تاثیر وضعیت دریاچه ارومیه بر آثار یک نقاش

علی فرامرزی گفت: هنرمندان غربی مکاتب هنری را با نگاه به سرزمین‌شان شکل داده‌اند، ما هم به‌عنوان هنرمندان ایرانی می‌توانیم به محیط زیست توجه کنیم.

این هنرمند فعال محیط زیست که با یکی از آثارش در بخش تجسمی جشنواره «فیلم سبز» حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: کویرها دو شکل دارند؛ یک شکل زیبایی‌شناسی برای هنرمندان و خلق آثار هنری و یک شکل تهدیدی. گسترش بیابان‌ها و کویرها امروز سرزمین ما را تهدید می‌کند و باعث مهاجرت بخش اعظمی از مردم این مناطق به سمت شهرهای بزرگ شده است.

1463827975042_14(110x260cm)kam1.jpg

او ادامه داد: هنرمندان غربی نیز همواره نگاهی به سرزمین خود داشته و مکاتب هنری را با نگاه به سرزمین‌شان شکل داده‌اند. ما هم به‌عنوان هنرمندان ایرانی می‌توانیم به محیط زیست توجه کنیم تا سبکی از نگاه مدرن ایرانی به اقلیم و سرزمین خود را داشته باشیم.

وی به اثری که از او در جشنواره «فیلم سبز» نمایش داده شد، اشاره و اظهار کرد: این اثر که در ابعاد 120 در 280 سانتی‌متر ارائه شده، «نمک سود» نام دارد و در ادامه‌ی کارهای کویری من است. این نقاشی در حقیقت، تحت تأثیر اتفاقی که برای دریاچه‌های ایران، بخصوص دریاچه‌ی ارومیه افتاده، خلق شده است.

این هنرمند گفت: تهدیدی که نمک کویر برای منطقه دارد و پیوند آن با موضوع کم‌آبی در ایران باعث شد این اثر را طوری کار کنم که در آن، روی این موارد تأکید شود. «نمک سود» از جمله آثار اخیرم است که در جشنواره «فیلم سبز» بود.

فرامرزی که ماه گذشته از طرف معصومه ابتکار (رییس سازمان محیط زیست) دعوت شد تا مجموعه «هجوم» را در شهرهای ایران به‌نمایش درآورد، افزود: امیدوارم با کمک وزارت ارشاد و سازمان محیط زیست این امر اتفاق بیفتد.

logo-samandehi