نقد و مقالات

1402/4/17
10 نکته دکوراسیون اداری فضای کوچک
امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها سیاست دورکاری را به مرحله اجرا می‌گذارند و فضاهای اداری به تدریج در حال کوچک‌تر شدن هستند. اما دفاتر کوچک‌تر هم باید کاملا مجهز و در عین حال مقیاس‌پذیر باشند. دفاتر سنتی معمولا چیدمان و دکوراسیون خسته‌کننده با تنها یک میز و صندلی داشتند. اما دفاتر مدرن، زیبایی‌شناسی پیشرفته‌ای دارند تا زمان کار را برای کارمند لذت‌بخش‌تر کنند.
1401/8/15
نگاهی به مجموعه‌دارانی که آثار عجیب را جمع‌آوری می‌کنند
مجموعه‌داری بخشی مهم در عرصه هنرهای تجسمی است. اما همیشه قرار نیست مجموعه‌داران به جمع‌آوری آثار گران و فاخر بپردازند. برخی از آنها با نگاهی متفاوت آثاری را جمع‌آوری می‌کنند که به لحاظ مالی هیچ سودی ندارد. پیکسل‌های مگنتی یکی از موارد عجیب است.
1401/6/21
طراحی مد و لباس در کاخ باکینگهام
هیچ‌وقت هیچ سورپرایزی در انتخاب‌ لباس های ملکه الیزابت دوم وجود نداشت، هرگز به ترندها توجه نکرد و در عوض روی کمد لباس‌های کلاسیک تمرکز کرد.
1400/10/30
ده هنرمند با بیشترین بازدید در نمایشگاه موزه ها در سال ۲۰۲۲
سال پیش رو وعده می دهد که پر از نمایشگاه های موزه های پیشگامانه باشد، از اولین نمایش گذشته نقاش بین رشته ای تحسین شده Nick Cave تا نمایشگاه بزرگی که بیش از شش دهه کار هنرمند و فعال چند رسانه ای Faith Ringgold را به نمایش می گذارد.
1400/10/21
بهترین آثار هنری عمومی 2021
در سال گذشته، موج جدیدی از پروژه‌های هنری عمومی در سراسر جهان ظاهر شد و جوامع محلی و محله‌ها را با هنرهای نوآورانه درگیر کرد. این آثار عمومی، از نمایش های نور مسحورکننده گرفته تا مجسمه های برنزی عظیم، منعکس کننده و در حال مقابله با تغییر و عدم اطمینان در دنیای اطراف ما هستند.
1400/11/4
رنگ چگونه بر معماری تاثیر می گذارد
همانطور که رنگ‌های یک نقاشی یا عکس انتزاعی می‌توانند حال و هوای خاصی ایجاد کنند، رنگ‌های یک ساختمان یا اتاق نیز می‌توانند عمیقاً بر احساس افرادی که از آن استفاده می‌کنند تأثیر بگذارد.
1399/12/25
ناظر ذهنی
پس از نوشتن مطلبی با عنوان «چیستی هویت هنری» در روزنامه «شرق»، در بخش دوم مقاله موضوعی را تحت عنوان ناظر ذهنی مطرح کردم که طبیعتا به دلیل محدودیت صفحه، چندان که لازم بود به آن پرداخته نشد و موضوع نیاز به بازشدن و توضیح بیشتر پیدا کرد و دوستانی نیز این نقیصه را به من متذکر شدند و خواستند تا در حد بضاعت، مطلب را باز کنم تا روشن‌تر شود.
1399/7/22
سهل‌انگاری در طراحی و اجرای سفارش‌های تجسمی در ایران
اخیرا در فضای مجازی و بعضی رسانه‌ها در اعتراض به مجسمه‌ها، نقش برجسته‌ها و بعضی لوگوهایی كه از برخی شخصیت‌های معاصر ساخته یا برای وزارتخانه‌ای طراحی شده، حركتی شكل گرفته كه می‌تواند حكایت از مشكلی باشد بزرگ‌تر كه به گونه كوهی در زیر آب گاهی نوك خود را از آب بیرون می‌دهد و با دیدی دقیق‌تر ماهیت و عملكرد خود را عیان می‌كند.
1398/12/15
از دریچه یک اثر
تصور بی‌نهایت، جلوه‌ایست از تعلیق "زمان" و بیکرانی "مکان" و پنداشتی موهوم برآمده از عالم حیرانی و سیر ماورایی. چیدمان‌های اتاق تاریک هنرمند ژاپنی‌امریکایی “یایویی کوساما' با عنوان کلی 'اتاق آینه بینهایت' که ۲۰ نمونه آن از سال ۱۹۶۵ تاکنون کار شده‌اند، از بدیع‌ترین تجربه‌های هنر معاصر در درک مفهوم بی‌نهایت و جهان ناشناخته لازمان و لامکان به‌شمار می‌روند.
1398/7/8
بهترین تزیین برای بهار و تابستان 2020
بهار وتابستان 2020 فصلی کامل، عالی، متفاوت، قوی و پرشور است. فصلی متعهد به یک مسئولیت پذیری سازگار با محیط زیست. فصلی که در آن نشانه خورشید درنظر گرفته شده است، رنگ‌هایی با تأثیر زیاد، زیبا و شاد، رنگهای کامل و روشن که به صورت ساده یا طرح دار هستند.
1398/6/7
نگاهی به چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته در نگارخانه لاله
هنر خود آموخته، اصطلاحی است برای اطلاق به هنرمندانی که بدون گذراندن دوره های آکادمیک هنری و عدم آشنایی با اسلوبهای هنری به خلق آثار ناب و تاثیرگذار مشغول بوده ا ند. اگر به تاریخ رجوع کنیم، هنر خودآموخته از هنرهای ابتدایی انسانهای اولیه و اقوام پریمیتیو تا نقش پردازان و بافندگان گبه های ایرانی و ...را شامل شده و تا قرون متأخر ادامه می یابد. تحقیقات نظری و عملی ژان دو بوفه(هنرمند سرشناس فرانسوی) در قرن بیستم باعث شد تا این ژانر هنری بیشتر مورد توجه واقع شده و با نام هنر خام(art brut)، و بعد از آن با عناوینی همچون: نائیوآرت،اُوت سایدرآرت، فُلک آرت، چیلدرن آرت و ... به مردم جهان معرفی شود.
1398/4/5
آینده هنر ۲۰ سال بعد چگونه خواهد بود؟
آینده گرچه نامعلوم است، برخی عوامل مهم را در افق پیش رو نمی‌توان انکار کرد. از میان این عوامل می‌توان به تغییرات اقلیمی و جمعیتی و نیز دگرگونی‌های جغرافیایی- سیاسی اشاره کرد. به بیان دیگر، در آینده درواقع فقط تغییر است که قطعیت دارد- حال چه از نوع مطلوب باشد و چه از نوع نامطلوب. در چنین چشم‌اندازی برای پیش‌بینی آینده هنر ضروری است که به چگونگی واکنش هنرمندان به این دگرگونی‌ها توجه کنیم. همچنین باید به این‌ موضوع بپردازیم که هنر در زمان حال و آینده در تحقق چه اهدافی می‌کوشد.
1398/1/25
بی ارزشیِ زشتی: در دفاع از نقاشی های زشت
داخل ساختمانی قدیمی و آجری در میدان دیویسِ شهر سامِرویل، زیر سکوی مطلا و نشیمن­گاه­های قرمز مخملی [سالن تئاتر]، موزه­ای نامعمول برپاست. پنهان در زیرزمین ساختمانی به سبک "هنر دِکو" متعلق به سال 1914 مجموعه­ای از نقاشی­های زننده و طراحی های مشوّش کننده وجود دارد که به نام موزه­ ی "هنر بد" شناخته شده است.
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 42
logo-samandehi