کافه نادری و سنت کافه نشینی روشنفکران ایرانی


در روزهای گذشته، برخی سایت های خبری در ایران، از تخریب قریب‌الوقوع کافه نادری و چندین مغازه دیگر در خیابان جمهوری تهران خبر داده و نوشتند که یک سرمایه‌دار ایرانی درصدد آن است تا کافه نادری و چند مغازه‌ قدیمی در خیابان جمهوری را خریداری کرده و پس از تخریب آنها، پاساژ بزرگی به جایشان بسازد. اما چند روز پس از آن، محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی ایران، با تکذیب این شایعه گفته است که قرار نیست آسیبی به «کافه نادری» وارد شود و این بنای قدیمی حفظ خواهد شد.

به گفتۀ معاون سازمان میراث فرهنگی ایران، بنیاد شهید و شرکت اقتصاد کوثر، مالک زمین کافه نادری و هتل نادری هستند ولی از آنجا که کافه نادری، به عنوان آثار ملی ثبت شده، آسیبی به آن وارد نخواهد شد.
ساختمان کافه نادری و هتل نادری تهران که در جوار آن قرار دارد، در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۱۰۴۴۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفتند. می توان تصور کرد که اگر کافه نادری در سال ۸۲ به عنوان میراث فرهنگی به ثبت نرسیده بود، امروز جای آن برجی بلند یا پاساژی تجاری سبز شده بود.

روشنفکران کافه نشین

کافه و کافه نشینی، جزئی از فرهنگ روشنفکری ایرانی از سال های دهه بیست به بعد به شمار می رود. سال ها قبل از آنکه مکان های فرهنگی مدرن مثل گالری های نقاشی، تئاتر شهر، تالار رودکی، موزه هنرهای معاصر، کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسراها احداث شود، کافه های روشنفکری تهران، تنها پاتوق و محل گردهمایی و دیدار چهره های شاخص ادبی، هنری، سیاسی و روشنفکری ایران بود. در واقع با مدرن شدن تدریجی جامعه ایران و رشد طبقه متوسط و ظهور جریان های روشنفکری و اهمیت یافتن فضاهای عمومی، بعضی از کافه های تهران به پاتوق و محفل روشنفکران و نویسندگان ایرانی بعد از مشروطه تبدیل شدند.

مشروح خبر

منبع : یورو نیوز

logo-samandehi