چرا جامعه هنری بی‌انگیزه شده است؟


ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران

یک هنرمند مجسمه‌ساز معتقد است: حمایت نشدن جامعه‌ی هنری و مجسمه‌سازی از سوی حامیان اصلی‌اش باعث بی‌انگیزگی شده است.

جعفر نجیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزار نشدن بی‌ینال مجسمه‌سازی در سال ۱۳۹۵ پس از دو دوره وقفه، اظهار کرد: وقتی صحبت از برگزاری این رویدادها می‌شود، بهانه می‌آورند که بودجه نیست. این‌گونه اتفاق‌ها جامعه‌ی مجسمه‌سازی را بی‌انگیزه کرده است. وضعیت انجمن مجسمه‌سازی نیز باعث شده است، این انجمن تضعیف شود.

او ادامه داد: جامعه‌ی هنری به‌دلیل حمایت نشدن، بی‌انگیزه شده، چون از طرف حامی اصلی‌اش که وزارت ارشاد است، حمایت نمی‌شود و شهرداری‌ها هم بیشتر از کسانی حمایت می‌کنند که با آن‌ها همکاری کرده‌اند.

این هنرمند همچنین بیان کرد: صحبت‌هایی درباره‌ی برگزاری «بی‌ینال تهران» انجام شده است. «بی‌ینال تهران» اگر بودجه‌ی مشخصی برایش تصویب شود و یک انجمن قوی پشتش باشد، می‌تواند جای بی‌ینال‌های هنری را بگیرد، در غیر این صورت نمی‌تواند به‌عنوان یک رویداد شاخص در حوزه هنرهای تجسمی قلمداد شود.

نجیبی ادامه داد: بعد از گذشت سال‌ها هنوز قانون اختصاص درصدی از بودجه‌های عمرانی برای خرید آثار هنری تصویب نشده است. دولت و مجلس باید در این زمینه کاری کنند. شهرداری‌ها نیز معتقدند حمایت از انجمن‌ها وظیفه‌ی آن‌ها نیست. متأسفانه مسؤولان هنرهای تجسمی به این عرصه کم بها می‌دهند، در حالی که هنر، روح جامعه است و اگر نباشد جامعه را باید مرده به‌حساب آورد.

او به تأثیر وقفه در برگزاری بی‌ینال مجسمه‌سازی بر هنرمندان این رشته اشاره و اظهار کرد: همه‌ی هنرمندان برای شرکت در بی‌ینال مجسمه‌سازی علاقه‌مند هستند، چون می‌توانند تجربه‌های جدیدشان را در این رویداد ارائه کنند و شناخته شوند. برگزاری بی‌ینال مجسمه‌سازی به رشد و ارتقای این هنر در جامعه بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود هنرمندان مجسمه‌ساز در جست‌وجوی کارهای تازه و نو باشند.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات هیأت مدیره‌ی انجمن مجسمه‌سازان ایران و برخی مشکلات دیگر، برپایی هفتمین بی‌ینال مجسمه‌سازی ایران که پیش از این اعلام شده بود سال ۱۳۹۵ پس از دو دوره وقفه برگزار می‌شود، به سال آینده موکول شده است.

logo-samandehi