گفتگو با مایکل کمبر /اخلاق در فتوژورنالیسم و دستکاری عکس‌ها


مایکل کمبر فتوژورنالیستی است که از سال ۱۹۸۶ در نقاط مختلف دنیا فعالیت کرده است؛ او به عراق, افغانستان, لیبریا, هائیتی, سودان سفر کرده است تا از کشمکش‌هایی که این کشورها درگیر آن بوده‌اند عکاسی کند. عکس‌های کمبر را روزنامه‌های مهمی چه در اروپا و چه در ایالات متحده به چاپ رسانده‌اند.

اخیراً او با یک ابتکار جدید به دایر کردن یک نمایشگاه در مرکز مستند برونکس با نام «تصاویر دگرواره» مبادرت کرده است که بر روی به نمایش گذاشتن عکاسی مستندی متمرکز است که دستکاری شده است و یا تقلبی‌ست.

– به ما از این نمایشگاه و هدف شما از دایر کردن آن بگویید.

ما تحقیقات‌مان را با یک عکس از جنگ کریمه در اوکراین شروع کردیم و تصمیم گرفتیم تا نمایشگاهی از عکس‌های تقلبی و دستکاری شده‌ از اوایل قرن بیستم تا کنون را دایر کنیم. به طور کلی, ما به سه مسئله توجه کردیم: تصاویری که با هدف ایجاد پروپاگاندا ایجاد می‌شوند, عکس‌هایی که بیرون از زمینه گرفته شده‌اند و با برش اشتباه به نمایش گذاشته شده اند و سپس دستکاری دیجیتال و تاریک‌خانه که افراد در آن بعضی چیزها را عوض کرده‌اند.

– آیا شما این احساس را دارید که در عصر دیجیتال با در دسترس همگان بودن ابزار دستکاری تصویر وضعیت بدتر شده است؟

بله. قطعاً همین گونه است. همانطور که این نمایشگاه نشان می دهد, این چیز جدید نیست؛ همیشه ادامه دارد. اما بنا به دلایلی فکر می کنم که به وضعیتی بحرانی رسیده ایم. من بر این عقیده‌ام که صنعت فتوژورنالیسمی که امثال من در آن بزرگ شده اند در واقع دیگر وجود ندارد. کارمندی و کارآموزی ادیتورها که می‌توانند طی چند سال به شما مطالب اصلی را بیاموزند. پس بدینگونه این‌ها تبدیل به راه‌های استاندارد و مطمئن می‌شوند و اخلاق نیز به آرامی محو می‌شود. و اینکه کل سیستم از هم پاشیده می‌شود. بنابراین با هجمه‌ای از عکاسان جوان روبرو می‌شویم که من فکر می‌کنم, نه به عمد, که در زمینه‌ی اخلاق و عکاسی خوب تعلیم ندیده اند و ابزار تولید را در نوک انگشتان‌شان دارند. آنها با فتوشاپ بزرگ شده‌اند و می‌توانند عکس ها را به دلخواه تغییر دهند.

زمانیکه جوان‌تر بودم نمی‌دانستم که یک نگاتیو را چگونه تغییر می‌دهند. هنگامی که عکس را می‌گرفتم و اگر در آن از یک شی یا شخص خوشم نمی‌آمد و یا اگر آن عکس مورد دلخواه من نبود, واقعاً نمی‌دانستم که چگونه باید آن را تغییر دهم. اما اگر اکنون شما یک عکاس جوان باشید به راحتی می توانید عکس را تا رسیدن به آنچه که می‌خواهید تغییر دهید. پس این نوعِ وضعیتِ متفاوت در پرورش است.


مشروح خبر

منبع : عکس آنلاین

logo-samandehi