کامرانی:هدف داشتن آرشیوی از ایده‌های هنری‌ست / صمدزادگان:مسابقه ˝ویستا˝ بر اندیشه هنرمند تمرکز دارد

نشست خبری مسابقه نشان "ویستا" سه‌شنبه 19 مرداد با حضور بهنام کامرانی و بهرنگ صمدزادگان از هنرمندان عرصه تجسمی، مدرسان دانشگاه و عضو هیئت داوران و پریسا پهلوان مدیر نگارخانه "ویستا" در محل نگارخانه برگزار شد.

بهنام کامرانی در آغاز این نشست خبری با اشاره به ایجاد زمینه شناسایی طرح‌های برتر و نوآورانه در هنر معاصر و حمایت از تولید محتوا در زمینه جذب ایده‌های برتر بیان کرد: جایزه این مسابقه به عنوان حامی اجرای طرح‌ و ایده‌های نو به فرد برگزیده اهدا شده و این در حالی است که بسیاری از گالری‌های کشور بیشتر به مقوله مارکتینگ توجه دارند و از توجه به مسئله خلاقیت و پیشروی در هنر معاصر ایران و جهان و اصل توجه به نگارش ایده و پروپوزال‌نویسی توسط هنرمند عرصه تجسمی جامانده‌اند.

پایان مهرماه؛ آخرین مهلت دریافت طرح‌های هنرمندان تجسمی

این مدرس دانشگاه درباره نحوه داوری آثار گفت: هیئت انتخاب در مرحله نخست کلیه طرح‌های دریافتی را مورد ارزیابی قرار داده و سپس لیستی از طرح‌های منتخب اعلام می‌کند. در ادامه طرح‌های انتخابی در دو بخش نمایش مستندات صوتی و تصویری و برگزاری نشست تخصصی درباره آنها در گالری ویستا مورد بررسی نهایی قرار گرفته و پس از نمایش آثار طرح برتر توسط هیئت انتخاب معرفی و در بازه زمانه سه ماهه شرایط تولید و نمایش آنها فراهم می‌شود که البته هنرمندان تا پایان مهر فرصت دارند که پروپوزالی از طرح‌های خود ارسال کرده و در ماه آبان زمانی را برای دفاع از ایده‌ها و طرح‌های ارسالی از سوی هنرمند صاحب طرح مقرر کرده‌ایم.

از همه شاخه‌های هنرهای تجسمی و حتی تلفیقی استقبال می‌شود

کامرانی افزود: سرآخر و پس از بررسی ایده‌های ارسال شده از سوی هنرمندان به ساخت اثر هنری می‌رسیم اما هدف نخست اجرای این مسابقه نحوه نگارش و ارائه پروپوزال و طرح از سوی هنرمند تجسمی در امتداد تفکر هنری او بوده و ما پرانتز را باز گذاشته‌ایم که هنرمندان از همه شاخه‌های هنرهای تجسمی و حتی تلفیقی با سینما و تئاتر در این رویداد حضور به هم رسانند که البته مطالعه پیشینه علمی و تجربی افراد هم از نکات مورد توجه در انتخاب آثار برتر است.

کامرانی تصریح کرد: از جذابیت‌های برپایی این مسابقه توجه بیشتر به رسانه‌های معاصر همچون ویدئو آرت، چیدمان و پرفورمنس است که نیازمند حمایت‌گر و اسپانسر هستند و این مسابقه کمک می‌کند که هنرمندان در نگارش طرح و پروپوزال اثر هنری خود از رسانه‌های سنتی گرفته تا دیجیتال و پیشرو به نحوه ارائه طرح فکر کنند.

تهیه یک آرشیو از ایده‌های نو و تازه هنرمندان تجسمی

این هنرمند تجسمی و مدرس دانشگاه بیان کرد: حرکتی بسیار ارزشمند است که به تهیه یک آرشیو از ایده‌های نو و تازه هنرمندان تجسمی بیاندیشیم و در غیر این صورت ایده‌های ناب و لهجه‌های تازه در عرصه هنری کشورمان به وجود نمی‌آید و مهم این است که صاحبان ایده هم به جنبه‌های فرهنگی و گذشته تاریخی این مقوله نیم‌نگاهی داشته باشند.

کامرانی با اشاره به اینکه این جایزه بر روی اندیشمندانه بودن اثر هنری ایرانی تأکید دارد تصریح کرد: جنبه‌های دست‌ورزانه هنرهای تجسمی هم باید به تبعیت از اندیشه و تفکر هنرمند برآید و بحث‌های نظری در قالب بررسی طرح‌های منتخب در گالری ویستا از فعالیت هنرمندان در زمین ساخت اثر در استودیو تا مراحل پایانی به این جایزه اعتبار می‌بخشد.

انتقاد از نبود منابع مکتوب و پروپوزال از طرح و ایده هنرمند تجسمی

این پژوهشگر عرصه هنرهای تجسمی با انتقاد از وضعیت فعلی در نبود منابع مکتوب از طرح و ایده هنرمند پیش از ساخت و ارائه اثر اظهار داشت: این یکی از چالش‌های هنر معاصر است که متأسفانه گاه شاهد آنیم که حتی یک کاغذ مکتوب از ایده هنرمند وجود ندارد در حالی که با مطالعه تاریخ هنر معاصر جهان در میابیم که حتی از زمان رنسانس یادداشت‌هایی وجود دارد که بیان می‌کند هنرمند تحت تأثیر چه فضایی دست به خلق اثر زده است.

او گفت: تهیه و تنظیم پروپوزال و ارائه طرح در ادامه این مسیر به بهبود رابطه میان مخاطب و اثر هنری کمک کرده و لازم به تذکر است که جایزه نشان ویستا با شکل و شمایل غیر متعارف از دیگر نشان‌ها هنری ارائه شده و جنبه‌های تازه‌تری را مورد توجه قرار می‌دهد.

بهرنگ صمدزادگان دیگر سخنران حاضر در این نشست بود که با اشاره به تفاوت‌های عمده مسابقه در راستای اهدای نشان "ویستا" با دیگر رقابت‌های به انجام رسیده در عرصه هنرهای تجسمی بیان کرد: در شرایطی که طی سالیان اخیر مسابقات و جشنواره‌های بسیاری در حوزه هنرهای تجسمی برگزار شده که اثر نهایی را مورد قضاوت و داوری قرار داده است، این بار برآنیم که بررسی آثار را بر مبنای تشریح طرح و ایده قرار داده چرا که فقدان این مهم در روند خلق اثر هنری موجب کاهش سطح کیفی در عرصه هنرهای تجسمی شده است در حالی که در بسیاری از نقاط مختلف جهان مسابقات متعددی تنها با هدف بررسی و داوری میان ایده‌ها و طرح‌های برآمده از پژوهش‌های هنری شکل می‌گیرند.

تمرکز نشان "ویستا" بر اندیشه هنرمند معطوف شده است

صمدزادگان افزود: وقتی از دریافت ایده و پروپوزال مکتوب در این مسابقه به جای اصل اثر صحبت به میان می‌آید منظور این است که تمرکز جایزه "ویستا" بر اندیشه هنرمند معطوف شده و بیان چیستی اثر هنری و ایده پردازی به عنوان یک تز فکری مطرح و قابل بررسی است.

در مرحله داوری امکان اجرای زنده برای هنرهای پرفورمنس و تلفیقی وجود ندارد

عضو هیئت داوران جایزه نشان "ویستا" با اشاره به اینکه به هیچ عنوان در مراحل نخست داوری امکان اجرای زنده برای هنرهای پرفورمنس و تلفیقی وجود ندارد تصریح کرد: مهمترین هدف از برگزاری این مسابقه کسب مهارت پروپوزال‌نویسی توسط هنرمند تجسمی است چرا که این روزها شاهد آنیم که شرکت‌های بزرگی در کانادا با دریافت مبالغ هنگفت این مهم را به انجام رسانده و به شکل مکتوب و یا در قالب لوح فشرده به توضیح چرایی و چیستی اثر هنری می‌پردازد.

صمدزادگان گفت: سعی بر این است که در ادامه مسابقه تمام طرح‌های در خور به منصه ظهور درآمده و در قالب یک نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرند و به این شکل گالری ویستا اقدام به تهیه یک آرشیو از ایده‌های نو و بکر هنرمندان فعال در عرصه هنرهای معاصر تجسمی کرده است.

این هنرمند در خاتمه تأکید کرد: اقتصاد هنری ایران یک اقتصاد دست و پا شکسته است و از آنجا که همواره اصل را بر حفظ کلیشه‌های هنری به معنای کلاسیک گذاشته‌ایم و بر روی ایده افراد سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم پس نتیجه آن شده که با وجود بالا بودن سطح کمی برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های تجسمی اما از پرداخت به فاکتورهای مهم در رسیدن به هنر معاصر و نوین عقب مانده‌ایم.

سرمایه شخصی مدیر نگارخانه در برپایی جایزه "ویستا"

پریسا پهلوان مدیر نگارخانه "ویستا" هم در این نشست از به میان گذاشتن سرمایه شخصی در راستای برپایی این مسابقه و اهدای جایزه 300میلیون ریالی به نفر برگزیده خبر داد و گفت: تاکنون هیچ اسپانسری با این جریان همراه نشده و این مسابقه بر مبنای انتخاب طرح برتر و ایده نو در عرصه هنرهای تجسمی برآمده از انگیزه‌ای بود که من و اعضای خانواده‌ام همواره داشته و داریم.

او ادامه داد: این یک سرمایه‌گذاری و اتفاق خوب است که در هنر معاصر به طرح‌های نوشتاری و مکتوب بها داده و گالری ویستا در ادامه مسیر هم توجه خود را معطوف به استقبال از ایده‌های نو و تأثیرگذار کرده است و امید است در ادامه این روند یک بستر حمایتی از هنرمندان صاحب اندیشه در عرصه هنرهای تجسمی فراهم شود.

منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi