نخستین گردهمایی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی برگزار شد از پیشنهاد ثبت «روز عکاس» تا قول یک نماینده به عکاسان

خبرنگاران خارجینخستین گردهمایی عکاسان مطبوعاتی و اعضای انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در حالی در فضای باز خانه هنرمندان برگزار شد که درباره پرداختن به موضوع امنیت شغلی عکاسان در مجلس شورای اسلامی، قول‌هایی داده شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، این گردهمایی به‌بهانه «روز خبرنگار» برپا شد و در آن علاوه بر عکاسان و برخی هنرمندان، یک عضو شورای شهر تهران، یکی از نمایندگان مجلس، مدیرعامل خانه هنرمندان، دست‌اندرکاران و فعالان رسانه‌ها حضور داشتند.

این مراسم با سخنان هاشم طالبکه حدود ۲۴ سال مدیرکل روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری بوده و به همین دلیل، با عکاسان سرکار داشته است، آغاز شد.

او با یادآوری دورانی که در کمیته استقبال از امام خمینی (ره) هنگام ورودشان به کشور حضور داشت، تأکید کرد: آنچه اکنون به‌عنوان اسناد انقلاب اسلامی وجود دارد، حاصل دسترنج عکاسان است. شما در وقایع مهم مانند انقلاب، دفاع مقدس و ... همواره حضور داشته‌اید.

او همچنین گفت: برخی عکاسان حاضر در جبهه‌های جنگ، دوربین را بیشتر از جان‌شان دوست داشتند و حتی آن را زیر خاک پنهان می‌کردند که به دست دشمن نیفتد.

وی با گرامی داشتن یاد شهدای رسانه‌ها، از داریوش گودرزی، کاظم اخوان و عکاسانی که در حادثه سقوط هواپیمای C۱۳۰ جان باختند، یاد کرد. همچنین از برخی عکاسان مانند کاوه گلستان، بهمن جلالی، اصغر بیچاره، هوشنگ و اسماعیل زرافشان، حسین پرتوی، مهدی کاشیان و .... به نیکی نام برد.

منوچهر یگانه‌دوست - عکاس پیشکسوت -سخنران بعدی بود که ضمن عذرخواهی به‌خاطر این‌که بعد از سکته به‌درستی قادر به سخن گفتن نیست، به این موضوع اشاره کرد که ۶۰ سال سابقه‌ی عکاسی در حوزه‌های مختلف دارد و عکس‌هایش در خبرگزاری جمهوری اسلامی ثبت شده، اما خودش آن‌ها را در اختیار ندارد.

مهدی قاسمی - عکاس و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران - به‌عنوان مجری این مراسم در ادامه‌ی این سخنان، توضیح داد: نکته‌ای که آقای یگانه‌دوست مطرح کرد، مهم بود؛ یک استاد ۶۰ سال از عمرش را صرف عکاسی کرده، اما نگاتیوهای هیچ‌کدام از عکس‌هایش دست خودش نیست. در نمونه‌ای دیگر، به یکی از عکاسان گفته شده بود که باید هزینه‌ای را پرداخت کند تا بتواند نسخه‌ای چاپی از عکس‌اش را داشته باشد. این‌گونه اتفاق‌ها خوب نیستند.

احمد مسجدجامعی - عضو شورای اسلامی شهر تهران - نیز با بیان این‌که «دورهمی» تعبیر قشنگ و شیرینی برای این مراسم است، گفت: عبارت «دورهمی» خیلی توقع‌ها را بالا نمی‌برد. اگر عنوانی رسمی به‌کار برده می‌شد، این تصور ایجاد می‌شد که قرار است اتفاق بزرگی رخ دهد؛ هرچند اکنون آن اتفاق بزرگ افتاده که همان انقلاب ارتباطات است و جایگاه عکس اعتلا یافته است.

او اظهار کرد: محور بودن عکس در فضای مجازی درحال گسترش است و این، موقعیت خوبی است به شرط آن‌که عکاس‌ها در مدیریت فضای مجازی مشارکت داشته باشند.

وی با بیان این‌که انتشار روزنامه‌های تصویری خیلی محتمل است، ادامه داد: روزنامه تصویری «ایران» به‌زودی راه‌اندازی می‌شود. اگر به ظرفیت‌ها فکر کنیم، آینده روشن‌تری برای کشور در پیش خواهد بود.

مسجدجامعی همچنین این پرسش را مطرح کرد که آیا برای عکاسان فعال در شهرستان‌ها فکری شده است؟ و در ادامه تأکید کرد: وضعیت در تهران خیلی بهتر از دیگر استان‌هاست. باید موضوع تهران‌زدگی در حوزه عکاسی را بررسی کنیم و در صورت لزوم، کارهایی را برای ارتقای سطح عکاسان شهرستانی انجام دهیم.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: «روز عکاس» را می‌توان به تقویم کشور وارد کرد، البته انجام این کار به پیگیری نیاز دارد و شاید تا دورهمی سال آینده، این کار نیز انجام شده باشد.

قاسمی هم درباره بخشی از سخنان مسجدجامعی اظهار کرد: پرداختن به موضوع عکاسان شهرستانی جزو دغدغه ما هست. بخشی از این مشکل به مدیریت رسانه مربوط است و بخشی دیگر به ما که باید در این زمینه تلاش کنیم.

احد آزادی‌خواه - سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی -نیز در ابتدای سخنان خود، با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم و بیان این‌که خدا شما (عکاسان) را فراموش نکرده است، گفت: کار عکاسان به تصویر کشیدن است که کار مقدس قرآنی به‌شمار می‌آید.

او با تأکید بر این‌که موضوع امنیت شغلی این صنف در مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود، تصریح کرد: مطالبات صنفی هنرمندان، جدی است و اگر آن‌ها را نبینیم، جفا کرده‌ایم. گاهی ما نیازها را آنقدر سبک می‌بینیم که بعد مجبور می‌شویم آسیب آن را تحمل کنیم.

وی با بیان این‌که هنر شما پایدار، اثربخش و مقدس است، افزود: ما در کمیسیون فرهنگی مجلس هر آنچه از دست‌مان برآید در زمینه حفظ حقوق شما انجام می‌دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی - مدیرمسوول روزنامه اطلاعات - نیز در این مراسم، چند خاطره از همکاران عکاس‌اش در روزنامه اطلاعات بیان و اظهار کرد: ما در درگیری‌های ابتدای انقلاب و حدود سال ۱۳۶۱ به عکاس‌های شجاع نیاز داشتیم تا به صحنه‌هایی وارد شود که دو طرف درگیر در آن‌ها، از مصور شدن آن صحنه ابا داشتند. همان زمان، بارها عکاس شجاع ما دچار ضربه شد و دوربین‌اش شکست، ولی در نهایت آن صحنه‌ها را مستند کرد.

او اضافه کرد: اگر خبرنگاران می‌توانند بدون آن‌که شناخته شوند، کار کنند، عکاس‌ها باید با دوربین به‌شکل شناخته‌شده کار کنند. عکاسان سربازانی در خط مقدم هستند که باید به دل صحنه بزنند و برای تهیه عکس از خودگذشتگی کنند.

در ادامه این مراسم، محمدتقی روغنی‌ها - مدیرمسوول روزنامه ایران - هم گفت: من ۳۵ سال تجربه کار خبرنگاری دارم، ولی معتقدم که عکاسی خیلی سخت‌تر از خبرنگاری است؛ خبرنگار پیام خود را با کمک ده‌ها جمله بیان می‌کند و عکاس باید با یک عکس، حرفش را بزند.

او همچنین قول داد که برای حفظ حقوق مادی و معنوی عکاسان تلاش و از انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران حمایت کند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ای که برای این گردهمایی نوشته و در مراسم خوانده شد، آمده بود:

«آن زمان که تاریخ را به تصویر می‌کشیدند، آغاز تولد تو بود. تویی که بودن خود را قربانی ثبت هر لحظه کردی. دیدی، نگاشتی، ثبت کردی، مستند شد و ماند برای امروز و فردا. روز خبرنگار را به بهانه‌ی نام نامی تو گرامی می‌داریم، از تو برای آنان که فراموشت می‌کنند، می‌گویم. شاید بتوانیم تو را آن‌گونه که سزاوار توست یاد کنیم.

تو برگردن تاریخ معاصر حق داری!

تاریخ که نه!

سندش از آن توست.

نگاهت شورآفرین، شورآفرینیت خلق هنر، هنرت ماندگارترین، ماندگاریت اما نمی‌دانم!

صبرت مثال‌زدنی،

به من نگاه کن

با تو هستم!

آری

مستندساز لحظه‌ها

روزت مبارک عکاس مطبوعاتی»

این مراسم که شامگاه ۱۸ مردادماه برگزار شد، با گرفتن عکس دسته‌جمعی عکاسان در کنار مسوولان و مهمان حاضر در برنامه، به پایان رسید.

logo-samandehi