نمایشگاه قالی و گلیم هادی رفیع بخش / گزارش تصویری
نمایشگاه قالی و گلیم هادی رفیع بخش در گالری هفت ثمر از روز جمعه هشتم الی سیزدهم بهمن ماه برگزار شد.
هادی رفیعبخش متولد 1355 است و با توجه به رشته تحصیلی ، تجربیات اش در فضای کار دکوراسیون داخلی و علاقه به هنر فرش و پیشینه خانوادگی وارد این حوزه شده است.
هادی رفیعبخش لیسانس طراحی صنعتی و کارشناس دکوراسیون داخلی است. چندین نمایشگاه نقاشی و مجسمه فلزی برگزار کرده. نزد پیشکسوتان هنر قالی آموزش دیده و هنر آموزی علاقه مند تولید و طراحی قالی و گلیم مدرن است.
در حال حاضر به کار معماری داخلی مشغول است. عضو اتحادیه طراحان فرش دستباف نیز هست
نمایشگاه قالی و گلیم هادی رفیعبخش 8 تا 13 بهمن از ساعت 16 تا 20 در گالری هفتثمر به نشانی خیابان مطهری خیابان کوه نور، کوچه پنجم پلاک 8 به نمایش درمیآید.
رفیعبخش در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد:
چند سالی است به طراحی فرش و گلیم مشغولم. در گذشته نمایشگاه نقاشی و مجسمه فلزی برگزار کردم اما تصمیم گرفتم با متریال ایرانی به فضای هنر بازگردم نه با بوم، رنگ و نقاشی
میخواستم حرکتی انجام دهم که متفاوت باشد خیلی به فکر فروش و تعداد بافی نباشم . سعی کردم زاویه دیدم نسبت به طراحی و بافت فرش تجاری نباشد.
علاوه بر طراحی تمام کارها، آمادهسازی، متریال رنگ، دارکشی را خودم انجام دادم و به غیر از دو قطعه، باقی آثار توسط بافنده بافته شده است.
همه کارها 20 رج ، تیپ گبه و درشت بافته شده است. در مجموعه 18 فرش و گلیم در این نمایشگاه به نمایش درمیآید.
وی در ادامه افزود:
قالی و گلیم جزئی از صنایع دستی اصیل ایرانی هستند که جدا از کاربردی بودن محصول نهایی، انبوه خاطرات و روایات و ناگفته های طراح را از سینه ی او به کار منتقل می کند.
از این روی چیزی را بهتر از این ابزار اصیل برای بیان ناگفته های خود نیافتم.که تار و پود و پرزش محصول دست ایرانی باشد و موادش طبیعی و گره هایش با دستان بانوان ایرانی زده شده باشد.
با این که سهم من از این بیکران ناچیز است و اصول و پشتوانه این هنر چند هزار ساله، تصرف نا معقول را نمی پذیرد.خود را غرق در این بیکران کردم تا بهره ای ببرم و شاید حظی برای بیننده حاصل گردد.
سبک و روند شکل گیری آثار
کارها در دو سال 94 و 95 طراحی و بافته شدند و در فضای اکسپرسیون و انتزاعی جا میگیرند. البته عناصر سنتی نیز در قطعات وجود دارد.
نمایشگاه قالی و گلیمی را که برگزار میکنم به نوعی احیای هنرهای ایرانی هم هست؛ در طراحی این آثار از گوزن زرد ایرانی که یکی از عنصرهای مهم فرش چند هزارساله پازیریک، یوزپلنگ ایرانی یکی از در خطرترین حیوان های حیات وحش ایران، چوگان از ورزشهای اصیل ایرانی و اسب ایرانی الهام گرفتم.
پرفورمنس اعتراضی در نمایشگاه گلیم و قالی
نگاه اعتراضی نیز در قطعات دیده میشود، یکی از فرشها را زیر پا میاندازم تا مخاطبان روی آن راه بروند.
شعاری با مضمون (جا پای تک تک ما روی نابودی داشتههایمان است) را بالای این فرش قرار میدهم.
این کار اعتراضی به نوعی پرفورمنس سادهای است که به ما یادآوری کند از خرابی دست برداریم تا داشتههایمان را که در حال نابودی است نجات دهیم.
قالی و گلیم بافی حاصل ذوق و فعالیت هنر ایرانی است و به دلیل طرفدار داشتن، اهمیت و زیبایی این هنر در خارج از کشور است که هند و چین به کپی فرشهای ایرانی دست میزنند. میتوانیم دیدمان را نسبت به این هنر به روز کنیم ، یک ریتم جلو نرویم و نو آوری را چاشنی کارها کنیم.
گفتنی است آثار این نمایشگاه در خارج از کشور نیز نمایش داده میشوند.