دبیر دوسالانه ملی نگارگری: حراجی های مدرن هنرهای سنتی را عقب رانده است

عبدالله محرمی اظهار داشت: در حراج، آثار مدرن عرضه می شود که باعث شده هنرهای سنتی عقب نشینی کنند این موضوع برنامه ریزی خاصی می طلبد ، سازمان ها باید برنامه ریزی مشخص داشته باشند و کارهای جدی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه هنرهای سنتی کمتر مورد توجه قرار می گیرند افزود: نگارگری نیز رو به فراموشی است اما برگزاری این دوسالانه باعث شده تا مورد غفلت واقع نشود و هنوز جایگاه خاصی بین علاقه مندان به این هنر دارد.

محرمی با اشاره به تفاوت دهمین دوسالانه نگارگری اظهار داشت: در این دوره تذهیب یکی از رشته های هنر نگارگری رشد خاصی داشت و کارهای بسیار خوب و با کیفیتی ارائه شده بود که نشان می دهد هنوز جوانان با انگیزه و خلاق در این رشته هستند.

وی با اشاره به اینکه دوسالانه حس پویایی و خلاقیت درهنرمندان ایجاد می کند گفت: دوسالانه ها باعث به وجود آمدن حس نوآوری و خلاقیت در هنرمند می شود و زمینه ظهور استعداد جوانان را فراهم می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع دهمین دوسالانه نگارگری آزاد بود افزود: موضوع آثار آزاد ولی با محوریت مدرسه صنایع قدیمه بود چون این مدرسه یکی از مراکز مهم در هنر نگارگری است ولی جوانان با آن آشنایی نداشتند این موضوع انتخاب شد تا جوانان هنر نگارگری بدانند که استادان و هنرمندان هنر نگارگری چه کسانی بوده و چه مکاتبی در هنر نگارگری است.

این هنرمند نگارگر ادامه داد: حدود یک هزار اثر به دبیرخانه دوسالانه نگارگری رسید که بعد از داوری نهایی 195 اثر در باغ موزه نگارستان به نمایش گذاشته شد.

وی گفت: امیدوارم برگزاری این دوسالانه ها به رشد هنر نگارگری کمک بیشتری کند و جوانان به سمت هنرهای سنتی و نگارگری سوق داده شوند.

دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه تهران و انجمن ملی نگارگری ایران با نمایش 195 اثر در بخش رقابتی در رشته‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر، طراحی سیاه قلم و پرتره سازی به شیوه نگارگری و 66 اثر در بخش غیر رقابتی از 27 آذر ماه به مدت یک ماه در باغ نگارستان برپا است.

منبع:ایرنا

logo-samandehi