تکرار سناریوی قدیمی سرقت مجسمه پایتخت/ مردان سبز پوش باز مجسمه ای دیگر از شهر تهران ربودند!

روابط عمومی اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران :« دو روز پیش از سرقت مجسمه «صندوق »مطلع شدیم ،از آن زمان تا کنون پیگیری ها سازمان در خصوص چگونگی وقوع این سرقت بی نتیجه بوده است . هنرمند سازنده این مجسمه نیز به طور جداگانه پیگیری هایی انجام داده است که آن هم تاکنون به جایی نرسیده است.عملا می توان گفت پیگیری این موضوع نتیجه ای ندارد و به جایی نخواهیم رسید.»

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، یک مجسمه برنزی دیگر هم به جمع آثار حجمی به‌سرقت‌رفته تهران افزوده شد. از سال 89 تاکنون 13 مجسمه از سطح شهر تهران ربوده شده و مسئولان تاکنون نه مجسمه های ناپدید شده را یافته و نه پاسخ مناسبی در خصوص چگونگی ناپدید شدن این مجسمه‌ها و شناسایی سارقان آن ها ارائه کرده اند.

*سرقت مجسمه پست دو روز پیش

مجسمه برنزی «صندوق» با وزن ١٢٠ کیلو که تصویر پسربچه‌ای را درحال انداختن پاکت نامه نشان می‌داد و در مقابل موزه پست، واقع در خیابان امام‌خمینی (سپه) در منطقه ١٢ نصب شده بود، به سرقت رفته است.

ابراهیم اسکندری که برای ساخت این اثر در دومین دوسالانه مجسمه‌‌سازی شهری در سال ٨٨ برگزیده شد در این خصوص گفته است : «چندروز قبل دست‌های این مجسمه قطع شده بودند ، روز دوشنبه، ٢٩ تیر وقتی برای دیدن وضعیت مجسمه رفته بودم متوجه ربوده‌شدن آن شدم.»


وی در ادامه چنین مدعی شد :«دست‌های این مجسمه سال گذشته هم قطع شده بودند ، آن زمان وقتی مجسمه ترمیم کردم حتی پیشنهاد نصب دوربین با هزینه شخصی را هم به مسئولان موزه داده بودم»

گفتنی ست پیش از این حدود ١٢ مجسمه برنزی در سال ٨٩ از سطح شهر ناپدید شده بود .

*4 مجسمه از مجسمه‌های ربوده شده را شهرداری برده بود

بر پایه این گزارش ، سال 89 وقتی 12 مجسمه از شهر تهران ربوده شد حجم خبری گسترده ای را ایجاد کرد ، در پس این سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص 4 مجسمه از 12 مجسمه دزدیده شده چنین گفت : چهار مجسمه به دلیل اجرای پروژه، اصلاح و یا آسیب‌دیدگی در اختیار این سازمان قرار دارد.

که از آن جمله سردیس شهید «نواب»، اثر حسین علی‌ عسگری که در منطقه ۱۰ ابتدای – بزرگراه نواب – نصب شده به دلیل احداث تونل توحید برداشته شده و در اختیار سازمان زیباسازی است.

همچنین سردیس «دانته»، اثر هنرمند ایتالیایی که در پارک شهر واقع در منطقه ۱۲ نصب شده بود به دلیل اصلاح پایه و مرمت آن برداشته شده و در اختیار شهرداری منطقه ۱۲ قرار دارد.

مجسمه «ابوسعید ابوالخیر»، اثر محمد بیگ زاده در میدان منیریه و سردیس «اقبال»، اثر حمید رضایی واقع در بوستان مشاهیر شهرری به دلیل آسیب دیدگی برداشته شده و برای مرمت در اختیار سازمان زیباسازی است.»

این توضیحات سازمان زیبا سازی در حالی صورت گرفت که سرنوشت 8 مجسمه دیگر نامعلوم بود و همچنان هم نامعلوم است و حال یک مجسمه دیگر نیز ناپدید شده و عدد 8 به 9 رسیده است .

*شهرداری تهران امروز چه می گوید

روابط عمومی اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران امروز در گفت وگو با خبرنگار شهر و شهروند خبرگزاری برنا ، در خصوص مجسمه «صندوق »دزدیده شده از مقابل موزه پست گفت :« ما دو روز پیش از سرقت مجسمه «صندوق »مطلع شدیم ،اما از آن زمان تا کنون پیگیری های ما برای این موضوع بی نتیجه بوده است . هنرمند سازنده این مجسمه نیز به طور جداگانه پیگیری هایی انجام داده است که آن هم بی نتیجه بود ،عملا می توان گفت پیگیری این موضوع نتیجه ای ندارد و به جایی نخواهیم رسید.»

روابط عمومی این سازمان در خصوص این مجسمه تازه ربوده شده از خیابان امام خمینی(ره)گفت :

« تصمیم نهایی برای این مجسمه را شورای هنری باید اتخاذ کند ، که آیا این مجسمه دوباره ساخته و در محل سابق نصب شود یا خیر »

این سازمان در رابطه بااینکه چرا شهرداری ، بعد از گم شدن های چند سال پیش این مجسمه ها تمهیداتی برای حفاظت از آن ها نیاندیشیده است، گفت :« در این رابطه جلسات زیادی گذاشته و موضوع گذاشتن دوربین برای حفاظت ازاین مجسمه ها لغو شد به دلیل اینکه تعداد مجسمه ها زیاد است ، بیش از 2 هزار مجسمه در سطح شهر پراکنده است.

همچنین این مجسمه ها در مناطقی هستند که موقعیت نصب دوربین را ندارند. نتیجه جلسات برای حفاظت از این مجسمه ها این شد که آن ها را در مکان های امن تری نصب کنیم ، اما اینکه مجسمه از مقابل موزه پست گم شود به امنیت جامعه بستگی دارد .»

روابط عمومی اداره حجم در پایان در رابطه با اینکه برای حفظ این مجسمه ها از این به بعد باید چه کرد ، گفت:« بهترین راه ، فرهنگ سازی برای مردم است ، زمانی بود که این آسیب ها به شیشه ها و صندلی های اتوبوس ها وارد می شد اما امروز دیگر کسی صندلی یا شیشه اتوبوس نمیشکند چون فرهنگ سازی شد . برای این موضوع هم باید فرهنگ سازی شود ، نسل آینده که با این مجسمه ها بزرگ می شوند مسلما فرهنگ محافظت از آن هارا دارند ، امیدواریم چنین اتفاقاتی در آینده کمتر بیافتد»

*سخنان یک منبع آگاه پلیسی

برپایه این گزارش ، یک منبع آگاه پلیسی به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت : سال 89 وقتی 12 مجسمه برنزی از سطح شهر تهران ناگهانی ناپدید شدند ، بررسی ها برای یافتن ردی از سارقان توسط کارآگاهان اداره 17 آگاهی تهران آغاز شد . در مسیر این تحقیقات و بررسی دوربین های مدار بسته نصب شده در شهر ،ماموران به مردان سبز پوشی رسیدند ، مردانی که با لباس سبز شهرداری به محل نصب مجسمه ها مراجعه کرده و مجسمه ها را از جا کنده و با جرثقیل هایی که از قبل تهیه شده بود از محل دور کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

شناسایی مردان سبز پوش ردزنی مخفیگاه آنها را در دستور کار کارآگاهان قرار داد که این مسیر تحقیقات به آنجا رسید که افرادی شناسایی شدند که وجود مجسمه در شهر آنهم در کشور اسلامی را مناسب نمی دانستند . این منبع آگاه توضیحات دیگری نداد .

logo-samandehi