هنر گفت و گو ـ دیزاین بوم با جی یونگ لی



نزدیک به ده سال است که جی یونگ لی هنرمند کره ای، اتاق چهار مترمربعی خود را تبدیل به یک دنیای تخیلی کرده است. اتاق منحصری که شامل یک سری پیچیدگی ها و تخیلات است که بینندگان را به سوی یک رویا و افسانه می برد. جایی که گل های بسیار بزرگ، گیره های کاغذ غول پیکر و برگ هایی بسیار بادوام که به همه جا نفوذ کرده اند. در ساخت این مجموعه استادانه، نیاز به صبر و بردباری فوق العاده و موادی با خلاقیت فراوان می باشد، چرا که هر عنصری به عنوان صنایع دستی باید نیاز کم تری به اصلاحیه پس از تولید(پست پروداکشن)داشته باشد. این ترکیبات هنری به عنوان یک نمایش بصری از خیالات و ناکامی ها هنرمند است، اگرچه او در هر صحنه حضور دارد اما حضور او به معنی یک تصویر(پرتره)از خود نیست بلکه به جای جستجوی هویت، به دنبال یک اشتیاق برای درون نگری شخصی و اکتشافات ذهن خود است.

ما با جی یونگ لی در مورد روش خلق این فضا، موضوعات، ایده ها و مفاهیمی که او در جستجوی آن ها بوده تا بیان کند و جاذبه ای متداول که در کارهای خلاقانه او است، صحبت کردیم.

دیزاین بوم:چه مراحل ابتدایی برای خلق یک ترکیب نیاز است؟برای طراحی از کجا الهام می گیرید؟

جی یونگ لی:قبل از ساخت یک ترکیب، ایده های خود را یکپارچه می کنم. در طی این فرایند، من طرح های ابتدایی و اتودهای زیادی می زنم و چندین بار آن ها را تغییر می دهم تا زمانی که به نظر منطقی و قابل اجرا شوند. هم چنین مصالح و مواد مختلفی که در بازار موجود است را جستجو می کنم تا مناسب ترین آنها را برای ساخت مجموعه انتخاب کنم و آزمایش های مختلفی را روی آن ها انجام می دهم. برای مثال نقش و نگارهای اصلی طرح "دل شکسته 2011"، سنگ ها و تخم مرغ ها تشکیل می دهد. پس از آنکه طرح اصلی را انجام دادم، متوجه شدم که چگونه سنگ ها و تخم مرغ ها در کنار یکدیگر قرار گیرند. من شکل ها، بافت ها و رنگ های تخم مرغ و سنگ را مطالعه کردم، سنگ ها می بایست نور کافی بر روی دیوار بیندازند و تخم مرغ ها نیز صاف و مات باشند. در هنگام آزمایش، دو نکته مهم وجود داشت:یک، زرده تخم مرغ که به طرز دلپذیری با ژلاتین و رنگدانه زرد نشان داده شده و موضوع دیگر، پوسته تخم مرغ بود که با مصالحی ترکیبی و تشکیل شده از خمیر کاغذ که با بتونه پوشیده شد، به آرامی سمباده خورد و در نهایت رنگ آمیزی شد.

وی ادامه داد، نقطه محوری الهام بخش در کارهای من، در اطراف من است. من همیشه برای شروع داستان ها، از تجربه های شخصی خود استفاده می کنم و لحظات زندگی ام را برای جهان بیرون طراحی می کنم. هر چیزی که در اطراف من است شامل:تجربیات، احساسات، واقعیت ها و موقعیت های کنونی من، رویدادهای کوچک و بزرگ در زندگی من، خاطرات دوران کودکی و رویاها، همه تبدیل به نقش و نگارها می شوند. هم چنین از ادبیات، هنر و رسانه های جمعی که در حافظه ی من ذخیره شده اند، استفاده می کنم.

دیزاین بوم:می توانید در مورد برخی از مفاهیم و موضوعاتی که به دنبال آن ها می گردید، صحبت کنید؟

جی یونگ لی:کار من برگرفته از تجارب شخصی من است، پس همه ی آن در مورد زندگی شخصی من می باشد. هر شخصی، رویدادها و وقایع متفاوتی در زندگیش دارد اما همه ی ما رشد می کنیم و به وسیله ی تجربیات و رنج های مختلف بالغ می شویم، در گذر زندگی راه می رویم و احساساتی چون شادی، خشم، غم، اندوه و خوشی را، که ما کره ای ها چهار حس اولیه در نظر می گیریم، تجربه می کنیم. کار من در مورد همه ی زوایای زندگی می گوید. من دوست دارم که کار من به حالت کنایه آمیزی، امید و ناامیدی را القا کند.

دیزاین بوم:چه جنبه های چالش برانگیزی در کار شما تحقق پیدا کرده اند؟

جی یونگ لی:موضوعات عملی مثل بودجه و محدودیت های فضایی، مسائلی هستند که من هنگام اجرای کار با آن ها رو به رو می شوم. صحبت از فضا، انجام کارها و ساخت و ساز مجموعه همه در استودیو من انجام می شود. پس از قرار دادن مجموعه ای در استودیو، تمام کارها را در داخل استودیو انجام می دهم. این مجموعه شامل دیوارهای متحرک می باشد که چرخ هایی برای تنظیم سایز اتاق در پایین آن ها تعبیه شده است. ابعاد فضای استودیوی من می تواند با عرض متغیر بین 4در 4 تا 8 متر و ارتفاع 4/2 متر باشد. من نمی توانم فراتر از این مجموعه حرکت کنم، این بدان معناست که من گاهی اوقات در برابر زوایا و نور تسلیم می شوم. کار من معمولا فشرده و سخت است اما این موضوع برای من مهم نمی باشد. من معمولا از تقاضای فیزیکی تکراری لذت می برم اما برای کامل کردن هر عکس حدود دو ماه زمان نیاز است، که باید اعتراف کنم این مسئله بسیار چالش برانگیز است.

دیزاین بوم:آیا قطعه خاصی است که مورد علاقه شما باشد یا اینکه برای شما برجسته باشد؟

جی یونگ لی:می توان به مجموعه اضطراب2013 اشاره کرد، چون که این قطعه برای من یک مجموعه تجربی بود. در حالی که بخشی از کار من، در نهایت در یک تصویر نهایی عکاسی می شود. یک ویدیو و یک عکس در دو قاب، دو بخش مجموعه اضطراب را تشکیل می دهد. هدف هنرمند در این مجموعه، بیان کردن بخشی از هوشیاری و عدم هوشیاری بوده است. در این ویدیو که یک پرفورمنس صوتی است، هنرمندی به نام مین هی بخش اصلی پرفورمنس را در مجموعه اضطراب تنظیم و اجرا می کند. عکس ها معمولا حرکات و احساسات انسان را پنهان می کنند در حالی که ویدیو به وضوح احساسات را از طریق عملکرد نشان می دهد. به طور خاص در این ویدیو صحنه ای وجود دارد که اجرا کننده به دوربین خیره شده است، من معمولا ترجیح نمی دهم که چهره ها در عکس های من، توجه بینندگان را جلب کنند، اما برای این صحنه ی فیلم به منظور تعامل بیشتر بین بینندگان و جهان بیرون، این روش را امتحان کردم.

دیزاین بوم:چه کسی یا چه چیزی بیشترین تاثیر را در این مدت بر کار شما گذاشته است؟

جی یونگ لی:من رشته ارتباط بصری در طراحی را در مقطع لیسانس و عکاسی را در مقطع کارشناسی ارشد مورد مطالعه قرار داده ام. من همیشه رویای یک طراح یا کارگردان هنری را داشتم. در مقطع کارشناسی، به یک باشگاه ساخت فیلم به نام dromapic پیوستم، ما در آنجا موزیک ویدیو و فیلم های کوتاه می ساختیم. من مسئول بخش هنر بودم و نقش من، ساخت مجموعه ها و امور هنری بود. در حال حاضر، من به تنهایی سازنده تمام مجموعه عکس های خود هستم. تجربه های گذشته، تاثیر بسیار زیادی بر من داشته است. من به مدت یک سال و نیمه وقت به عنوان دستیار در یک شرکت تولید کننده تبلیغات تلویزیونی کار می کردم. کار کردن در آنجا سخت و طاقت فرسا بود اما قطعا در دراز مدت مفید بوده است.

دیزاین بوم:کدام دوران هنری را بیشتر درک می کنید؟

جی یونگ لی:هنر معاصر، دلیل اینکه من، آن را بیشتر درک می کنم این است که سبک هنری در هنر معاصر نسبت به آنچه که ما هنر می نامیم، لایتناهی است. این بسیار شگفت انگیز است که ببینید چگونه هنرمندان روش خود را انتخاب و از رسانه های خودشان برای بیان داستان هایشان استفاده می کنند، البته این هنر معاصر است، به این معنی که بهترین زمان برای انعکاس آن زمانی است که در آن زندگی می کنیم.

دیزاین بوم:در حال حاضر چه چیزی شما را مجذوب کرده و چگونه بر کار شما تاثیر می گذارد؟

جی یونگ لی:سرگرمی اخیر من، غواصی آزاد و غواصی با تجهیزات مورد نیاز می باشد. به طور طبیعی من به جهان زیر آب و هم چنین به ترسیم جهان میکروسکوپی و اینکه چگونه مواد فیزیکی و شیمیایی در طول زمان تغییر می کنند علاقه مند هستم. قطعا خیلی زود جزئیات این علایق در آثار من منعکس خواهند شد.


فصل بادهای موسمی ـ 2011
جستجوی گنج ـ 2010
بازیکن ـ 2011
رستاخیز ـ 2011
جویای عشق ـ 2014
عاشقانه ی شیمیایی من ـ 2013
شام آخر ـ 2011
آرزوی شیرین ـ 2009
قلب شکسته ـ 2011
سفر دریایی ـ 2009
برمی گردم ـ 2010
کابوس ـ 2010
دخترک کبریت فروش ـ 2010
زنجیره ی غذایی ـ 2008
رسیدن به ستاره ـ 2009
کافی نیست ـ 2012
اتاق وحشت ـ 2010
اضطراب ـ 2013
logo-samandehi