان فراهم خواهد بود. همچنین اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه جشنواره و سایر بخش‌های مربوطه می‌کوشند تا جوانان رها نشوند.

دبیر سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امسال به دوره سی‌ام خود رسیده و از قدمتی دیرین برخوردار است. ما جوانانی را داریم که سال‌های قبل در این جشنواره شرکت کردند و اکنون، عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند و به هنرمندان بزرگی تبدیل شده‌اند.

موقعیت‌های شغلی هنرمندان یک‌باره ایجاد نمی‌شود

صدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود، ضمن تاکید بر اینکه جوانان برای ورود به بازار هنر، ابتدا باید مهارت‌های لازم را کسب کنند، گفت: موقعیت‌های شغلی، ورود به بازار هنر یا دانشگاه به یک‌باره شکل نمی‌گیرند. افراد برای ورود به این عرصه‌ها ابتدا باید دوره‌های کسب مهارت را با موفقیت طی کنند.

او ادامه داد: مطمئن باشید کسی که به مهارت و تخصص دست پیدا می‌کند، کارش روی زمین نمی‌ماند و همواره خواهان دارد. شاید جوانان در ابتدای راه نتوانند از کار هنری خود درآمد داشته باشند اما برگزاری جشنواره برای این است که هنرمندان توانمند و متخصص پرورش پیدا کنند و جوانان برای کار، انگیزه کافی بیابند. زمانی که افراد از این مرحله عبور کنند، می‌توانند از مهارت‌های خود درآمد داشته باشند.

مینا صدری اظهارات خود را اینگونه پایان داد: اگر کسی در کار خود متخصص باشد، قطعا اثر او هم خریدار خواهد داشت. با مرور تاریخ هنر درمی‌یابیم که باید زمانی صرف کسب مهارت شود و پس از آن، اثری که خلق می‌شود، هیچ‌گاه روی زمین نمی‌ماند و همواره طالب خواهد داشت.

logo-samandehi