یک قرن هنر اسلامی و ایرانی در موسسه هنر شیکاگو

نمایشگاهی از صد سال فعالیت‌های مرتبط با هنر اسلامی به همراه کتاب‌های قدیمی موجود در موسسه هنر شیکاگو، در محل این موسسه به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه عکس و گزارش را یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی فرستاده است.

در این نمایشگاه که از ۱۹ ژوئیه سال جاری آغاز شده، با نشان دادن مدارکی از آرتور اوپهام پوپ به سرگذشت ورود هنر اسلامی و ایرانی به آمریکا و به خصوص شیکاگو می‌پردازد. پوپ ایران شناس معروف آمریکایی، یکی از نخستین افرادی بود که هنر ایران را به آمریکایی‌ها شناساند و همراه با فعالیت در موسسه شیکاگو، مسولیت خرید آثار شرقی را برای این موزه برعهده داشت. در این نمایشگاه همچنین کتاب‌هایی از سفرنامه‌های قرن ۱۷ افرادی همچون شاردن فرانسوی و جیمز موریه انگلیسی به همراه طراحی‌های آنها از شهرهای مختلف ایران به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا ۲۶ سپتامبر در کتابخانه موزه هنر شیکاگو برپاست.


نمای ورودی موسسه هنر شیکاگو

جان باپتیست ونمور، نقاش فرانسوی که در قرن ۱۸ برای انجام ماموریت به قستنطنیه (استانبول) اعزام شد، در حین اقامتش به کشورهای همسایه از جمله ایران سفر کرد و کتاب پوشش‌های شرقی را خلق کرد. این کتاب که حاوی جواهرات بر روی لباس‌های مجسمه‌هاست، یکی از شاهکارهای به جا مانده از آن دوران به حساب می‌آید


قدیمی‌ترین کتاب به نمایش درآمده در این نمایشگاه کتاب "لغتنامه شرق" است که در سال ۱۷۷۶ میلادی در هلند و به زبان فرانسه به چاپ رسیده است.


عکس‌هایی از نمایشگاه‌های برگزار شده در رابطه با فرش‌های ایرانی و شرقی در صدسال اخیر در موزه هنر شیکاگو؛ در سال های ۱۹۲۰-۱۹۵۰ بیش از ۵ نمایشگاه مختص فرش‌های شرقی در این موزه برگزار شده است.


آرامگاه آرتور اوپهام پوپ و فیلیس آکرمن در اصفهان


نمایشگاه هنر خاورنزدیک در سال ۱۹۷۴ میلادی در شیکاگو برگزار شد که بسیاری از فرش‌ها و آثار هنری مرتبط با ایران در این نمایشگاه به نمایش درآمد.


طراحی‌های جمیز موریه نویسنده کتاب‌های معروف "حاجی بابای اصفهانی" که در دوران قاجار به ایران سفر کرد و این طراحی‌ها برگرفته از سفر او به اصفهان و شیراز هستند.


عکسی از پارچه نفیس دوران صفوی که یکی از مهمترین آثار مجموعه موزه هنر شیکاگو به شمار می‌رود. این پارچه‌ ابریشمی دارای الیاف طلا و نقره است و در سال 1924 بوسیله شخص ناشناسی به موزه هنر شیکاگو اهدا شده است.


نمای کتابخانه موسسه هنر شیکاگو


چارلز فابنز کلی، او کسی بوده که نمایشگاه فرش‌های شرقی را در سال ۱۹۴۷ میلادی در موزه شیکاگو برگزار کرده است.


کاتالوگ‌های نمایشگاه‌های مینیاتور برگزار شده در این موزه. این نمایشگاه‌ها اغلب در سال های ۱۹۶۰-۱۹۷۰ برگزار شده‌اند.

logo-samandehi