گلدان یک میلیون دلاری آی وی وی به اعتراض شکسته شد

یک گلدان یک میلیون دلاری مربوط به یکی از آثار "آی وی وی"، هنرمند دگراندیش و مشهور چینی روز یکشنبه در موزه هنر شهر میامی شکسته شد. یک هنرمند آمریکایی اهل فلوریدا به نام مکسیمو کامینرو عمدا این گلدان را شکسته و به پلیس گفته است که دلیل اقدام او اعتراض به برگزار نکردن نمایشگاه آثار هنرمندان بومی در این موزه است. این هنرمند به تخریب آثار هنری متهم شده و پرونده قضایی علیه او به جریان افتاده است.

آی وی وی، هنرمند معترض چینی در واکنش به این حادثه گفت که با تخریب آثار هنرمندان توسط هنرمندان دیگر مخالف است. او که در سال ۲۰۱۱ برای مدت توسط دولت چین زندانی شده بود و هنوز هم به انتقاد و مخالفت خود با حکومت چین ادامه می دهد، یادآوری کرد که آثار هنری او هیچگاه در چین اجازه نمایش پیدا نمی کنند. در حال حاضر نمایشگاهی از آثار این هنرمند چینی در موزه هنر میامی برپاست که تا اواسط ماه مارس ادامه خواهد یافت.

یکی از آثاری که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده "انداختن یک گلدان سلسله هان" نام دارد که خورد کردن یک گلدان قدیمی چینی توسط هنرمند را به تصویر می کشد. یکی از نگهبانان موزه هنر میامی به پلیس گفت که مکسیمو کامینرو یکی از گلدان های رنگی را که بخشی از چیدمان این اثر هنری بود، از روی زمین برداشت و وقتی که به او گفته شد که آن را سرجایش بگذارد عمدا آن را به زمین انداخت و خرد کرد.

مکسیمو کامینرو قرار است به زودی در یک کنفرانس خبری دلیل این اقدام خود را توضیح دهد. او در مصاحبه ای با روزنامه "نیو تایمز" چاپ میامی، گفت که عمدا این گلدان را به نشانه اعتراض شکسته است. وی افزود: "من این کار را به خاطر همه هنرمندان محلی ساکن فلوریدا انجام دادم که هیچگاه آثار آنها در این موزه به نمایش گذاشته نمی شود ولی همین موزه برای نمایشگاه آثار هنرمندان خارجی میلیون ها دلار هزینه می کند."

مکسیمو کامینرو در ادامه مصاحبه گفت که تحت تاثیر چیدمان و اثر هنری آی وی وی که موضوع آن شکستن یک گلدان باستانی است او یکباره تصمیم گرفت یکی از کوزه های این چیدمان را بشکند.

اعتراضات نمایشی

گلدانی که شکسته شد یکی از چندین ظرف سفالی به شکل گلدان های بزرگ و خمره است که با رنگ های روشن رنگ آمیزی شده اند. آی وی وی هنرمند چینی این ظروف را به شکل ظرف های متداول در دوران حکومت سلسله هان در چین ساخته شده است.

در پس زمینه این چیدمان سه عکس بزرگ سیاه و سفید قرار دارد که سه صحنه را نشان می دهند: صحنه ای که آی وی وی یک گلدان به دست دارد، بعد گلدان را رها می کند و در عکس آخر لحظه اصابت آن به زمین و خورد شدن گلدان دیده می شود. مکسیمو کامینرو در قسمتی از مصاحبه خود با رسانه های محلی گفت: "من تحت تاثیر همین اثر هنری به اعتراضی نمایشی آی وی وی پیوستم و به تبعیت از او یکی از گلدان ها را شکستم."

اما آی وی وی در گفتگو با خبرنگار بی بی سی در پکن گفت که شکستن گلدان توسط وی در این اثر هنری معنای متفاوتی دارد.

او افزود: "آثار هنری ای که من خلق می کنم به موزه ها و یا افراد دیگر تعلق ندارند. این گلدان ها مال من هستند. من هیچگاه آثار موجود در نمایشگاه ها و موزه ها را خراب نمی کنم. این فرد می تواند هر چیز دیگری را که می خواهد بشکند ولی نباید اموال متعلق به دیگران را تخریب کند."

آی وی وی در ادامه این مصاحبه افزود که نمی تواند در مورد سیاست و تصمیم گیری‌های مدیریت موزه میامی اظهار نظر کند ولی در هر صورت تصمیمات یک موزه نمی تواند توجیهی باشد برای تخریب آثار هنری دیگران.

او گفت: "من هنوز هم امکان برگزار کردن نمایشگاه در چین را ندارم. ولی هیچگاه حتی به ذهنم خطور نمی کند که بروم به موزه شهر پکن و به نشانه اعتراض اشیاء را تخریب کنم. ولی اگر این کار را بکنم حتما مجازات خواهم شد." آی وی وی به بی بی سی گفت که وی به تخریب آثار هنری خود عادت دارد ولی به دلایل دیگری.

logo-samandehi