قدرت الله عاقلی : «سی مجسمه، سی مجسمه ساز» شکل می‌گیرد/ فرصت تجدید خاطره‌ها

قدرت الله عاقلیقدرت الله عاقلی، مجسمه ساز فعال کشورمان درباره فعالیت های اخیر خود به مهر گفت: یک اثر برای حضور در نمایشگاه گروهی «چهار سوی خیال» که پنجشنبه این هفته به همت انجمن مجسمه سازان در خانه هنرمندان افتتاح می شود ارائه داده ام. یک نمایشگاه گروهی دیگر هم هفته آینده در گالری ثالث برپا می شود که در آنجا هم یک اثرم حضور دارد اما بیشتر تمرکزم فعلا روی برپایی نمایشگاه «سی مجسمه، سی مجسمه ساز» در شهریور ماه امسال است.

وی که کیوریتوری این نمایشگاه را به عهده دارد درباره آن توضیح داد: در این نمایشگاه در واقع هدف جمع کردن نگاه حدود سی مجسمه ساز از سه نسل مختلف شامل دوره پیشکسوت ها، دوره مجسمه سازان میانی و هنرمندان جوان زیر سقف یک نمایشگاه است. این کار هم از نمایش ۱۵۰ اثر در سایت «ایران مجسمه» کلید خورد و از بین همان آثار تعدادی را انتخاب کردیم و البته از هنرمندان قدیمی تر ناگزیر شدیم اثری را به امانت بگیریم.

عاقلی افزود: این نمایشگاه قرار است یادآوری تداوم هنر مجسمه سازی در ایران و افت و خیزهایی که طی این سال‌ها داشته، باشد. ما در کشورمان در مسیر هنر مجسمه سازی در دوره ای کند و در دوره ای تند حرکت کرده ایم. در این نمایشگاه شناساندن این مسیر و معرفی قدیمی ها و جوان ترها و یک تجدید خاطره مدنظرمان بوده است.

این هنرمند درباره برپایی نمایشگاه انفرادی خود در سال ۹۵ گفت: امیدوارم پاییز امسال بتوانم پس از سال ها یک نمایشگاه انفرادی برپا کنم. در هنر مجسمه سازی شاید چندین سال طول بکشد تا یک ایده ای شکل بگیرد ضمن اینکه کار مجسمه سازی هزینه بالایی دارد. مجسمه ساز باید چند سال سفارشی کار کند تا بتواند هزینه ساخت ۱۰ مجسمه اش برای یک نمایشگاه انفرادی بر اساس یک ایده را پیدا کند و بعد طی یک پروسه طولانی این آثار را بسازد که آیا در نمایشگاه دو کارش فروش برود که هزینه های نمایشگاه دربیاید یا نه. این در حالی است که ما در کشورمان کارگاه حرفه ای تولید مجسمه هم نداریم و همه هنرمندان در کارگاه های شخصی شان کار می‌کنند.

logo-samandehi