تصویرگری‌های فرشید مثقالی در میان برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون پرورش فکری، تصاویر کتاب‌های «ماهی سیاه کوچولو»، «تو را من چشم در راهم»، «شهر ماران»، «من و خارپشت و عروسکم»، «جمشید شاه»، «آرش کمان‌گیر»، «مازن»، «پسرک چشم آبی» و «قهرمان» از سوی امور بین‌الملل کانون به این نمایشگاه ارسال شده بود که آثار تصویرگری فرشید مثقالی، تنها برنده‌ ایرانی این مسابقه نیز در میان این آثار قرار گرفته است.

این درحالی است که پیش‌تر، آثار برندگان پنجاه سال جایزه‌ هانس کریستین اندرسن در شهر تایپه کشور تایوان به نمایش گذاشته شد و با پایان برگزاری این نمایشگاه که از 29 تیر تا 30 شهریور 1395 برگزار شد و با توجه به استقبال گسترده از این نمایشگاه، مسوولان برگزار کننده تصمیم گرفتند که این نمایشگاه را در شهر کاوهسیانگ این کشور در آذر سال 1395 برگزار کنند.

همچنین با انتقال این آثار به کشور چین، این تور نمایشگاهی کار خود را در شهرهای شانگهای و پکن نیز ادامه خواهد داد.

نمایشگاه تصویرگری‌های فرشید مثقالی به مناسبت پنجاهمین سالگرد مسابقه‌ بین‌المللی هانس کریستین اندرسن در کشور تایوان برپا شده و منتخبی از آثار تصویرگرانی که در این سال‌ها موفق به دریافت این جایزه شده‌اند به نمایش گذاشته شد.

در سال 1974 نیز، فرشید مثقالی پنجمین برنده‌ تصویرگر این مسابقه بود که موفق به دریافت این جایزه جهانی شد.

هم‌چنین کاتالوگی از این آثار از سوی برگزارکنندگان این مسابقه تهیه شده است که در اختیار هنرمندان، ناشران کتاب‌ها و علاقه‌مندان به این آثار قرار گرفته است.

در مقدمه‌ این کاتالوگ آمده است که تمامی این 25 تصویرگر برگزیده در سال‌های گذشته اقدام به تاسیس موزه و برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی کرده بودند ولی تا به‌حال مجموع آثار آنان در یک نمایشگاه جمع‌آوری نشده است که با همت این موسسه این ایده عملی شد.

این نمایشگاه سیار از سوی مرکز برگزاری جایزه هانس کریستین اندرسن که به تایید دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) رسیده است، برگزار می‌شود.

هدف از این نمایشگاه آشنایی مردم جهان با اقدام‌های IBBY که باعث رشد ادبیات بچه‌های جهان شده است خواهد بود و این مرکز قصد دارد با برگزاری این نمایشگاه به رشد و ترقی هنرمندان در عرصه بین‌المللی کمک کند.

جایزه هانس کریستین اندرسن در سال 1956 به صورت دو سالانه و تنها در بخش نویسندگی شروع به کار کرد، پس از گذشت 10 سال از برگزاری این مسابقه مسوولان برگزار کننده تصمیم گرفتند بخش تصویرگری را نیز به این مسابقه اضافه کنند.


* امکان تماشای «مومو» در کانون پرورش فکری نمایش فراهم شد

فیلم پویانمایی پنج دقیقه‌ای «مومو» به کارگردانی هادی طبسی و رسول زرین در 32 سالن کانون پرورش فکری به نمایش در آمد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون، این پویانمایی در سال 2014 در امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده و تاکنون در جشنواره‌های زیادی به نمایش در آمده و موفقیت‌هایی نیز به دست آورده است.

کانون نمایش که از چندی پیش فعالیت خود در 32 سالن نمایش را آغاز کرده است این روزها شاهد اکران پویانمایی مومو به کارگردانی رسول زرین و هادی طبسی است.

کارگردان فیلم پویانمایی «مومو» معتقد است: اگر مخاطبان بیشتری مخاطب کانون نمایش قرار بگیرند سینمای کودک و نوجوان احیا خواهد شد.

هادی طبسی اظهار داشت: در شرایطی که وسایل ارتباط جمعی در اولویت قرار گرفته‌اند اکران فیلم برای کودکان و نوجوانان می‌تواند گام موثری در احیای فعالیت‌های فرهنگی هنری باشد از این رو ضروری است که فعالیت‌های شاخص کانون بیشتر دیده شوند.

این هنرمند یادآور شد: دنیای مجازی بر زندگی کودکان و نوجوانان قالب شده است. به همین دلیل کانون باید دنبال راهکاری برای گسترش این فعالیت باشد، بنابراین استفاده از دنیای اینترنت در این راه مفید و موثر است.

وی در مورد شیوه‌ فعالیت این سال‌های کانون در حوزه سینما تاکید کرد: کانون نیاز به بازنگری در این حیطه دارد و احساس می‌شود فعالیت‌های آن باید اطلاع‌رسانی بیشتری دارد.

طبسی خاطرنشان کرد: سابقه‌ درخشان کانون قابل احیاست در صورتی که از تجربه‌ هنرمندان قدیمی و موفق خود بهره‌مند شود و یا دوستی خود با وسایل ارتباط جمعی را صمیمانه‌تر سازد.

logo-samandehi