۱۰ غرفه برتر در Armory Show ۲۰۲۵
پس از یک تابستان کوتاه و پرخبر، جمعیتی پرانرژی روز پنجشنبه، ۴ سپتامبر، برای پیشنمایش ویژه ویآیپی در مرکز جاویتس نیویورک گرد هم آمدند و نمایشگاه Armory Show ۲۰۲۵ آغاز به کار کرد. این دوره که تا ۷ سپتامبر ادامه دارد، بیش از ۲۳۰ شرکتکننده از ۳۵ کشور را گرد آورده و بار دیگر بهعنوان شاخصی از وضعیت بازار هنر آمریکا در آستانه فصل پرکار پاییز عمل خواهد کرد.
به گزارش گالری آنلاین، این شاخص از آن جهت بهدقت زیر نظر است که فصل گذشته در بازار هنر ایالات متحده پرسشهایی درباره سلامت کلی صنعت برانگیخت. فضای روز نخست ویژه ویآیپی تصویری چندلایه به نمایش گذاشت: برخی گالریها از روند محتاطانهتر معاملات در بخش آثار گرانقیمت خبر دادند، در حالیکه بسیاری از عرضهکنندگان آثار در سطوح قیمتی پایینتر با تقاضای بالای مجموعهداران روبهرو شدند؛ نشانهای از خوشبینی تازه در میان فروشندگان. این روند بهویژه در بخش «پریزنتس» مشهود بود؛ بخشی که به ارائه فردی یا دوگانه هنرمندان نوظهور اختصاص دارد. برخی گالریها از جمله مگان مولرونی، تا پایان روز نخست کل غرفه خود را فروخته بودند.
این دومین دوره برگزاری نمایشگاه تحت مالکیت فریز (که همزمان نسخه سئول را در کره جنوبی برگزار میکند) و نخستین دوره تحت مدیریت کامل کارلا مکمیلان است. مکمیلان بر اهمیت پلتفرمی گسترده تأکید کرد و به حضور ۴۸ گالری در بخش «پریزنتس» اشاره نمود. او گفت: «شگفتانگیز است که ببینیم این نمایشگاه چه فرصت و چه جایگاهی میتواند باشد. امیدواریم این نمایشگاه برای آنها پلی به آینده باشد.» او بر دسترسپذیری بهعنوان بخشی محوری از مأموریتش تأکید کرد: «چه خود را مجموعهدار بدانید چه نه، باید بتوانید اینجا بیایید.»
بازدیدکنندگان با طیف گستردهای از تجربهها مواجه شدند. بسیاری از غرفهها با ارائههای تکنفره درخشیدند. میکائلا لامارش، مدیر ACA Galleries، گفت: «در نمایشگاهی با بیش از ۲۰۰ شرکتکننده باید موضعی روشن گرفت و آنچه نشان میدهید را با اقتدار عرضه کنید.»
این وضوح دیدگاه به نمایشگاه تازگی و تنوع بخشید. حضور حدود ۷۰ شرکتکننده تازهوارد مانند ILY2، Superposition و JO-HS و بازگشت بیش از ۲۰ گالری باسابقه از جمله Andrew Kreps و Tanya Bonakdar Gallery در نیویورک و White Cube و Esther Schipper در سطح بینالمللی، جایگاه نمایشگاه را بهعنوان «لنگر فرهنگی در نیویورک» تقویت کرد.
در ادامه، ۱۰ غرفه برتر Armory Show ۲۰۲۵ معرفی میشوند:
Patel Brown – غرفه P15
با آثار: Alexa Kumiko Hatanaka
هاتاناکای کانادایی-ژاپنی با اثر Rumination (2025)، لینوچاپی عظیم روی کاغذ دستساز واشی، غرفه گالری تورنتویی پاتل براون را در تسلط خود دارد. موجی نیلی که با خطی سفید شکسته میشود، نمودار استفاده تاریخی واژه «تفکر عمیق» را بازنمایی میکند. این اثر همزمان منظرهای دریایی و نموداری دادهمحور است که شکنندگی طبیعت شمال کانادا را به آشفتگی ذهنی پیوند میزند. اثر با قیمت ۳۶ هزار دلار عرضه شده است.
هاتاناکا همچنین آثاری موزاییکگونه شبیه پردههای پارچهای ژاپنی (نورن) و چاپهای سری «برف نرم، آب سخت» را به نمایش گذاشته است. نسخههای این سری هر کدام ۵۸۰۰ دلار قیمت دارند.
Swivel Gallery – غرفه P5
با آثار: Alejandro García Contreras
گالری نیویورکی سوئیول غرفه خود را همچون زیارتگاهی طراحی کرده است. پیکرهی اسکلتی کونترراس با عنوان Quién no ha intentado convertir una piedra en un recuerdo? (2024) در مرکز فضا قرار دارد و با شش ظرف سرامیکی پرجزئیات احاطه شده است. آثار با نمادهای جهنم و بهشت، فرهنگ عامه، انیمه و فولکلور تزئین شدهاند. قیمت آثار بین ۱۴٬۵۰۰ تا ۳۰ هزار دلار است و نیمی از آنها در روز نخست فروش رفتند.
Albertz Benda – غرفه 305
با آثار: Christopher Le Brun, Brie Ruais, and Tony Marsh
سه رویکرد متفاوت در این غرفه با هم تلفیق میشوند: نقاشیهای انتزاعی نورانی لبران، سرامیکهای پرانفجار رواِس و ظروف سوراخکاریشده مارش. آثار از ۱۳٬۵۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمتگذاری شدهاند.
K Contemporary – غرفه F8
با آثار: Elizabeth Alexander
الکساندر با استفاده از کاغذدیواریهای قدیمی و ظروف چینی شکسته، مجسمههایی درباره نژاد و جنسیت در جنوب آمریکا میسازد. نصب بزرگ او Let Him Speak First (2019) بر پایه راهنمایی قدیمی برای تازهعروسان است. آثار کوچکتر از ۱۰۰۰ دلار و نصبهای بزرگ تا ۵۷ هزار دلار قیمت دارند.
Saatchi Yates – غرفه 306
با آثار: Tesfaye Urgessa
نقاش اتیوپیایی، پس از حضور در بینال ونیز، این بار آثاری با لحن امیدوارانهتر نمایش داده است. در اثر School of one love (2025) سلاحها به جای تهدید، در حال ذوبشدن دیده میشوند. قیمت آثار از ۱۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار متغیر است.
SECRIST | BEACH – غرفه 215
با آثار: Jacqueline Surdell
اثر عظیم ۱۴ فوتی Suddenly she was hell-bent and ravenous (after Giotto) (2025) بازآفرینی قضاوت نهایی جوتو است که با طنابهای دریایی و پارچههای پارهشده خلق شده. قیمت این اثر ۳۰۰ هزار دلار و آثار متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار است.
Public Gallery – غرفه 434
با آثار: Amanda Baldwin
بالدوین با مناظری رویایی و آسمانهای مارپیچی، مخاطب را به جهانی فراواقعی میبرد. قیمت آثار بین ۱۴ تا ۴۵ هزار دلار است.
Ronchini Gallery – غرفه 445
با آثار: Josh Raz
رَز مناظری میآفریند که همچون خاطره یا رؤیا بهنظر میرسند. آثار او با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار عرضه شده و دو اثر در همان روز نخست فروش رفت.
ACA Galleries – غرفه 124
با آثار: Doowon Lee
نقاشیهای پشمی لی پر از موجودات خیالی و رنگهای زندهاند. اثری الهامگرفته از سفرهایش به پاکستان در مرکز غرفه قرار دارد. آثار بین ۵ تا ۴۲ هزار دلار قیمت دارند.
Bienvenu Steinberg & C – غرفه 225
نمایش گروهی «اختراع طبیعت»
این غرفه با تمرکز بر رابطه هنرمندان با طبیعت، مجموعهای متنوع از آثار را ارائه میدهد: مجسمههای رزینی مایکل وانگ (۲۶ هزار دلار)، نقاشیهای امیلیو پرز درباره کوبا، و آثار مدرن شیکو دا سیلوا (۳۸ هزار دلار). بالاترین قیمت غرفه، ۱۲۰ هزار دلار برای اثری از ژان دوگوتکس تعیین شده است.
این گزارش تصویری چندلایه از Armory Show ۲۰۲۵ ارائه میدهد: نمایشگاهی که هم میراثداران باسابقه و هم تازهواردان جسور را در کنار هم گرد آورده و با چشماندازهای متنوع و انرژی تازه، جایگاه خود را بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری نیویورک تثبیت کرده است.