هفته گرافیک امسال برنامه مشترک تئاتر و گرافیک داریم

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، ابراهیم حقیقی روز یکشنبه در نشست خبری هفته گرافیک اظهار داشت: انجمن بین المللی گرافیک (ایکوگرادا) 27 آوریل برابر با هفتم اردیبهشت را روز جهانی گرافیک نامگذاری کرده است و چون در ایران مصادف با هفته تئاتر نیز هست امسال ما برنامه مشترک روز جهانی تئاتر و گرافیک را در خانه هنرمندان برگزار و به گرافیک تاریخ تئاتر ایران خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: در این هفته یک بخش ویژه داریم که آثار اجرایی پنج تن از بزرگان تئاتر ایران که در سال های اخیر از میان ما رفته اند و کارگردان های قدرتمند در تاریخ معاصر ایران بودند همچنین در آثارشان گرافیک مهم بوده است همچون هما روستا، حمید سمندریان،داوود رشیدی، جعفر والی و رکن الدین خسرو آبادی ، به نمایش گذاشته می شود.

حقیقی افزود:آثار اجرایی این هنرمندان تئاتر دارای گرافیک تفکر بوده و در طراحی بسیار حرفه ای عمل کرده اند این را نشان می دهیم تا بیشتر حس شود.

هنرمند طراح گرافیست ادامه داد: بخش دیگر این هفته مختص به تالار سنگلج می باشد چون در آن مکان که تئاترهای تاریخی برگزار می شد آثار گرافیکی زیادی داریم به خصوص پوستر که در موزه گرافیک نگهداری می شوند و بخشی از نمایش آن آثار در بخش نمایشگاه خواهیم داشت.

حقیقی با اشاره به بخش دیگر افزود: بخش دیگر پوسترهایی که در جشنواره فجر اتفاق افتاده است را به نمایش می گذاریم که در هفته تئاتر گرافیک مروری از مشروطیت تا امروز در نمایشگاه داشته باشیم.


**نمایشگاه پوستر انسان سودمندی و زمین برگزار می شود

در ادامه دبیر انجمن طراحان گرافیک ایران با اشاره به برنامه های هفته گرافیک افزود: 8 اردیبهشت ماه گردهمایی سالانه انجمن را خواهیم داد و به اعضای انجمن و طراحان گرافیک کارت عضویت اهدا خواهد شد.

مصطفی اسدالهی ادامه داد: 13 اردیبهشت ماه در ایوان انتظار مرکز فرهنگی در میدان ولی عصر تهران نمایشگاه آثار فراخوان پوسترهایی با عنوان 'انسان سودمندی و زمین' افتتاح می شود.

وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه گفت: بعد از جنگ دوم جهانی شتابزدگی توسعه صنعتی به طرز لجام گسیخته ‌ای سراسر جهان را فرا گرفت و در این شتابزدگی طراحی گرافیک نیز نقش مهمی بازی کرد . در روند تغییرات آنچه که فراموش شد ارزش‌ های والای انسانی و ایمنی و سلامت محیط زیست در کره زمین است. در این شتابزدگی صنعتی جهانی، سلامت محیط زیست به خطر افتاد.

وی افزود: طراحان گرافیک با توجه به مسئولیت های جدید و خطیر خود باید در کاربرد ابزارهایی که در اختیار خود دارند نگاهی متفاوت به تأثیرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شغل و حرفه خود داشته باشند تا جهانی بهتر برای نسل آینده بسازندو نسبت به این گونه وقایع عکس العمل نشان دهند.

اسدالهی ادامه داد: 15 اردیبهشت ماه اختتاحیه هفته گرافیک درموزه گرافیک ایران است که تهیه عکس دسته جمعی و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات پژوهشی تحت عنوان اردیبهشت 95 در این روز انجام می شود.

وی گفت: در سایر استانها و شهرها همچون البرز ، اصفهان، کرمان، هرمزگان، گیلان، یزد ، جزیره کیش و آذربایجان غربی و شیراز همزمان هفته گرافیک برگزار می شود.

مسعود سپهر نایب رئیس انجمن طراحان گرافیک نیز گفت: موضوع سراسری در هفته گرافیک در جهان 'با جوانان و نوجوانان شروع کنیم ' است و تشویق می کند که آموزش ها از سطح نوجوانی شروع شود و انجمن امسال روز جهانی گرافیک را گرافیک تئاتر و انسان سودمندی و زمین که از موضوعات اجتماعی و مفیدی است طراحی می تواند داشته باشد پرداخته است.

رضا خاکساری دبیر هفته گرافیک در ادامه گفت: امسال برای اولین بار استان هایی که امکان داشتند و می توانستند همکاری داشته باشند برنامه های همزمانی را پیش بردیم و نمایشگاه گرافیک تئاتر دراکثر استان ها برگزار و در معرض دید عموم قرار داده می شود.

وی ادامه داد: با برگزاری نمایشگاه در پنج ایستگاه مترو تهران ارتباط بین گرافیست ها ومخاطبین جامعه را می خواهیم بیشتر کنیم .

هفته گرافیک از 7 تا 15 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود.

logo-samandehi