
به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان زيباسازي شهر تهران، سعيد روانبخش، با اشاره به اينکه سطح آثار اين دوره را داراي تغييراتي جزئي است، ادامه داد: دوسالانه ها محصول آينده را به نمايش مي گذارند به اين معنا که آثار مربوط به دو سال آينده در اين رويداد ارائه مي شود لذا بايد به تغيير ديدگاه ها را در جريان اين دوسالانه ها مد نظر قرار داد.
عضو هيأت داوران بخش هنري؛ ايده پردازي و طراحي چهارمين دوسالانه ديوارنگاري شهري تهران افزود: ما در شهر نيازمند کارهايي هستيم که بتواند نگاه جديدي را ارائه کند. حال اگر کارهايي با اين ديدگاه نوآورانه در ميان آثار ارسالي نباشد، گروه داوران مجبور به انتخاب از بين آثار رسيده هستند البته در بين کارهاي اين دوره آثاري با نگاه نو نيز بود لذا ما سعي کرديم که اين آثار را با هدف معرفي به مخاطبان و تغيير ديدگاه در آينده انتخاب کنيم.
به گفته روانبخش با توجه به نوع کارهايي که به دبيرخانه ارسال شده بود، دست هيات داوران چندان باز نبود چرا که اغلب کارهاي ارائه شده بر مبناي سليقه دوره هاي گذشته و داوري هاي قديم ارائه شده بود و کمتر کاري بر مبناي سليقه شخصي هنرمند ديده مي شد.
وي با اشاره به اهميت نوآوري در آثار ديوارنگاري در خصوص ساير ويژگي هاي انتخاب آثار گفت: علاوه بر نوآوري مواردي نظير سازگاري با محيط نيز براي ما در هيات داوران مهم بود لذا سعي کرديم که کارهاي متفاوت تري را که با شرايط محيطي هماهنگ است، انتخاب کنيم.
عضو هيأت داوران بخش هنري؛ ايده پردازي و طراحي چهارمين دوسالانه ديوارنگاري شهري تهران، سطح کيفي آثار اين دوره را بهتر از قبل خواند و ادامه داد: از نظر من سطح کيفي آثار نسبت به دوره هاي قبل بهتر بود البته در بخش سازه ماندگار تعداد کارها بسيار اندک بود و به جرات مي توان گفت که تنها يک کار علاوه بر نوآوري نکات قابل توجه نيز داشت زيرا اغلب آثار اين بخش يا خيلي تکراري بودند و يا قابليت اجرايي را نداشتند لذا در اين قسمت داوران به ناچاري آثاري را انتخاب کردند.
روانبخش دوسالانه ديوارنگاري را نيازمند حضور پررنگتر افراد حرفه اي خواند و افزود: بسياري از افراد حرفه اي فکر مي کنند که شهرداري و سازمان زيباسازي هزينه خوبي براي اجراي کارهاي حرفه اي نمي پردازد اين در حالي است که طي سالهاي اخير اين روند تغيير کرده و براي افراد متخصص روند شهرداري بهبود يافته است اما متاسفانه اغلب اساتيد و حرفه اي ها از اين موضوع بي خبرند.
وي دوسالانه ديوارنگاري را داراي اهميت زيادي در رشد نقاشي خواند و در اين باره گفت: به نظر من بايد در وهله نخست تفاوت دوسالانه را با ساير رويدادها مشخص کنيم زيرا دوسالانه صرفا به معناي اجراي کارها بر روي ديوار شهر نيست بلکه اين رويداد نگاه به نقاشي و سياستگذاري هاي اين بخش را تعيين مي کند لذا بسيار مهم است.
عضو هيأت داوران بخش هنري؛ ايده پردازي و طراحي چهارمين دوسالانه ديوارنگاري شهري تهران ادامه داد: کلانشهري مانند تهران نياز به ايده هاي مناسب دارد که قطعا مي توان اين ايده ها را از دوسالانه تامين نمود اما بايد تفاوت هاي دوسالانه را کاملا مشخص کرد.
روانبخش تضمين اجراي آثار در دوسالانه را عامل تشويقي خواند و گفت: الزاما کارهاي دوسالانه نبايد اجرا شود اما اين امر در تشويق هنرمندان موثر است البته مي توان از روش هاي تشويقي ديگري نظير افزايش مبلغ جايزه نيز استفاده کرد.
وي دوسالانه را ماحصل فعاليت هنرمندان نقاش خواند و بيان کرد: به نظر من بايد در نقاشي ديواري به معاصر بودن موضوع و سبک توجه کنيم به عنوان مثال مينياتور موضوعي است که ديگر معاصر نيست اما ما آثار زيادي را شاهد هستيم که امروز در تهران کار مي شود لذا من فکر مي کنم که لازم است بيشتر به هنر معاصر بها بدهيم.
