پوستر هفته‌ی تصویرگری ۱۳۹۵ منتشر شد

کیانوش غریب‌پور، دبیر هفته‌ی تصویرگری و طراح پوستر این دوره گفت: کانسپت پوستر، چشم انداز روشن تصویرگری ایران است که با تکیه بر معرفی نشان آبان، طراحی شده است. به همراه این پوستر، پوستر دومی هم طراحی شده که فهرست برنامه‌های مفصلی است که برای این هفته برنامه‌ریزی شده.

کیانوش غریب‌پور در نشست خبری این رویداد که چهارم آبان‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، اظهار کرد: رویداد مهم امسال در هفتۀ تصویرگری، اهدای نشان «آبان» است. انجمن از امسال قصد دارد به چهار نفر در چهار شاخه نشانی را اهدا کند که شأن حرفه تصویرگری است. کسانی که این نشان را می‌گیرند، لزوما آرتیست شاخصی نیستند و این جایزه تأکیدی بر برتری تصویرگرانه آنها ندارد، بلکه این نشان به کسانی داده می‌شود که در چهار شاخه به ارتقای حرفه تصویرگری کمک کرده‌اند. طراحی این نشان انجام شده و پوستر امسال هم معرفی این نشان است.

او افزود: در هفته تصویرگری ۱۴۸ اثر از ۱۴۸ هنرمند به‌نمایش گذاشته می‌شود. این آثار برای فروش نیستند، چون برنامه تصویرگری با رویکرد فروش اورجینال یک کار تخصصی است و نباید در دل چنین رویدادی اتفاق بیفتد.

این تصویرگر همچنین بیان کرد: هفتۀ تصویرگری رویدادی است که سال‌های قبل هم در برنامه انجمن بود. در این هفته نمایشگاهی با عنوان «ما تصویرگر هستیم» ‌که از سال ۸۵ به‌عنوان برند انجمن و با تأکید بر حرفه تصویرگری برگزار می‌شد، برپا خواهد شد. حرفۀ تصویرگری با وجود داشتن اعضای فعال مغفول است و شناسایی این حرفه یکی از وظایف اصلی انجمن است.

غریب‌پور ادامه داد: امسال هفته تصویرگری مفصل‌تر از همیشه برگزار می‌شود. ما در خانه هنرمندان برنامه داریم. در این هفته پنج نمایشگاه، چهار نشست و یک برنامه اکران همراه با اختتامیه و افتتاحیه برگزار خواهد شد. «ما تصویرگر هستیم»، «جهان دیزاین»، «جهان افسون» و «جهان کمیک» که در بخش جهان تازه تصویرگری تعریف شده‌اند همراه با «کلانتری که تصویرگر بود» نمایشگاه‌های هفتۀ تصویرگری امسال هستند. برای نمایشگاه «ما تصویرگر هستیم» تأکید کردیم که اعضا جدیدترین کارهای‌شان را ارائه دهند. در دو فیلم «چ» و «بادیگارد» از استوری بوردهای هنرمندان تصویرگر استفاده شده بود که در هفته تصویرگری و در نمایشگاه‌های ما می‌توانید آن‌ها را ببینید. یکی از صحنه‌های «چ» مو به مو براساس کار تصویرگر فیلمبرداری شده است.

او همچنین بیان کرد: در جهان تازه تصویرگری دو موضوع دنبال می‌شود؛ یکی شرایط جدیدی که برای حرفه تصویرگری در جهان به‌وجود آمده و دیگر این‌که انجمن باید بازارهای جدید را به تصویرگران معرفی کند و این قصد را دارد که فضاهای جدیدی را به سوی تصویرگران باز کند.

دبیر علمی هفتۀ تصویرگری در بخش دیگری از سخنانش گفت: تصویرگران ما در شاخه‌هایی از جمله جلد، بسته‌بندی، استیکر، استوری‌برد و... با خارج از ایران کار می‌کنند و مشتریان خارجی دارند، چون بازار آنجاست. در حوزه کمیک هم همین‌طور است. اگر این حوزه‌ها وجود دارد و ما از آن غافل هستیم به این دلیل است که تصویرگری تنها در حوزه ادبیات داستانی تعریف شده است. ما می‌خواهیم نشان دهیم که می‌توان حوزه‌های دیگر را هم توسعه داد. موانع این توسعه، فهم آن است و این‌که باید یاد بگیریم وقتی می‌گوییم تصویرگری، چیز دیگری هم به‌جز انتشار کتاب در ذهن‌مان باشد. موانع شخصی و فردی که بخش عمده‌ای از آن‌ها به توانایی فکری تصویرگر برمی‌گردد نیز باید مورد توجه قرار گیرد و تصویرگران باید خود را برای مهارت‌های دیگر آماده کنند.

غریب‌پور ادامه داد: این به معنی تعطیل شدن بخش ادبیات داستانی نیست، چون جایزه‌های مهم تصویرگری دنیا در همین بخش داده می‌شوند، اما متأسفانه در هنر و تولید محتوا برای ادبیات کودک و نوجوان در دو دهه اخیر به شدت ضعیف عمل شده است. سینمای کودک و نوجوان تعطیل است، موسیقی برای آن‌ها تولید نمی‌شود. طراحان این حوزه به تعداد انگشتان دست هستند و تصویرگران در یک فضای تکراری کار می‌کنند. تأکید جدی ما این است که هنرمندان ما به فضای طبیعی برگردند و در این فضا کار کنند.

این هنرمند دربارۀ دلیل انتخاب پرویز کلانتری برای یکی از نمایشگاه‌های هفته تصویرگری، اظهار کرد: پرویز کلانتری جزو تصویرگران خوب ما بود. گرچه او در سال‌های اخیر بیشتر نقاش بود، اما بخش عمده‌ای از خاطره جمعی تصویری ما را تصویرهای او در کتاب‌های درسی تشکیل می‌دهد. انجمن تصویرگران تصمیم داشت بعد از درگذشت او نمایشگاهی از آثارش را برپا کند، اما گالری‌ای که در شأن نمایشگاه او باشد، پیدا نکردیم و تعداد کارها هم امکان برگزاری یک نمایشگاه بزرگ را به ما نمی‌داد. بنابراین تصمیم گرفتیم به‌عنوان بخشی از هفته تصویرگری، نمایشگاهی را به این هنرمند اختصاص دهیم.

غریب‌پور در ادامه به دلایل برگزار نشدن دوسالانه تصویرگری اشاره کرد و گفت: دوسالانه متعلق به وزارت ارشاد است. می‌تواند خودش برگزار کند یا آن را به انجمن‌های هنری بدهد. در حال حاضر اگر معاونت هنری ارشاد و فضای تجسمی مشکلات روزمره‌شان را بتوانند حل کنند شاهکار کرده‌اند! ما هم دل‌مان می‌خواهد دوسالانه منظم برگزار شود، اما شرایط برای این اقدام حرفه‌ای مناسب نیست. ما هم نمی‌خواهیم در شرایط غیراستاندارد، این رویداد برگزار شود و به همین دلیل اصرار نکرده‌ایم.

این تصویرگر در ادامه به برنامه‌های دیگر انجمن تصویرگران اشاره و اظهار کرد: متاسفانه دانشگاه‌های ما در همۀ رشته‌ها ناکارآمد هستند و دانشگاه‌های «علمی - تخیلی» محسوب می‌شوند! کار انجمن گوشزد کردن، فضاسازی و سرنخ دادن به اعضاست. قرار است انجمن در حوزه‌های تخصصی هم کلاس برگزار کند و امیدواریم بعد از این نمایشگاه دوستان دیگر هم به ما محلق شوند.

غریب‌پور دربارۀ برنامه‌های تدارک دیده‌شده برای اختتامیه نیز گفت: در اختتامیه امسال، ‌انجمن به ۱۰ نفر از کسانی که به‌طور طبیعی تصویرگر نیستند، اما حضورشان برای اعضا مهم است عضویت افتخاری اهدا می‌کند. همچنین قرار است علاوه بر اهدای نشان «آبان» یک روز را به‌عنوان روز تصویرگر معرفی کنیم. شعار امسال هفته تصویرگری «آداب حرفه‌ای، پیمان مشترک» است که در آن حقوق حرفه‌ای تصویرگر و اخلاق حرفه‌ای که تصویرگران بین خود و در مواجهه با سفارش‌دهنده باید رعایت کنند، تأکید شده است.

در بخش دیگری از این نشست، کمال طباطبایی - مدیرعامل انجمن تصویرگران - اظهار کرد: سعی کردیم از طریق انجمن، هفته تصویرگری را خیلی گسترده‌تر و در شاخه‌های متنوع‌تری برگزار کنیم. اتفاقی که مایل هستیم بیفتد این است که روزی را با عنوان «روز تصویرگر» به‌صورت نمادین در ماه آبان داشته باشیم و در سال آینده آن را مصوب کنیم تا بتوانیم روز تصویرگر را هر سال جشن بگیریم.

او افزود: برای موزه تصویرگری فعالیت‌های مختلفی انجام شده و از طرف وزارت ارشاد و شهرداری این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. امیدوارم در تحولات امسال با صحبت‌هایی که با شهرداری منطقه ۱۲ شده، جایی به‌عنوان حوزه تصویرگری به ما بدهند. تا کنون جلساتی با شهردار منطقه ۱۲ که در آن مکان‌های تاریخی زیادی وجود دارد داشته‌ایم، اما هنوز مکانی به ما معرفی نشده است.

افتتاحیه هفته تصویرگری هفتم آبان‌ماه از ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود. اختتامیه و اهدای نشان «آبان» نیز روز جمعه، ۱۴ آبان‌ماه در تالار شهناز خانه هنرمندان خواهد بود.

منبع:انجمن تصویرگران ایران

logo-samandehi