نمایش آثار فائزه هاجری در گالری احسان

نمایشگاه نقاشی خانم فائزه هاجری از 7آبان الی 12 آبان در گالری احسان تحت عنوان "در افتد در جهان غوفا" برگزار خواهد شد.

فائزه هاجری متولد 61 تهران، کارشناس ارشد ارتباط تصویری ومدرس دانشگاه دانشگاه است. وی
2نمایشگاه انفرادی و حدود 10 نمایشگاه گروهی در زمینه گرافیک و نقاشی در کارنامه خود دارد.

هاجری در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین ضمن بیان اینکه این مجموعه شامل 8 اثر به ابعاد 100×80 و 80×80 می باشد توضیح داد:

نقش پرنده در زندگی فکری و اجتماعی ایرانیان و حتی در آثار هنری ،ادبیات و افسانه های ما بسیار پررنگ است.هدف اصلی از جمع آوری این مجموعه پرداختن به جایگاه ویژه طاووس در هنر مشرق زمین است که کمتر به آن پرداخته شده است.
خاطرم هست که سال گذشته مطلبی خواندم از کتاب "فرهنگ نمادها و نشانه ها در جهان" در مورد طاووس: "این پرنده زیبا با دمی بادبزنی شکل که سمبل خورشید است و دنبالهء دایره ای شکلش نماد طاق آسمان و لکه های چشم مانند آن ستاره های آسمان هستند." که همان جرقه ای شد در ذهن من برای شکل گیری این مجموعه،که از شکل گیری این ایده تا اجرا حدود یک سال زمان سپری شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آثار این مجموعه با تکنیک رنگ و روغن روی بوم اجرا شده است در رابطه با نقش طاووس توضیح داد:

طاووس در اسلام نمادی کیهانی است هنگامی که چتر می زند،علامت کیهان یا قرص کامل ماه و یا خورشید در سمت الراس است،در یک حکایت صوفیانه احتمالا از اصل پارسی،آمده است که خداوند ذات را به شکل طاووس فرستاد و در آیینهء ماهیت الهی صورت خود را به او نشان داد. از هیبت حق چنان حالی بر طاووس رفت که قطرات عرق از او جاری شد و تمام مخلوقات از این قطرات مخلوق شدند.
چترزدن دم طاووس نماد گستردگی کیهانی ذات است.
عنوان این مجموعه را از غزلیات مولانا به دلیل مضمون عرفانی که دارد انتخاب کردم "در افتد در جهان غوغا در افتد شور در هستی".

در سنت عرفانی طاووس نماد تمامیت است و تمامی رنگها بر چتر گشودهء دم او جمع آمده است،او نشانگر همذاتی طبیعت کل مظهرات و نمایانگر لطافت آنهاست از این رو عنصر رنگ در شکل گیری این مجموعه حقیقتا نقش بسزایی دارد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

هنر بیان و تجلیِ معناست در قالب شکل و ماده، به گونه ای که معنی را محسوس نماید. رابطۀ بین هنر و خیال را نمی توان نادیده گرفت، کما اینکه برخی قدما و متفکران دربارۀ عالم خیال و قوۀ خیال به تاملاتی پرداخته اند.

خیال به عنوان یکی از قوایِ نفس بشری تا خیال به عنوان عالمی از عوالمِ هستی گسترده است. از طرفی کارکرد خیال به عنوان واسطۀ بین جسم و روح و عالم محسوس و عالم معقول ،باعث می شود تا این عوالم به هم متصل شوند.

خیال است که در نقاشیِ من به معانی تجسم می بخشد، نقاشیِ من انعکاس مناظر و عوالمیست که به وسیلۀ نیروی خیال در ذهنم خلق شده است.

به شکلی که من طبیعت را بدون اتکاء به واقعیت با هم ادغام می کنم و در اثر هنریِ خویش باز می نمایم.

من سطوح وسیعی از رنگهای محض و پرمایه را کنار هم می گذارم و با دوری جستن از سایه روشن که به نوعی بر ماده تاکید می کند بیشتر فاصله می گیرم، تا شاید آن طبیعت آرمانی که در ذهنم می پرورم به این شکل در بوم نقاشیِ من جلوه کند.

علاقه مندان میتوانند همه روزه 16.30 الی 20 به آدرس:نیاوران-اقدسیه-بلوار آجودانیه-خیابان 14شرقی-پلاک22 مراجعه نمایند.







logo-samandehi