طرح «نگارخانه ای به وسعت شهر» سبب ارتقا سواد بصری مردم می شود

به گزارش گالری آنلاین ، مجید ملا نوروزی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با اجرای «طرح نگارخانه ای به وسعت شهر»، ‌شهر مدتی از مسائل صنعتی و فضاهای تبلیغاتی نجات می ‌یابد و مردم به موضوعات فرهنگی فکر می ‌کنند و با بزرگان و مفاخر هنر و فرهنگ دنیا آشنا می ‌شوند.

وی ادامه داد: این طرح سبب می شود تا ذوق و زیبایی ‌شناسی و سلیقه مخاطب تغییر یافته و بر سواد بصری آنها افزوده شود زیرا مردم سواد بصری کمتری نسبت به کسانی که در این عرصه تحصیل و یا فعالیت می‌ کنند، دارند و از سوی دیگر عموم مردم خیلی به گالری و یا موزه نمی ‌روند، در نتیجه با این فضاها و با هنرمندان ایران و جهان آشنا می ‌شوند.

رئیس موزه هنرهای معاصر با اشاره به اعتراض برخی هنرمندان نسبت به استفاده از آثار هنرمندان غربی افزود:در تمام سال وسایل غربی را می‌ بینیم که تبلیغ آنها در همه جای شهر دیده می ‌شود، حالا در این طرح آثار هنرمندان و مفاخر غرب به نمایش درآمده و این آثاری است که در آنها تخیل و فرهنگ زیبایی شناسی وجود دارد و نشانه ‌های مختلف فرهنگی و هنری در آن دیده می ‌شود.

ملا نوروزی گفت: اجرای طرح «نگارخانه ای به وسعت شهر» و نمایش این آثار هیچ اشکالی ندارد و باعث می ‌شود تا مخاطبان در سطح شهر از تمام دوران‌ ها، شیوه‌ ها و جریان ‌های هنری سود ببرند، این اقدام بسیار خوبی است و امیدوارم که توسعه داشته باشد.

مدیرکل هنرهای تجسمی افزود: باید یک دبیرخانه دائمی برای این طرح در نظر گرفته شود و آثار خوب را طی سال انتخاب کرد تا در مدت زمان مشخص شده به نمایش درآیند. از سوی دیگر آثار را باید در مناطق مختلف شهری تقسیم کرد و هر اثر را متناسب با همان فضا به نمایش درآورد. انتخاب آثار ظریف، خیلی نمی ‌تواند مخاطب را جذب کند زیرا نیازمند تمرکز بیشتر است و باید روی این مسائل دقت نظر بیشتری وجود داشته باشد.

ملا نوروزی خاطرنشان کرد: دوسال است که فضای شهری با اجرای این طرح، تلطیف می‌ شود و بسیاری از خبرگزاری ‌ها، از این طرح به عنوان یک رویداد شگفت انگیز یاد کردند که بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: امسال 80 اثر از موزه هنرهای معاصر در این طرح به نمایش درآمد و امیدوارم در سال ‌های آینده نقش موثرتری در این رویداد داشته باشیم و بتوانیم آثار بیشتری را به نمایش بگذاریم.

دومین دوره طرح «نگارخانه ‌ای به وسعت شهر» از یکم تا 10 خرداد ماه با اکران گسترده 800 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در تمامی سازه‌های تبلیغاتی شهر تهران برگزار شد.

logo-samandehi