برای دریافت مُهر اصالت یونسکو هنری از سمنان که راهی کویت می‌شود

1462176107190_21.jpgمدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شال شماره‌دوزیِ هنرمند سمنانی برای دریافت مُهر اصالت یونسکو راهی کشور کویت می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، «حسین خواجه‌بیدختی» بیان کرد: از مجموعه آثار منتخب نشان ملی برای شرکت در برنامه داوری نشان بین‌المللی صنایع‌دستی 2016، یک اثر به هنرمند مهدی‌شهر استان سمنان اختصاص دارد. برنامه نشان برتری شورای جهانی صنایع دستی (WCC) برای صنایع دستی در سپتامبر 2016 در کشور کویت، برگزار می‌شود و سهمیه ایران 9 اثر است.

او افزود: در این راستا اثر «سیده فاطمه خادمیان» با عنوان «شال شماره‌دوزی» در رشته رودوزی سنتی برای دریافت مُهر اصالت به کویت ارسال می‌شود تا در دبیرخانه منطقه آسیا- اقیانوسیه داوری شود.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تا کنون 36 اثر صنایع دستی استان سمنان موفق به دریافت مُهر اصالت ملی و هفت اثر نیز موفق به دریافت مُهر اصالت یونسکو شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهدی‌شهر نیز گفت: تا کنون پنج اثر هنرمندان مهدی‌شهر موفق به دریافت مُهر اصالت ملی شده‌اند.

همایون جورابلو افزود: از بین آثار هنرمندان مهدیشهر تا کنون سه اثر سیده فاطمه خادمیان در رشته‌های شال شماره دوزی سنگسری (مکنه)، لباس زنان ایل سنگسر ( کژین) و رومیزی ناهارخوری، یک اثر از خیرالنساء صمدیان در رشته پالتو شماره دوزی و یک اثر از گل بهار احقاقی در رشته آویز تزئینی موفق به دریافت مهر اصالت ملی شده است.

داوری مهر اصالت از سال 2000 میلادی زیر نظر یونسکو آغاز شده است و این مراسم هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. ایران از سال 2007 به این برنامه پیوسته و در همان سال، شش اثر صنایع دستی کشور به دریافت این مهر موفق شده‌اند. در سال 2008، 45 اثر، در سال 2010، 65 و در سال 2012 نیز 147 اثر صنایع دستی از ایران نشان اصالت یونسکو را گرفته‌اند.

این داوری‌ها به‌دلیل حجم زیاد آثار ارسالی از تمام کشورها معمولا به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شوند که آثار ایران تا کنون در منطقه‌ی غرب آسیا داوری شده‌اند. یونسکو در سال 2014 میلادی اجرای این مراسم و داوری‌ها را به شورای جهانی صنایع دستی (WCC) که زیر نظر یونسکو است، واگذار کرد.

logo-samandehi