نکوداشت گرافیست پیشکسوت؛ فوزی حسن‌تهرانی

پنجاه‌و چهارمین نشست پژوهشی هنر، نکوداشت استاد فوزی حسن‌تهرانی در موزه‌ی گرافیک ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران پنجاه‌و‌چهارمین نشست پژوهشی هنر با یاد استاد فوزی حسن‌تهرانی بعدازظهر جمعه 10 اردیبهشت 1395 ساعت 17 الی 19 در موزه‌ی گرافیک ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان قباد شیوا، مهدی فیروزان و سرکار خانم مهنوش مشیری به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند پیشکسوت که به همین مناسبت تهیه شده، به نمایش در خواهد آمد.

در طی مراسم مذکور که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، نشریه‌ی تندیس و انجمن گرافیک ایران برگزار می شود، نمایشگاهی از آثار و عکس‌های استاد حسن فوزی‌تهرانی به نمایش گذاشته خواهد شد که تا 10 خرداد 1395 پیش روی علاقه‌مندان قرار دارد.

فوزی حسن‌تهرانی در 1319 در همدان به دنیا آمد. در 1345 به دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و به هنر نقاشی پرداخت. در سال 1350 با انتشارات سروش به همکاری پرداخت که این همکاری تا 1374 که از سازمان صدا‌و‌سیما بازنشسته شد، ادامه داشت. وی در طی این مدت علاوه بر تولید آثاری گرافیکی با نشریاتی نظیر تماشا، سروش کودک و نوجوان به‌عنوان طراح گرافیک و مدیریت آتلیه مشغول به کار بود.

طراحی و ساخت 3 تیتراژ برای سریال‌های «دلیران تنگستان»، «دوستت دارم دوستت دارم» و «هامی و کامی» بخشی از فعالیت‌های اوست.

فوزی حسن‌تهرانی روی جلد کتاب‌های بسیاری را در انتشارات نیلوفر، دوستان، سروش، زمینه، ناهید و ... طراحی کرد.

از این هنرمند، پوستر‌های مهمی بر جا مانده که می‌توان به نهمین اجلاس اتحادیه‌ی آسیایی رادیو تلویزیون (1351)،

دومین جشن طوس (1355)، هشتمین جشن هنری ایران تاریخچه عکاسی ابداعی، موزه‌ی هنرهای معاصر تهران (1356) اشاره کرد.

فوزی حسن‌تهرانی تا پیش از آنکه در آخرین روزهای سال 1394 دار فانی را وداع گوید، یادگاری‌های ارزشمندی از خود در حیطه‌ی هنر گرافیک، طراحی و تصویرسازی بر جا گذاشت که در تاریخ هنر ایران جاودانه خواهد ماند.

شایان ذکر است موزه‌ی گرافیک ایران در بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید شمالی، محوطه‌ی پارک پلیس واقع شده است.

logo-samandehi