ثبت جاذبه‌های «کرفتو» و «زیویه» در قاب دوربین عکاسان


همسفران هفتادوششمین تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک (Chiilick.com) در سفری چهار روزه به استان کردستان و بازدید از چشم‌اندازهای طبیعی غار کرفتو، از آیین نماز عیدسعید فطر و سنت حلالیت طلبی مسلمانان ساکن در روستاهای منطقه عکاسی کردند.

غار کرفتو در همسایگی روستای یوزباش کندی، غاری آهکی و طبیعی است که در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته و بخش‌هایی از این غار، دست‌کَند است.

کتیبه‌ای بر سر در یکی از اتاق‌های طبقه‌ی سوم این غار چهار طبقه حک نوشته‌ای به خط یونانی وجود دارد که از این غار به عنوان معبد «هراکلس» نام برده ‌است. در معماری این غار تاریخی علاوه بر ایجاد اتاق‌ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند.

نورگیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده‌اند و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده ‌است. با توجه به پژوهش‌های به عمل آمده، در دوران میان زیستی کرفتو در زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده‌ است. در حال حاضر طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود.

مهدی سروری مدیر مسئول پایگاه عکس «چیلیک» گفت: همسفران در ادامه‌ی سفرهای کارگاهی و عکاسی برگزار شده و در پس گذر از نخستین دوره جشنواره تورهای عکاسی چیلیک در حرکتی هماهنگ شده با پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری زیویه و کرفتو، پس از دریافت توضیحات لازم، در روز اول سفر پس از نماز صبح به عکاسی از غار کرفتو پرداختند.

عکاسان در ادامه برنامه‌ها با حضور راهنمای محلی، در روستاهایی از سطح منطقه حضور یافتند و از موضوع‌هایی چون زندگی، آداب و رسوم، آیین های اعتقادی، طبیعت ناب، مناظر و چشم‌اندازها، چهره‌های اهالی و نماهایی از تغییرات آب و هوایی در منطقه به عکاسی پرداختند.

عکاسان با حداکثر تلاش در حضور و درک موقعیت های هدف‌گذاری شده، سعی‌شان را در ثبت موضوع‌های فراهم شده صرف کردند تا در نخستین زمان ممکن با حضور علاقه‌مندان در سالن اجتماعات دفتر رسانه پایگاه عکس «چیلیک» به نقد تور و بررسی و تحلیل مجموعه آثار عکاسان این سفر بپردازند و شرایط برگزاری نمایشگاهی گروهی را مهیا و اجرایی کنند.

سروری از مهمترین اهداف برگزاری تورهای عکاسی پایگاه عکس چیلیک را شناسایی استعدادها و جذب علاقه‌مندان و دوستداران هنر عکاسی در محیطی علمی، سالم و صمیمی دانست و اظهار کرد: پایگاه عکس چیلیک در نظر دارد تا ضمن شرکت در فضایی عکاسانه از تاثیر شرایط کارگاهی و آموزش غیرمستقیم عکاسی بهره‌های لازم را برده و تجارب اولیه و تکمیلی خود را در زمینه عکاسی‌های روایی، مستند اجتماعی، طبیعت، معماری و مفهومی افزایش دهد.

مدیر مسئول پایگاه عکس چیلیک از پشتیبانی و حضور علی هژبری سرپرست پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیویه و کرفتو، از راهنمایی عقیل گودرزی و از همت و همکاری سیدرسول احمدی، کیوان احمدی، نامق آقایی و حامد درخوش تشکر کرد و این گونه همکاری ها را زمینه ساز گسترش فرهنگ اقوام مختلف کشور دانست.

این عکاس همچنین بیان کرد: در نظر داریم تا با همکاری و پشتیبانی مدیران و مسئولان منطقه، نمایشگاهی از دستاوردهای تصویری این سفر را در محیط هایی مناسب در استان کردستان به نمایش بگذاریم تا در هرچه تقویت شدن ارتباط دوسویه رسانه عکس و مخاطب، گامی موثر برداشته باشیم.

تورهای آتی پایگاه عکس چیلیک (Chiilick.com) با هدف عکاسی از عشایر شاهسون حومه اردبیل، کارگاه‌های خشت‌زنی تاکستان، نئور تا سوباتان، غروب ماسوله و صبحگاه قلعه رودخان، کویر شهداد، ارتفاعات ساواشی (تنگه واشی)، آبگیر الندان، روستا و کویر ورزنه، پلور، تالاب های انزلی و میانکاله، غار کتله خور، پلور، جزیره قشم، کردستان، سوادکوه، پل ورسک و شیرگاه، عشایر مغان، منطقه اسالم به خلخال و ... در دست هماهنگی و طراحی است که پس از برنامه‌ریزی معرفی خواهند شد.

منبع : ایسنا


logo-samandehi