به یاد اِِوا واتسون شوتز / گزارش تصویری

به گزارش سرویس عکاسی گالری آنلاین به نقل از عکس آنلاین ، متولد 148 سال قبل در 16 سپتامبر 1867 در نیوجرسی ایالات متحده. اوا واتسون شوتز عکاس و نقاش آمریکایی یکی از اولین بنیانگذاران عکس-انتزاع بود، جنبشی که در اوایل قرن بیستم به پا شد و عکاسی را چون یک هنر زیبا در کل و یک واقع‌نمایی عکاسانه در معنای جزء می‌نگریست.

در سال 1883 زمانی که اِوا 16 ساله بود وارد آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا شد، جاییکه او یکی از شاگردان توماس ایکینز، عکاس و نقاش مشهور آن دوران، شد. علاقه‌مندی اِوا در آن زمان نقاشی آبرنگ و روغن بود. بین سال‌های 1894 و 1896 او با همکاری آملیا فان بورِن یک استودیوی عکاسی را دایر کرد و در سال بعد او یک استودیوی عکاسی پرتره را به تنهایی گشود. او به زودی به سبب سبک پیکتوریالیستی‌اش مشهور شد و استودیوی اِوا محفلی برای عکاسان مختلف شد تا بتوانند از قهرمان این سبک و آثاری که خلق کرده دیدن کنند.

در سال 1897 او به فرانسیس بنجامین جانسون اینگونه نوشت که:«دوران جدیدی در راه است و زنان در حال پرواز در آسمان عکاسی‌اند».

در سال 1898، شش عکس از میان عکس‌های اِوا برای به نمایش درآمدن در سالن عکاسی فیلادلفیا انتخاب شدند که در این نمایشگاه با نام «اوا لاورنس واتسون» شرکت کرد. در این نمایشگاه بود که او با آلفرد اشتایگلیتز، یکی از داوران نمایشگاه، آشنا شد. سال بعد به عنوان یکی از اعضای جامعه‌ی عکاسان فیلادلفیا انتخاب شد.

در سال 1902، او به آلفرد اشتایگلیتز پیشنهاد کرد که گروهی از عکاسان مستقل و همفکر و هم ایده را ورای گروه‌های دیگر تشکیل دهند و در سال 1929 واتسون-شوتز مدیر جامعه‌ی رنسانس، موزه‌ی دانشگاه شیکاگو، شد.

واتسون به سال 1935 در شیکاگو درگذشت. به همین مناسبت دانشگاه شیکاگو یک سال بعد از فوت او نمایشگاهی را از آثار او برگزار کرد که شامل 32 نقاشی و 2 طراحی بودند. اما خبری از عکس‌های اوا در این نمایشگاه نبود.

خوانش یک سر، ژانویه‌ی 1901

رُز، 1905

سر یک دختر جوان، حوالی 1900

جین برد مک‌کال وایت‌هد به همراه رالف رادکلیف(وایت‌هد کوچک)

طوفان، 1905

logo-samandehi