مقالات

نگاهي به نقاشي هاي اعظم کاشي / گالري بن / تيرماه ۱۳۹۶

“گل‌ومرغ”را فراموش کرده ايم .مثل بسياري از چيزهاي‌ديگر که در هياهوي گفتگوهاي روزمره در گوشه اي رها شدند تا از پس دهه ها نا مهرباني دست دوستي غبار از‌رويشان سترده و دُر درخشان وجودشان را بنماياند ،

بلند پروازي از پس چشماني مغموم؛ نگاهي به آثار ميترا بابايي در گالري فردا

آثار ميترا بابايي حاصل بيان نقاشانه ، توان متاثرکننده و بداهگي دربيان عاطفي است. او در نقاشي هاي اخيرش در گالري فردا ، طيف وسيعي از بيانِ بصريِ در چهره و اندام انساني را نشان مي دهد : از لطيف‌ترين تا خشن‌ترين سطوح و از قطعي‌ترين تا مبهم‌ترين خطوط .

آيين نقد نويسي در هنرهاي تجسمي

اگر دقت کنيم خواهيم ديد ، بيشتر افراد خود را در ارزيابي آثار هنري محق دانسته يا لااقل عادت بر اين است که بدون صلاحيت اکتسابي يا برخورداري از دانش مدّون ، در بارۀ انواع آثار هنري اظهار عقيده مي کنند .

نگاهي به پوستر جشنواره سي و پنجم فيلم فجر به قلم احمدرضا دالوند

سالهاست که مواد تبليغي توليدات سينمايي ديگر توسط مدياي هنرنقاشي وبه دست نقاشان تجارتي انجام نمي شود .نقاشاني که درسالهاي نه جندان دور ، کار طراحان گرافيک امروزي را بر روي سردر سينماها ( پلاکارد) و پوستر، ” ديوارکوب ” يا ” اعلان ” به روايت مرسوم دهه هاي 20 و 30 نقاشي و رسامي مي کردند. ساختار بصري اعلان سينمايي در ايران ، ازهمان ابتدا تحت تاثير پوسترسازان هندي يا آذربايجاني و بعدها تحت نفوذ پوسترهاي سينماي غرب قرار داشت ؛ و به سياق پوسترهاي آمريکايي عمدتا چهره هنرپيشه ها را سعي مي کردند درحد مقدور استادانه مصورسازي کنند.

گفت و گو با ايليا تهمتني / تصويرگر ، نقاش ، نويسنده

شروع جدي فعاليت هاي هنري ايليا تمتني باز مي گردد به حدود سال 1373، که حاصل آن تا به امروز حضور در بيش از 40 نمايشگاه انفرادي و گروهي ، انتشار بيش از 15 عنوان کتاب، ساخت 10 فيلم کوتاه و ويديو و حضور در چندين فستيوال داخلي و خارجي و کسب عناويني چند و اجراي چندين پرفورمنس بوده است.

بررسي آخرين آثار ميراحمدغفاري / نگارخانه غفاري بهمن 1395

به مناسبت چند رويداد مهم ، به ترتيب :

1. بزرگداشت ميراحمدغفاري درموزه هنرهاي معاصر تهران ، 2. شرکت در دوسالانه بين المللي پکن ، 3. راه يابي اين هنرمند در فهرست اوليه برترين هنرمندان درسال 2016 در سطح بين المللي ، به ارزيابي آخرين آثار او که در نگارخانه غفاري به نمايش گذاشته شده مي پردازيم .

نگاهي به آثار نقاشي آبرنگ سميه کريمي

يک حکمت قديمي هندو مي گويد : ” ذهن براي کساني که آن را کنترل نمي کنند مثل يک دشمن عمل مي کند”.

ذهن هنرمند آبرنگ ، با اوکار مي کند نه بر عليه او… و همه راز يک قطعه کوچک آبرنگ نه الزاما در تمهيدات تکنيکي ؛ که در تهميدات ذهني و حسي هنرمند نهفته است .

نمازخانه سکوت زيبا از پيتر زومتور؛ ترکيب منحصر با چشم انداز طبيعي

نمازخانه برادر کلوس فيلد از پيتر زومتور که در سال 2007 به پايان رسيده به جهت احترام زيباي به متريال هاي استفاده شده در بنا به شهرت رسيده است. فضاي داخلي اين کليساي کوچک همچون غاري سياه است که توسط 112 تنه درخت سوخته بر در و ديوارهاي بتني ساخته شده. بيست و چهار لايه از بتن در يک قاب به دور تنه درخت ريخته شده، فرم مخروطي آن را به خود گرفته و تضادي واضح با زاويه هاي کاملا صاف آن به خود گرفته اند.

پیمایش به بالا