نمایشگاه مدارس اسلامی بر اساس نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش یافت

نمایشگاه مدارس اسلامی به روایت نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک، همزمان با برگزاری جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه مدارس اسلامی با توصیفی از سنت استنساخ (نسخه‌برداری) در مدارس اسلامی آغاز می‌شود. در این نمایشگاه، تابلوهایی از نسخه‌هایی به نمایش گذاشته شده است که در مدرسه‌های سرزمین‌های اسلامی اسنتساخ شده‌اند. در این بخش، شرحی از نسخه، نویسنده اثر، شخصی که نسخه را استنساخ کرده، تاریخ استنساخ و مدرسه‌ای که نسخه در آن استنساخ شده، آمده است.

نقشه ایران با نموداری از نام و نشان مدرسه‌های اسلامی در تاریخ که نسخه‌ای از آن‌ها در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک وجود داشته، در بخشی از نمایشگاه جلوه می‌نمایاند. در بخشی دیگر از نمایشگاه، تاریخ‌نگاری (Timeline) از نسخه‌های خطی موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملک که در مدارس سرزمین های اسلامی استنساخ شده‌اند، آمده است. در مرکز نمایشگاه نیز حجره یک مدرسه، بازسازی گرافیکی شده است. نوشته‌هایی از جنبه‌های گوناگون استنساخ در مدارس اسلامی نیز در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

کتابخانه و موزه ملی ملک از همه دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی دعوت می‌کند از نمایشگاه مدارس اسلامی بر اساس نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک بازدید کنند.

هشتمین جشنواره ماه هشتم، هم‌زمان با فرارسیدن دهه کرامت از 14 تا 24 مرداد 1395 خورشیدی با برنامه‌های گوناگون در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» برگزار می‌شود. این جشنواره با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام در روز یک‌شنبه 24 مرداد 1395 خورشیدی پایان خواهد یافت. نمایشگاه مدارس اسلامی اما تا سه ماه برپا است.

logo-samandehi