چهارمین ˝سرو نقرهای˝ برندگان خود را شناخت / گلایه قباد شیوا از کپی شدن پوسترها / یادی از مرتضی ممیز
به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، در ابتدای مراسم احسان مهدوی دبیر این دوسالانه گزارش کوتاهی از چگونگی برگزاری این دوره ارائه کرد و پس از آن علی رشیدی رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در سخنانی ضمن اشاره به دلیل جابجا شدن مکان برگزاری مراسم اختتامیه گفت: ما بسیار تلاش کردیم که مکان برگزاری اختتامیه همچون همیشه در کنار نمایشگاه آثار دوسالانه باشد، اما فضای سالنهای خانه هنرمندان ایران بسیار محدود است و هر ساله نسبت به این محدودیت فضا اعتراضهایی صورت میگرفت اما مشکل سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز دوری از محل برپایی نمایشگاه آثار است.
ویژگیهای چهارمین "سرو نقرهای"
وی در ادامه ویژگیهای این دوره از دوسالانه را برشمرد و بیان کرد: چهارمین دوسالانه "سرو نقرهای" ویژگیهای خاص خود را داشت که یکی از این ویژگیها اضافه شدن بخش "آزاد" بود و در این بخش برای آن که آثار بیشتر فضایی برای دیده شدن پیدا کنند ما به سفارش دهنده اثر کاری نداشتیم و به خلاقیتی که پشت ارائه هر اثر هنری وجود دارد، توجه کردیم.
رشیدی افزایش تعداد داوران را نیز از دیگر ویژگیهای این دوره ذکر کرد و افزود: هر ساله ۵ داور آثار بخشهای مختلف را داوری میکردند اما امسال برای هر بخش ۳ داور انتخاب کردیم که همین جا باید از ۲۱ داور بخشهای مختلف که دعوت ما را پذیرفتند، تشکر کنم.
رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک، برگزاری همزمان این دوسالانه را در تهران و شیراز از جمله ویژگیهای دیگر این دوسالانه دانست و گفت: ما علاقه داشتیم که شعبههای انجمن را به دیگر شهرها نیز گسترش دهیم اما از میزان استقبال هنرمندان مطمئن نبودیم اما اکنون با برپایی دوسالانه در شیراز و استقبالی که صورت گرفت، از این موضوع مطمئن شدیم.
افزایش چشمگیر آثار بخش بسته بندی و تجاری، موضوع دیگری بود که رشیدی از آن به عنوان ویژگی چهارم این دوره از دوسالانه یاد کرد و دراین باره گفت: هیچ زمانی این اندازه آثار در بخش بسته بندی و تجاری وجود نداشت و این افزایش آثار در این بخش میتواند مژدگانی باشد که صنعت بسته بندی ما توانسته برای حرفههای دیگر مقبولیت ایجاد کند ضمن این که تقویت این صنف هم هست، چرا که بسیار دشوار است تا سفارش دهنده ای را قانع کنیم که کار میلیونی انجام دهد.
ضعف گرافیک دیجیتالی در ایران
رشیدی به نقصان این دوسالانه هم اشاره کرد و گفت: گرافیک دیجیتالی از جمله نقصانهای چهارمین دوسالانه "سرو نقرهای" است. با بوجود آمدن ای بوکها، تعداد تکثیر کتابها کم شده و همچنین برای حفاظت از محیط زیست بسته بندیهای خرید در فروشگاهها نیز تغییر کرده است. اگر چه دنیای سایبری هر روز جای خود را باز میکند، اما متأسفانه هنوز که هنوز است این بخش در ایران قدرتمند نیست و بسیاری از اعضای انجمن هنوز وارد بخش دیجیتال نشدهاند.
ادامه این مراسم به اعلام اسامی برگزیدگان اختصاص داشت که در هر بخش یکی از اعضای داوران به نمایندگی از سایر داوران جایزه برگزیده این بخش را اهدا میکرد.
در بخش "سرو آزاد" ساعد مشکی به نمایندگی از سایر هیئت داوران این بخش فرشید مثقالی و مهران زمانی جایزه را تورج صابری وند اهدا کرد.
وی پیش از اهدای این جایزه گفت: وقتی از در کانون پرورش فکری وارد شدم آنقدر این فضا برایم خاطره انگیز بود که حیفم آمد پنجاه سالگی تولد کانون را تبریک نگویم. کانون برای نسل من خاطره است و امیدوارم که هر روز پربارتر باشد.
در بخش "سرو طبری" که شامل بخش نشانه شناسی و هویت بصری است، مصطفی اسداللهی به نمایندگی از سایر هیات داوران این بخش شامل پیمان پورحسین و فاطمه کرکه آبادی جایزه بخش نشانه شناسی را به مازیار علی یاری و جایزه هویت بصری را به نعم الحبیب اهدا کرد.
گلایههای قباد شیوا
در بخش "سرو مرو" شامل پوسترهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قباد شیوا به نمایندگی از امیرحسین قوچی بیگ و بیژن صیفوری دیگر اعضای هیات داوران این بخش روی سن آمد و جایزه این بخش را به ابوسعید اسکندری اهدا کرد.
وی پیش از اهدای این جایزه گفت: ابتدا درگذشت هوشنگ کاظمی را که پایهگذار گرافیک نو در ایران بود تسلیت میگویم، او سه هفته پیش در استرالیا درگذشت و قرار است که بزرگداشتی دوشنبه آینده در فرهنگسرای ارسباران به همین منظور برگزار شود که مایلم از نسلی که اکنون جلوی چشم من است دعوت کنم تا در این مراسم شرکت کنند.
قباد شیوا از این هنرمند فقید به عنوان پدر گرافیک ایران یاد کرد و ادامه داد: او اولین کسی بود که در رشته گرافیک تحصیل کرد و دانشکده هنرهای تزیینی را پایه گذاری کرد، او پدر گرافیک ایران بود.
شیوا همچنین از پوستر این دوره از دوسالانه نیز انتقاد کرد و متذکر شد: نمیدانم چرا در این پوستر سرو را واژگون طراحی کردهاند، ما آن همه از سرو تعریف کردهایم و شعر گفتهایم اما در همه پوسترها این سرو واژگون است، آیا منظور یک طنز تلخ یا شیرین است؟
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت هنر پوستر در دنیا از نسل جدید گرافیستها گله کرد و بیان کرد: یکی از خصوصیات پوستر اطلاع رسانی است و ما هنوز هم شاهدیم که پوستر فرهنگسازی میکند و کتابهای پوستر منتشر میشود و این مساله بسیار مهمی است، چرا که در بسیاری از خانههای مردم نیز پوستر وجود دارد، در تمام دنیا موزههای پوستر ساخته شده است و با این وجود گله من از نسل فعلی این است که چرا این همه کپی آثار پوستر زیاده شده است و این جای افسوس دارد.
شیوا ادامه داد: حتی سایتی وجود دارد که همه آثار اصل پوستر را در کنار کپی شدههای آن در اختیار همگان میگذارد و با این روند کپی کاری در واقع آبروی فرهنگ ما در دنیا میرود، در حالی که این اتفاق برای آرم و نشانه نمیافتد اما پوستر در همه جای دنیا پخش میشود.
وی افزود: گرافیک با سبک ایرانی در دایره المعارف بریتانیا به ثبت رسیده است و باید همین مسیر را ادامه دهیم اما با این کپی کاریها به جایی رسیدهایم که باید مورد تمسخر این سایت قرار بگیریم.
یکی از حاضران در سالن، سخنان قباد شیوا را قطع و اعلام کرد که این مراسم محل ارائه این سخنان نیست و در ادامه از قباد شیوا انتقاد کرد که با همین سخنان باعث شده است که رضا عابدینی از ایران برود.
قباد شیوا هم گفت: من هیچ چیزی درباره رضا عابدینی ننوشته ام و سخنان من این جا بیشتر برای درددل است.
فرزاد ادیبی از اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران این گفتگوها را قطع کرد و اعلام کرد که این مراسم جای این سخنان نیست و بهتر است که مراسم را ادامه دهیم.
قباد شیوا هم از انجمن خواست تا برنامه ای را ترتیب دهد تا به ارائه این مسائل و مشکلات بپردازد.
در ادامه مراسم جایزه بخش "سرو شیراز" اهدا شد که شامل بخش جلد کتاب و نشریات و هچنین صفحه آرایی کتاب و نشریات بود. جایزه این بخش را قرار بود ابراهیم حقیقی اهدا کند که در جلسه حضور نداشت و احسان رضوانی به نمایندگی از دیگر اعضای هیئت داوران این بخش مجید عباسی و ابراهیم حقیقی این جایزه را اهدا کرد.
رضوانی ابتدا بیانیه هیات داوران این بخش را خواند و اعلام کرد که به منظور حمایت از آثار و هنرمندان این بخش جایزه را به هر سه نامزد اعلام شده اهدا میکنند و آریا کسایی، کوروش پارسانژاد و حسن کریم زاده این جایزه را دریافت کردند.
در بخش جلد کتاب و نشریات نیز رضا باباجانی جایزه گرفت.
در بخش "سرو زربین" که شامل دو بخش گرافیک تجاری و طراحی بسته بندی است، امرالله فرهادی نماینده هیئت داوران این بخش از دو داور دیگر یعنی مهرزاد دیرین و ایمان آل مظفر نیز خواست روی صحنه حاضر شوند و جایزه این بخش را در بخش گرافیک تجاری به تهمتن امینیان و سپیده شمالی و در بخش بسته بندی به حامد هادهای اهدا کردند.
یادی از مرتضی ممیز
فرهادی پیش از اهدای این جایزه با اشاره به سخنان قباد شیوا درباره پدر گرافیک ایران یادآوری کرد: با تمامی احترامی که برای هوشنگ کاظمی قائلیم باید یادی کنیم از مرتضی ممیز که دائم بر این نکته تأکید داشت که پدر گرافیک ایران یست اما در واقع آن چه امروز داریم حاصل دسترنج اوست و ممیز در واقع علمدار انجمن طراحان گرافیک ایران بود.
در بخش "سرو فری" شامل بخش گرافیک متحرک و طراحی وب جایزه ای اهدا نشد و فرید یاحقی، رضا علوی و امیر علی قاسمی اعضای هیئت داوران در بیانیه ای که یاحقی خواند اعلام کردند که هیچ یک از نامزدها شایسته دریافت جایزه نیست و به این ترتیب به هر سه نامزد این بخش علی ماهی صفت، عمار عیسی پور و جواد زری نیا دیپلم افتخار اعطا شد.
در بخش "سرو کشمر" شامل بخش طراحی حروف فارسی که محمد احصایی، مصطفی اوجی و مسعود سپهر این آثار را داوری کرده بودند، مصطفی اوجی به نمایندگی از داوران جایزه این بخش را به امیر مصباحی داد.
اوجی نیز در سخنان خود از فضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یاد کرد و گفت: آمدن به این تالار مرا به یاد ۴۰ سال پیش انداخت که در معیت مرتضی ممیز، فرشید مثقالی و نورالدین زرین کلک و ابراهیم حقیقی این جا کار میکردیم.
امسال دوسالانه "سرو نقره ای" سه بخش ویژه هم داشت که شامل سفارش دهنده برتر، فرایند تولید اثر و طراح جوان برتر بود.
رشیدی جایزه بخش سفارش دهنده برتر را به خشک شویی پاکان اهدا کرد و در سخنانش تأکید کرد: امسال ترجیح دادیم از میان سه نامزد این بخش یعنی بانک سامان، برنامه تلویزیونی ۹۰ و خشک شویی پاکان این جایزه را به خشک شویی پاکان اهدا کنیم چرا که در مقایسه با سایر نامزدها از توان اقتصادی بسیار کمتری برخوردار است اما ترجیح داد است که از طراحان گرافیک برای کارش بهره گیری کند و ما هم برای حمایت از این سفارش دهندگان ترجیح دادیم این جایزه را به خشک شویی پاکان اهدا کنیم.
مدیر خشک شویی پاکان نیز در سخنانش تصریح کرد: من به طراحان گرافیک اعتماد کردم و نتیجه آن را هم بعد از ۱۰ سال دارم می بینم که این حاصل اعتماد من است.
او همچنین اعلام کرد که به مدت یک سال همه اعضای انجمن می توانند با تخفیف ۲۰ درصدی از خدمات این خشک شویی استفاده کنند.
عذرخواهی رشیدی از طراح پوستر "سرو نقرهای"
علی رشیدی رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران در سخنانش همچنین از فرهاد فزونی طراح پوستر این دوسالانه عذرخواهی کرد و گفت: من از آقای فزونی عذرخواهی میکنم. به هر حال انجمن سفارش دهنده این پوستر بوده و آن را تأیید کرده است. تصمیم ما هم این بود که وقتی طراح را انتخاب میکنیم، در کارش دخالت نکنیم. از سوی دیگر استادان نورچشمان ما هستند و اگر کسی نقطه نظر دیگری دارد که ما از آن خوشمان نمیآید بهتر است آن را در جای دیگری مطرح کنیم و اجازه بدهیم بزرگترها و جوانها در سایه انجمن در یک محیط صمیمی کنار هم حضور داشته باشند.
در ادامه این مراسم جایزه فرایند تولید اثر اهدا شد که فرزاد ادیبی این جایزه را به صحافی و جلدسازی ترنج هدیه کرد.
جایزه طراح جوان برتر نیز که شامل یک کتابخانه کتاب بود، سز آواکیان به هر سه نامزد این بخش جواد زری نیا، مجتبی ادیبی و حامد حکیمی اهدا کرد.
در پایان این مراسم احسان مهدوی دبیر این دوره از دوسالانه به صورت نمادین از کتاب این دوره رونمایی کرد.
مهدوی اعلام کرد که این کتاب در ۷۵۰ صفحه در هشت رنگ روز شنبه ۱۶ آبان ماه آماده می شود.