بررسی معماری ایران در دوران سلجوقیان در انجمن معماران زاگرب

نخستین همایش از مجموعه سه همایش «بررسی معماری ایران»، در انجمن معماران زاگرب برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، همایش «بررسی معماری ایران» که توسط انجمن دوستی کرواسی و ایران، ایران دوستان و با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران تدارک شده بود، با عنوان معماری دوران سلجوقیان (سده‌های یازده و دوازده میلادی) برگزار شد.

در این همایش کارشناس ارشد معماری - سناد نانیچ - روند پیدایش سبک معماری سلجوقیان را با استفاده از عکس‌های متعدد از بناهای تاریخی دوران سلجوقیان و دوران پیش و پس از سلجوقیان مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین با استفاده از آنالیز اشکال هندسی و ارایه پژوهش‌های باستان‌شناسان در این راستا نیز به دقت، پایداری، ظرافت و عقلانیت در معماری این دوره اشاره کرد.

این کارشناس ارشد معماری با اشاره به اینکه سلجوقیان بخش بزرگی از خاورمیانه تا فلسطین و آناتولی را تحت سلطه خود داشتند، توضیح داد: سلجوقیان هنگام اجرای پروژه فرهنگی خود به دو سبک معماری سنتی برخوردند که یکی سبک معماری شکل گرفته شده در میان اعراب است و دیگری سبک معماری پیش از اسلام در ایران بود.

وی در ادامه گفت: در همین مرحله عناصر معماری ایرانی وارد معماری اسلامی می‌شود که عبارتند از مفاهیمی مانند چهارباغ، چارتاق، بوستان چهار قسمتی، ایوان، گنبد بناشده روی چهار قوس و درگاه مسقف.

سناد نانیچ همچنین با اشاره به اینکه مسجد جامع اصفهان شاهکار معماری دوران سلجوقیان است، اظهار کرد: این بنا با ابتکارهای زیادی از سوی معمارهای ایرانی به پا شد و معیار معماری مساجد ایرانی و دیگر بناها را رقم زد که این معیارها بعدها در بناهای دوران گوتیک در اروپا به کار گرفته شد.

logo-samandehi