سنگ صبور بهبودیافتگان از سرطان را در گالری شلمان ببینید

نمایشگاه گروهی عروسک شامل آثار بهبودیافتگان از سرطان تحت عنوان "سنگ صبور" نهم مهر ماه از ساعت 16 الی 20 در گالری شلمان گشایش می یابد.

مریم مفاخری از مسئولین برگزاری این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین اظهار داشت :

در طول تاریخ، پیکرک ها و عروسک ها در نقاط بسیاری از جهان همراه و همدل انسان زیسته اند و محرم رازهایشان بوده اند.

در ایران نیز ساخت عروسک پیشینه ای باستانی دارد و اسناد و مدارک بسیاری پیرامون مجسمه هایی که گاه بازیچه بوده اند و گاه پیکرک های آیینی و حتی ابزاری درمانی وجود دارد.

پروژه ی "سنگ صبور” پس از پژوهش در زمینه ی تاریخچه و چگونگی ساخت عروسک در ایران و انواع عروسک ها و کاربرد آنها به ویژه برای تسکین درد ها و رنج ها و در نهایت با الهام از یکی از قصه های اصیل ایرانی اجرا شده است.

ساخت عروسک با هدف درمانی از قبیل کمک به ترمیم تصویر بدنی ( پس از انجام شیمی درمانی و عمل جراحی) ارتقای کیفیت زندگی و ... برای تعدادی از بانوان بهبودیافته از سرطان و ام اس آغاز شد.

وی در ادامه در رابطه با پیدایش ایده ی نمایشگاه توضیح داد:

ایده این نمایشگاه از دو سال قبل پس از آشنایی با تاریخچه ساخت عروسک و دیدن تاثیر عملی ساخت آن ها برای بانوان روستا در چندین سفر شکل گرفت و در نهایت تصمیم گرفتم به عنوان روانشناس و گردشگر یک فعالیت بین رشته ای انجام دهم، در نیتجه پس از جمع آوری گویش های مختلف قصه سنگ صبور را با توجه به محتوای قصه و نقش واقعی عروسک های دست ساز برای ایجاد احساس امنیت و آرامش انتخاب کردم.

فعالیت را به این صورت شروع کردم که در مراکز درمانی و موسسات قصه گویی می کردم و پس از آن از بانوان می خواستم عروسک های سنگ صبور خود را بسازند و قصه ی خود را برای سنگ صبور بگویند و شروع به تعامل و گفتگو با عروسک ها می کردیم و نهایت از مستندات حاصل از اجرای این فرآیند و تاثیرات آن این نمایشگاه را برای معرفی این فعالیت برگزار کردیم. مدت این فعالیت از ابتدا تا کنون دو سال به طول انجامیده است.

مریم مفاخری افزود:

20 عروسک سنگ صبور که برای 20 نفر از بانوان است در این رویداد به نمایش گذاشته خواهد شد .

این عروسک ها پس از 8 ماه آموزش و ساخت عروسک بر اساس ساختارهای عروسک های بومی ایران ساخته شده اند. به این صورت که ابتدا عزیزان شرکت کننده با ساختار عروسک ها به صورتی که بتوانند آنچه در ذهن و دلشان است، با موضوع سنگ صبور بسازند، آشنا شدند و نهایتاً برای ساخت سنگ صبور، در هر عروسک بر اساس تفکر و احساس و خواست سازنده یک تکنیک به صورت انتخابی اجرا شده است.

علاقه مندان به بازدید از این آثار میتوانند به آدرس میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 ، گالری شلمان مراجعه نمایند.

logo-samandehi