"حافظانه ها در ضیافت نستعلیق"؛ برپایی نمایشگاه خوشنویسی در گالری گویا

همزمان با بزرگداشت مقام حافظ نمایشگاهی از آثار خوشنویسی بنفشه مصری پور تحت عنوان "حافظانه ها در ضیافت نستعلیق" در گالری گویا برپا می شود.

بنفشه مصرى پور متولد سال ١٣٥٣ است و در زمینه خوشنویسى و نقاشی خط فعالیت می کند.
وی برگزاری دو نمایشگاه انفرادی نقاشى خط در فرهنگسراى نیاوران و گالرى نقش و خط را نیز در کارنامه خود دارد.

مصری پور در توضیح هدف اصلی از جمع آوری این مجموعه و روند شکل گیری آثارش گفت: هدف اصلی میراث‌دارى و به نمایش گذاشتن زیبایی خط نستعلیق است كه میراث به جا مانده با قدمتى ٨٠٠ ساله است. هدف نشان دادن خط و زبان ایرانى است؛ با توجه به اینكه همه تابلوها از غزلیات حافظ انتخاب شده، خط و زبان هر كشورى هویت ملی مردم آن كشور است.
روند شکل گیری این نمایشگاه نیز حاصل ٢٠ سال تجربه و كار پیوسته است که اجراى تابلوها حدود پنج ماه اجراى مستمر بوده است.
در این نمایشگاه به مناسبت بزرگداشت حافظ بزرگ کوشش کرده ام طراوت نستعلیق را با روح درخشان غزلیات حافظ درآمیخته و با نگاه هنری خودم عرضه کنم.
نکته مهم در این آثار تاکید بر نمایش موسیقی پر جذبه نستعلیق است که با قلم‌رانی صاف و روان قلمهای درشت و ایجاد تونالیته یکنواخت در سایه روشن مرکب و رعایت هندسه و زیبایی شناسی مطلوب و قوام یافته است.

وی در رابطه با تعداد و سبک آثار این مجموعه توصیح داد: تعداد آثار ٢٥ قطعه خوشنویسى منتخب از اشعار حافظ است. این آثار با قلم جلی و در سال جارى اجرا شده و قطعات اجرا شده در اندازه بزرگ هستند.

این هنرمند با بیان اینکه کنکاش و جستجوی درونی اش ادامه دار خواهد بود. افزود: خط نستعلیق را هیچ پایانی نیست؛ ظرفیت تركیبات متفاوت و زیبایی هندسی و قلمرانى معجزه آسای نستعلیق بیكران است.

مصری پور در رابطه با ویژگی های خوشنویسی بیان کرد: در زمان گذشته به دلیل نبودن صنعت چاپ، خوشنویسى هم جنبه كاربردى و هم جنبه هنرى و زیبایی شناسی داشته ولى امروزه به دلیل تكنیك‌های پیشرفته چاپ، نرم افزارهاى متعدد و فونت‌هاى تایپ جنبه كاربردی آن جایگزین پیدا كرده ولى وجه هنرى آن وسیع‌تر و مهم‌تر شده است.
خوشنویسى در قدیم به شكل كتاب و یا قطعات كوچكی عموما در گنجینه ها و مجموعه هایی شخصی نگهدارى میشده و زیاد در معرض دید نبوده و در قالب تابلو و نمایش در دیوار مرسوم نبوده است‌.
امروزه به این دلیل که به شکل تابلو این هنر نمایش داده میشود بهتر از قبل قابل نمایش است و دلبرانگى و زیبایى نستعلیق میتواند در محیط حظور داشته باشد و چشم نوازی كند.

مصری پور در پایان افزود: به امید شناساندن زیباییهای بیكران نستعلیق به ایران و جهان


نمایشگاه آثار این هنرمند از روز جمعه 19 مهرماه آغاز می شود و تا 24 مهرماه نیر ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند به نشانی خیابان کریمخان، روبروی ایرانشهر، پلاک 89، خانه فرهنگ و هنر گویا مراجعه نمایند.





logo-samandehi