در هشتمین دوره نمایشگاه «هفت نگاه» دو اثر سهم وزارت ارشاد و موزه هنرهای معاصر شد

در هشتمین دوره نمایشگاه «هفت نگاه» پس از گذشت چهار روز، 88 اثر به ارزش 940 میلیون تومان به فروش رفتند که از این میان، دو اثر سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موزه هنرهای معاصر بود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نشست خبری هشتمین دوره نمایشگاه «هفت نگاه» با حضور مدیران چهار گالری گلستان، آریا، الهه و هفت ثمر در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

لیلی گلستان - مدیر گالری گلستان - در این نشست با بیان این‌که بیشتر آثار فروخته‌شده پس از گذشت چهار روز از افتتاح نمایشگاه به هنرمندان جوان متعلق بوده است، اظهار کرد: ما به یکی از اهداف‌مان که ورود اثر هنری به خانه‌های مردم بود، رسیده‌ایم. تا پایان نمایشگاه هشتم، 12 روز وقت داریم و هر روز نیز استقبال بیشتر می‌شود. تا امروز 88 اثر به ارزش 940 میلیون تومان به فروش رفته است. گران‌ترین اثر فروخته‌شده تابلوی 150 میلیونی سهراب سپهری بود که موزه هنرهای معاصر آن را خرید. ارزان‌ترین اثر فروخته‌شده هم 100 هزار تومان قیمت داشت. آثار این نمایشگاه از 100 هزار تا 950 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. گران‌ترین اثر این نمایشگاه تابلوی دیگری از سهراب سپهری است.

او افزود: همکاری گالری‌های مختلف در این نمایشگاه باعث ارتباط بیشتر بین آن‌ها شده است و در هر دوره، آشنایی بیشتری نسبت به هم به‌دست آورده‌ایم.

مدیر گالری گلستان همچنین بیان کرد: این روزها به‌دنبال راه‌اندازی یک انجمن صنفی برای گالری‌دار‌ها هستیم که کار سختی هم نیست؛ اما کاغذبازی دارد و طول می‌کشد. ما خیلی جدی کار را شروع کرده و پیشرفت خوبی هم داشته‌ایم. فکر می‌کنم اوایل سال آینده خبرش را اعلام کنیم. به‌دلیل آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر به هنر تجسمی وارد شده و همچنین مشکلات درونی گالری‌دار‌ها، فکر می‌کنم اگر یک انجمن صنفی داشته باشیم می‌توانیم مشکلات را با راه حل‌های بهتری حل کنیم.

او درباره خریداران آثار «هفت نگاه» نیز گفت: بیشتر آثار را مردم خریده‌اند. همچنین یک اثر را وزارت ارشاد و یک اثر را هم موزه ‌هنرهای معاصر خریده است. ما هیچ‌وقت روی دولتی‌ها حساب باز نکرده‌ایم، چون ترجیح می‌دهیم آثار هنری روی دیوار خانه مردم آویزان شوند. بانک پاسارگاد هم در دوره‌های مختلف از «هفت نگاه» حمایت کرده و آثاری را خریده است.

گلستان به مشکلات برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: چانه زدن با هنرمندان و قیمت‌گذاری آثار کار سخت ما است. صحبت کردن با هنرمندان خیلی از ما انرژی می‌گیرد؛ اما در نهایت ما موفق می‌شویم. به هنرمندان جوان هم توصیه می‌کنیم به حرف ما گوش کنند تا کارشان پیش برود، چون آن‌ها هنوز صاحب امضا نشده‌اند و باید آرام آرام وارد بازار هنر شوند.

وی ادامه داد: 35 درصد فروش آثار به «هفت نگاه» اختصاص دارد که 10 درصد آن به فرهنگسرای نیاوران داده می‌شود. خیلی از کارهایی که در «هفت نگاه» به‌نمایش گذاشته می‌شوند متعلق به مجموعه‌دارها هستند. «هفت نگاه» مشوقی برای مجموعه‌دار‌هاست. خیلی از آن‌ها با پول کاری که می‌فروشند یک اثر جدید می‌خرند و این چرخش، اتفاق خوبی است. امسال به‌دلیل بالا بودن تعداد آثار، چیدمان نمایشگاه فشرده بود. واقعا می‌طلبد که وزارت ارشاد مکان‌های خوبی برای عرضه هنرهای تجسمی و هنرهای دیگر بسازد، اما ظاهرا بودجه‌اش تأمین نشده است.

مدیر گالری گلستان اضافه کرد: هنر تجسمی ایران یک جریان پر پیچ و تاب است که ما با آن همراه هستیم و جلو می‌رویم. فکر می‌کنم اگر همه صبوری و پوست کلفتی از خودمان نشان دهیم، این رودخانه به جایی خواهد رسید. نباید ناامید شویم. کاری که ما انجام می‌دهیم یک کار مهم و مفید است و در جریان هنر تجسمی ایران، بخصوص اقتصاد هنر می‌تواند تأثیرگذار باشد. آدم‌های عادی که اثر هنری نمی‌خریدند از «هفت نگاه» خرید می‌کنند. از ابتدا دل‌مان می‌خواست مردم وارد میدان شوند و حالا که این اتفاق افتاده، خوشحال هستیم.

در بخش دیگری از این نشست، آریا اقبال - مدیر گالری آریا - درباره تعداد هنرمندان شرکت‌کننده در هشتمین دوره نمایشگاه «هفت نگاه» گفت: امسال حدود 300 هنرمند در نمایشگاه حضور دارند. در هر دوره، تعداد هنرمندان زیاد شده و این، فرصت خوبی برای هنرمندانی است که اصلا شناخته‌شده نبودند. تعداد آثار و میزان فروش برای گالری‌های «هفت نگاه» به‌صورت مشخص تعیین نمی‌شود و همه آنچه از «هفت نگاه» به‌دست می‌آید برای همه گالری‌هاست.

او اظهار کرد: ما فعلا ترجیح می‌دهیم فراخوان عمومی برای «هفت نگاه» نداشته باشیم، چون اگر فراخوان بدهیم «هفت نگاه» به یک اکسپو تبدیل می‌شود و اکنون چنین برنامه‌ای نداریم. اگر گالری‌دارها یک انجمن صنفی داشته باشند، متولی خودشان را خواهند داشت و نیازی نیست جوابگوی دیگران باشند.

اقبال ادامه داد: ما بعد از برگزاری هر دوره، جلساتی را برای آسیب‌شناسی نمایشگاه برگزار می‌کنیم تا مشکلات و مسائل نمایشگاه را برای دوره بعد حل کنیم. موضوعی که به‌تازگی مطرح شده، این است که برای دوره بعد و با هدف بالا بردن سطح نمایشگاه، دو بار داوری روی آثار انجام شود.

او همچنین بیان کرد: گالری‌دار‌ها از نظر قانونی نباید مالیات پرداخت کنند. در حالی که بیشتر گالری‌دارها به‌دلیل پر نکردن اظهارنامه مالیاتی، مشمول مالیات جریمه می‌شدند؛ اما با پر کردن اظهارنامه مشکلی نخواهند داشت.

مدیر گالری آریا تصریح کرد: در مسیری که پیش رو داریم با کسی قراری نداریم و نمی‌خواهیم به جای خاصی برسیم. همین که اشتباه‌های سال گذشته را تکرار نمی‌کنیم و ایده‌های جدید داریم خیلی خوب است.

در بخش دیگری از این نشست، الهه جواهریان - مدیر گالری الهه - درباره یکی از مشکلات نمایشگاه «هفت نگاه» گفت: ارسال فایل‌ها تکراری توسط هنرمندان یکی از مشکلات ما است. در این فایل‌ها، آثاری که در دوره‌های قبل ارائه شده و به فروش نرفته بودند یا در داوری رد شده بودند، فرستاده می‌شوند که کار ما را سخت می‌کنند.

او با اشاره به این‌که راه‌اندازی اینستاگرام «هفت نگاه» یک حرکت جدید بود که امسال آن را انجام دادیم، ادامه داد: ایده «هفت نگاه» در ابتدا توسط سیدمحسن هاشمی مطرح شد و ما هر سال سعی کردیم هر کاری که انجام می‌دهیم، یک قدم جلوتر برویم.

لیلی ثمری - مدیر گالری هفت ثمر - نیز در این نشست گفت: هدف همیشه تغییر می‌کند و ما به مرور زمان پیشرفت می‌کنیم. فکر می‌کنم نمایشگاه از دوره اول خیلی تغییر کرده است و در هر دوره پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. هم از نظر فروش و هم از نظر تعداد هنرمندان.

به گزارش ایسنا، هشتمین دوره نمایشگاه «هفت نگاه» از 22 آبان‌ تا هشتم آذرماه با ارائه آثار متنوع در حوزه هنرهای تجسمی در گالری‌های فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.

logo-samandehi