نکوداشت زنده‌یاد حسین مجابی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد


در این مراسم که با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر برگزار شد، چهره‌هایی چون محمود دولت‌آبادی، علی‌اصغر قره‌باغی، سیدعلی صالحی، کامبیز درم‌بخش، حسین مجابی، بهزاد شیشه‌گران، صدیق تعریف، قطب‌الدین صادقی، اسدالله امرایی، اسماعیل جمشیدی، محمدحسن حلیبی، داوود شهیدی، کامران عدل، عباس مشهدی‌زاده و ... حضور داشتند.

در این مراسم دکتر جواد مجابی (برادر زنده‌یاد حسین مجابی) و دکتر محمد صنعتی به سخنرانی پرداختند. در ابتدای این نشست، محمد‌حسن‌ حامدی، سردبیر نشریه تندیس، ضمن خوش‌آمد‌گویی به حضار، گفت: حسین مجابی هنرمندی است که در این چهل‌و‌نه نشست از میانگین سنی تمام کسانی که بزرگداشتی برای آنها برگزار شد، از همه جوان‌تر بود اما او چنان جوهره‌ای از خودش بروز داد که در طی تنها ۴ سال نقاشی، تاریخ هنر ناگزیر می‌بایست بر سر نام او تأمل کند. حسین مجابی کم زندگی کرد اما زندگی با کیفیتی داشت و به این دلیل است که امروز بعد از گذشت پنجاه‌و‌دو سال که از فوت این هنرمند می‌گذرد، ما اینجا گرد هم آمده‌ایم تا یک بار دیگر هنر او و ذوقی که از خود نشان داد و برای جامعه به ارمغان گذاشت را ببینیم و مجددا یادی از او کنیم. وی در ادامه با تاکید بر نقش مجابی، افزود: برای آنهایی که تاریخ هنر را با دقت ویژه ملاحضه می‌کنند، بسیار ضروری است که هنرمندانی اینچنین را که گاهی چند دهه مورد غفلت قرار گرفته و دیده نشده‌اند را مجددا مورد بازنگری قرار دهند. خوشحالیم که در این جلسه به یاد یکی از هنرمندان مستعد و خوب این سرزمین که آثاری را ایجاد کرد ولی فرصت زیادی نداشت که آنها را اشاعه کند و فکرش را در نقاشی توسعه دهد، گرد هم آمده‌ایم اما نکته اصلی درک ارزش‌های آثار حسین مجابی است که امیدواریم بتوانیم در این نشست بخشی از توانایی‌های او را بررسی کنیم.


در ادامه این نشست، دکتر جواد مجابی، شاعر، نویسنده، نقاش، طنزپرداز و روزنامه‌نگار به سخنرانی پرداخت و در ابتدا با اشاره به پرتره حسین مجابی که توسط رویین پاکباز کشیده شده و روی سن به نمایش درآمده بود، گفت: این پرتره در شهریور سال ۱۳۴۳ کشیده شده است. وقتی حسین مجابی در ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۳ در بیست سالگی از دنیا رفت، ۴ ماه بعد در تالار ایران که مرکز هنرمندان پیش‌روی آن زمان بود، نمایشگاهی به یاد نقاش فقید برگزار کردند که این تابلو یکی از تابلوهای به نمایش درآمده در آن نمایشگاه بود. در آن نمایشگاه هنرمندانی که اکنون از استادان مسلم هنر هستند و آن زمان جوان بودند چهره‌هایی چون ممیز، مثقالی، هزاوه‌ای، احمد عالی، رویین پاکباز، جودت و ... هر کدام دو اثر از حسین مجابی عرضه کردند و بخشی از آثار خود حسین مجابی نیز در آنجا به نمایش درآمد. برای نقاشی که ۳ سال کار جدی کرده و در ۲۰ سالگی فوت کرده این یک موقعیت خاص بوده که نقاشان پیش‌روی آن زمان قدر این هنرمند را دانستند و تشخیص دادند که این آدم با غیبت خودش در واقع چیزی از هنر آن عصر کم کرده است.

مشروح خبر

این نمایشگاه تا ۲ شهریور ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار، همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi