بزرگداشت میراحمد غفاری در موزه هنرهای معاصر برگزار شد

مراسم بزرگداشت میراحمد غفاری نقاش معاصر عصر سه شنبه 29 تیر ماه با حضور میراحمد غفاری، حسین محجوبی، منوچهر نیازی، جعفر نجیبی، آلبرت کوچویی، مژده طباطبایی، احمد رضا دالوند، علی شیرازی، سمیه کریمی و جمع قابل توجهی از علاقه‎مندان به میراحمد غفاری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در کناز غفاری همه چیز زلال می‌شود

در این مراسم احمد رضا دالوند نقاش و منتقد، در سخنانی درباره غفاری گفت: مدتی است که هنرمندان به خاطر تبدیل شدن به برند و پرفروش بودن، تلاش می‎کنند، درحالی که پیشتر اینگونه نبود، برای معرفی یک هنرمند ابتدا از خصایل اخلاقی او می‎گفتند و بعد به کارش می‎پرداختند. کسانی که غفاری را می‎شناسند، می‌دانند که او به نوعی سبک‌بالی رسیده است. این سبک‎بالی برای هنرمند، پس از سال‌ها تحمل سختی به دست می‎آید اما حقیقتا یک هدیه الهی است. او پس از سال‌ها کار و تجربه به چیزی دست یافته است من آن را "حالت روشنفکرانه ندانستن" می‎نامم.

وی ادامه داد: غفاری کلام ساده‌ای دارد و به عمق راز هنر پی برده است. مهم نیست که حرف‎های پیچیده، فیلسوفانه یا روشنفکرانه باشد یا نه، مهم این است که این کلام عمیق است. او هر کاری را به یک امر مقدس تبدیل می‎کند چه بوییدن یک گل یا نقاشی کردن. غفاری همیشه نوعی حق‌شناسی به ذات حق دارد و با همه مهربان است. من هرگز ندیده‌ام که او از کسی بد بگوید به ویژه همواره هنرمندان دیگر را حمایت می‌کند.

دالوند با بیان این جمله که همه چیز در اطراف میراحمد غفاری زلال می‎شود افزود: مهربانی که در او هست امروز بسیار کمیاب است و من فکر می‎کنم او حتی اگر هنرمند نبود، خودش یک اثر هنری است.

هنرمند و شوریدگی و عشق

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده نیز در این مراسم پشت تریبون رفت و درباره میراحمد غفاری اظهار کرد: سال‌ها پیش که نقاشی می‌خواندم از خودم پرسیدم که باید چگونه هنرمند شوم و چگونه هنرمندی باشم؟ این سوال با من بود و زمانی که گالری مژده را تاسیس کردم با هنرمندان و هنرمندان نمایان بسیاری مواجه شدم. سال‌ها گذشت تا مفهوم هنرمند و هنرمندانه زیستن را درک کنم، همه ما باید به این مفاهیم فکر کنیم و این سوالات را از خود بپرسیم. پس از همه این سال‌ها هنرمند برای من کسی است که شوریدگی و عشق داشته باشد و شکیبایی و صبر داشته باشد.

وی همچنین گفت: چنین هنرمندی با استفاده از معنویت درونش و برای رضایت درونش کار می‌کند. نه دغدغه بازی دارد و نه آشفتگی‌های زمانه بر او تاثیر می‎گذارد. او عاشق است و فارغ از همه چیز شرافت انسانی را در خود حفظ می‌کند. امروز برای بزرگداشت میراحمد غفاری جمع شده‌ایم کسی که همه این ویژگی‌ها را دارد و هنرمندی واقعی است. در مدتی که با او آشنا شده‌ام، به آتلیه‌اش رفته‌ام و با او صحبت کرده‌ام متوجه شدم که در وجود او خشمی نیست و با همه چیز مهربان است.

مدیر گالری مژده ادامه داد: دیرزمانی است با هنرمندانی مواجه هستیم که برای خلق آثار خود از موسیقی بهره‎ می‌برند استاد غفاری نیز هنگام خلق آثار خود به صدای بنان و موسیقی سنتی ایرانی گوش می‌دهد و آنچه در درونش به واسطه این موسیقی می‌جوشد را روی بوم می‎آورد.

سپس در میانه این برنامه گروه موسیقی سنتی "راز مهتاب" به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال بسیار زیاد هنرمندان و حاضران در موزه هنرهای معاصر واقع شد.

رونمایی از سردیس میراحمد غفاری

سمیه کریمی هنرمند نقاش دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی درباره میراحمد غفاری گفت: بیشتر آثار استاد غفاری مضمونی معنوی دارند و با بینشی درونی شکل گرفته‌اند. پشت آثار او تعمق، توجه و عشق وجود دارد سه عنصری که بسیار مهم هستند.

وی افزود: نکته دیگر این است که استاد هنرمندی خود آموخته هستند و معلم ایشان تنها طبیعت و موسیقی است. برای تمامی این زیبایی‌هاست که بزرگترین دستاورد زندگی را به دست آورده‌اند؛ استاد غفاری نامدار به نام نیک است. او نه تنها هنرمند است بلکه هنرمندانه نیز زیسته است.

پس از این سخنرانی سردیس از میراحمد غفاری که جعفر نجیبی مجسمه‌ساز معاصر آن را ساخته است رونمایی شد. نجیبی پس از رونمای این مجسمه در سخنان کوتاهی گفت: من سعی کرده‌ام احساسی که از گفت‌وگو و دیدن آثار استاد داشتم را در این مجسمه نشان دهم. هنر برای من روح جامعه است، روحی که اگر تقویت نشود انسان لطمه خواهد دید. تلاش ما باید این باشد که هر کسی که در زمینه هنر کار می‎کند را قدر نهیم به ویژه پیش از آنکه او از جهان رخت بربندد.

منوچهر نیازی نقاش پیشکسوت که روی سن برای رونمایی از مجسمه میراحمد غفاری حضور داشت نیز در جملات کوتاهی درباره این مجسمه گفت: من مجسمه‌های بسیاری دیده‌ام، کارهای میکلانژ را دیده‌ام و بسیار سفر کرده‌ام، به مجسمه‌ساز این اثر تبریک می‎گویم که توانسته است اخلاق آقای غفاری را در مجسمه‎اش به نمایش بگذارد و این بسیار جالب توجه است.

در پایان این برنامه قربانعلی اجلی نیز شعری را در وصف میراحمد غفاری خواند. آلبرت کوچویی منتقد هنری رادیو نیز متنی را درباره آثار غفاری قرائت کرد.

منبع :هنرآنلاین

logo-samandehi