60 سال فرهنگ بصری کودکان ایران را به تماشا بنشینیم

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، احسان آقایی روز سه شنبه در نشست خبری نمایشگاه کارنامه در موزه هنرهای معاصر تهران درباره رویکرد برپایی این نمایشگاه افزود: موزه ها تقریباً در یک دهه اخیر رویکرد فعالیت های خود را تغییر داده اند؛ به طوری که آن نگاه سابق که در آن صرفاً چند تابلو به نمایش در آمده و علاقه مندان به دیدن آنها می آمدند، وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه موزه ها امروزه حتماً باید مبانی نظری و رویکرد مشخصی داشته باشند، اضافه کرد: در این رویکرد جدید فعالیت های آرشیوی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

مشاور هنری نمایشگاه کارنامه فرهنگ دیداری کودکان ایران از سال 1330 تا 1360، ادامه داد: نمایشگاهی که فردا رونمایی خواهد شد، نمونه بسیار خوبی از یک کار پژوهشی و آرشیوی است که دوستان حدود 8 سال روی بعد پژوهشی آن زحمت کشیده اند و به فرهنگ بصری کودکان تقریباً به صورت کلی طی 60 سال و به صورت خاص طی 30 سال می پردازد.

آقایی اظهار کرد: اهمیت آموزش و تربیت فرزندان برای همه ما به صورت فردی و برای کشور به صورت کلی در سیستم های آموزشی همواره مهم بوده است؛ این نمایشگاه که با رویکردی انتقادی برپا شده، نشان می دهد در دوره هایی که در افکار عوام دوره شکوفایی ما به نظر می رسید، اشتباهات فاحشی هم داشتیم؛ به طوری که به جای تکیه بر هویت ملی و بومی سرزمین خود در تربیت فرزندان، بیشتر بر آورده هایی تأکید شده که یا از تفکرات شرقی (کمونیستی) یا غربی آن دوره نشأت می گرفته است؛ و سیستم هایی که در پرورش تربیت فکری کودکان و نوجوانان باید موفق می بودند، آنچنان که باید و شاید نتوانستند الگویی مبتنی بر فرهنگ غنی کشور خود ارائه دهند.

در ادامه این نشست علی بختیاری نمایشگاه گردان ارشد نمایشگاه کارنامه گفت: این نمایشگاه دو رویکرد عمده دارد؛ نخست، معرفی نمایشگاه های آرشیوی به کشور و اهمیت این نمایشگاه ها است؛ و دوم اینکه رویکرد انتقادی نمایشگاه بر یک پایه تئوریک می گردد و نمایشگاه به این دلیل سال 1330 تا 1360 را پوشش می دهد که در این دوره با وقوع کودتای 28 مرداد، سیستم آمریکایی در ایران به شدت قدرتمند می شود؛ و در پس ظاهر جذاب، شیرین و خوشرنگ محصولاتی که برای کودکان تولید می شود یک هجمه فرهنگی بسیار بزرگ و برنامه ریزی شده نهفته بود.

وی بیان کرد: ما سعی می کنیم این تجربه تاریخی را نشان دهیم که نیروهای غربی از دهه 30 با وقوع کودتا و نیروهای شرقی از نیمه دهه 40 - به ویژه از سوی مسکو – چطور توانستند تلاش و برنامه ریزی کنند که فرهنگ دیداری و در پی آن فرهنگ عمومی نسل کودک و نوجوان ما را که قرار بود نسل آینده ایران باشند، تحت شعاع و تأثیر قرار دهند.

نمایشگاه گردان ارشد نمایشگاه کارنامه فرهنگ دیداری کودکان ایران از سال 1330 تا 1360، با بیان اینکه در خط سیر نمایشگاه و در چیدمان آن تلاش کردیم زمان بندی را رعایت کنیم، افزود: در این دوره فرهنگ دیداری کودکان در میانه شرق و غرب قرار گرفته است و سرمایه داری این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است تا زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی می رسد و در واقع باور مذهبی جامعه مغلوب سرمایه داری نمی شود.

بختیاری در ادامه گفت: نمایشگاه کارنامه شامل پوسترها، تصاویر، کتاب ها، مجله ها و فیلم ها و محصولاتی است که فرهنگ دیداری کودکان در آن دوره را بیان می کند و آثار این نمایشگاه از مجموعه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، فیلمخانه ملی ایران و مجموعه های شخصی تهیه شده است.

وی تصریح کرد: نمایشگاه کارنامه در واقع فرهنگ دیداری کودکان را در دوره 1330 تا 1360 و تاثیر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بر آن بررسی می کند.

بختیاری با اشاره به نمایش فیلم در نمایشگاه کارنامه گفت: بخش تماشاخانه کارنامه به نمایش فیلم اختصاص دارد که فیلم هایی درباره کودکان یا برای کودکان از همین دوره 30 ساله که تاکنون دیده نشده اند یا کمتر دیده شده اند از ششم خردادماه به مدت یک هفته در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.

پیمان پورحسین، نمایشگاه گردان این رویداد نیز گفت: با توجه به اینکه حوزه فرهنگ دیداری کودکان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ و هنر کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است، کارنامه به عنوان نخستین نمایشگاه آرشیوی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود و فرهنگ دیداری کودکان را که متاثر از نگاه غربی و شرقی است از نظر اجتماعی و زیبایی شناسی بررسی می کند.

یاشار صمیمی مفخم از دیگر نمایشگاه گردان های نمایشگاه کارنامه فرهنگ دیداری کودکان ایران از سال 1330 تا 1360، در این نشست گفت: اسنادی که در این نمایشگاه ارائه شده شامل مجلات، کتاب ها، عکس ها و ... بوده که در همه خانه ها وجود داشت و امروز به عنوان یک نمایشگاه آرشیوی در کارنامه به نمایش گذاشته می شود.

نمایشگاه کارنامه روز چهارشنبه پنجم خردادماه 95، ساعت 18 در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می شود؛ این نمایشگاه تا 25مردادماه میزبان علاقه مندان است.

logo-samandehi