مرمت نقاشی «اندی وارهول» در کاخ نیاوران


این اثر که روی تکیه گاه کاغذ و با تکنیک آبرنگ اجرا شده از آثار انتقالی انبار مرکزی به مخزن کاخ نیاوران است که به دلیل شرایط نامناسب نگهداری در گذشته دچار برخی آسیب ها از جمله آلودگی های مختلف ذرات، چربی، چرکی و دوده، آلودگی بیولوژیکی (قارچی)، اسیدیته بالا در لبه ها و پارگی و غیره شده است.

عملیات مطالعه و حفاظت و مرمت بر روی این اثر شامل بررسی اسیدیته، بررسی آلودگی بیولوژیکی، پاکسازی خشک، پاکسازی موضعی تر، تغییر PH، استحکام بخشی رنگی و تکیه گاه، وصالی، ساپورت دهی و انجام حفاظت پیشگیرانه نمایش و نگهداری بوده است.

اندی وارهول نقاش، چاپگر و فیلمساز آمریکایی (۱۹۸۷-۱۹۲۸) از سردمداران جنبش چاپ آرت در آمریکا به شمار می آید. او در مدرسه فنی کارنگی در پترزبورگ آموزش دید. فعالیت خود را با هنر تجاری شروع کرد و در آثارش از اسلوب‌ها و تصاویر تبلیغاتی بهره گرفت. از آغاز دهه ۱۹۶۰ آثاری با تکرار یک تصویر مشخص پدید آورد. در ابتدا برای این منظور مهرهای پلاستیکی و چوبی به کار برد ولی سپس از روش چاپ اسکرین روی بوم استفاده کرد. تصاویری که وی برمی گزید تصاویر افراد مشهور، گل‌ها و کالاهای مصرفی بودند. وی در اوج شهرت به سینما روی آورد.

منبع : مهر

logo-samandehi