بیلبوردها عکس خوب ندارند

یک استاد رشته‌ی عکاسی گفت: اتفاق خوبی است که هر کسی با دوربین دیجیتالش بتواند عکس‌های باکیفیت بگیرد، اما ما به اندیشه احترام نمی‌گذاریم و همین باعث می‌شود بیلبوردها و تبلیغات‌مان عکس خوب نداشته باشند.

مسعود زنده‌روح کرمانی - داور بخش عکس جشنواره فناوری و صنعتی - با تأکید بر این‌که شرایط اقتصادی کشور روی فیلم‌سازی و عکاسی صنعتی و تبلیغاتی تأثیر زیادی می‌گذارد، اظهار کرد: وقتی وضعیت اقتصادی یک کشور خوب باشد، طبیعتا در زمینه تبلیغات هم هزینه می‌کند و کارهایی را انجام می‌دهد، اما سال‌هاست که در ایران، کار شاخصی در زمینه تبلیغات ندیده‌ایم. در این شرایط اقتصادی، اولین چیزی که حذف می‌شود، کارهای فرهنگی و تبلیغاتی است.

او ادامه داد: عکاسی تبلیغاتی و صنعتی سال‌هاست که از شکل نگاه مستقیم فراتر رفته و ایده و اندیشه‌ی عکاس مهم شده است؛ ایده‌ای که شوکی را به بیننده وارد کند. مخاطبان ما با استفاده از رسانه‌های مختلف، سواد بصری بالاتری پیدا کرده‌اند و کار عکاسی و فیلمبرداری صنعتی پیچیده شده و لازم است که عکاس صنعتی هم جور دیگری به قضایا نگاه کند.

زنده‌روح کرمانی گفت: عکاس صنعتی و تبلیغاتی برای این کار باید اندیشه داشته باشد، اندیشه‌ای که برای آن هزینه کرده باشد. البته در این میان باید دید که کارفرما چقدر برای رسیدن به این اندیشه هزینه می‌کند. امیدواریم به قدری تولید محصول در کشور داشته باشیم و این محصول‌ها در انبارهای‌مان بمانند که مجبور باشیم برای فروش آن‌ها دست به تبلیغات بزنیم. تبلیغاتی خوب و مناسب که واقعا با فکر و اندیشه و با هدف جذب مخاطب باهوش ساخته شده‌ باشند.

این استاد دانشگاه با اظهار نارضایتی از این‌که به شغل‌های تخصصی احترام گذاشته نمی‌شود، افزود: همه نهادها، روابط عمومی دارند و آن‌ها هم حتما عکاس دارند. این سوال مطرح می‌شود که حالا این عکاس صرفا یک گزارشگر روابط عمومی است یا عکاس صنعتی و تبلیغاتی؟ نکته دیگری که اهمیت دارد، این است که این روزها با وجود دوربین‌های دیجیتالی که بسیار هم فراگیر شده، کار عکاسی برای همه راحت شده و با این‌که اتفاق خوبی است که هر کسی با دوربینش می‌تواند عکس‌های باکیفیت بگیرد، اما اندیشه پشت این دوربین چیست؟ اصلا اندیشه‌ای وجود دارد؟

زنده‌روح کرمانی با اشاره به این‌که در سومین دوره جشنواره فناوری و صنعتی، برای اولین‌بار است که عکس‌های فناوری و صنعتی حضور می‌یابند، گفت: با توجه به این‌که این بخش از جشنواره نوظهور است، خیلی میان جامعه عکاسان شناخته‌شده نیست، اما تصور می‌کنم اگر برای سال‌های آینده از همین حالا برنامه‌ریزی‌ها شروع شود و سیاست‌های کلان جشنواره برای هنرمندان عکاس تعیین شود، طبیعتا به نتیجه بهتری دست پیدا می‌کنیم.

وی با بیان این‌که عکس‌های زیادی برای جشنواره ارسال شده‌اند، بیان کرد: با این‌که تعداد این عکس‌ها زیاد بود، اما چون شناخت زیادی نسبت به موضوع وجود نداشت، بیشتر عکاسان عکس‌های آرشیوی را که با موضوع صنعت و تبلیغات داشتند، فرستاده بودند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر این‌که باید فضا و شرایط برای عکاسان تعریف شود تا آثاری به مراتب بهتر را شاهد باشیم، گفت: با این‌که با عنوان جشنواره صنعتی و فناوری روبه‌رو هستیم، اما تصاویری از صنایع مدرن ندیدیم. همچنین جنبه‌های گرافیکی اثرهای فرستاده‌شده کم بود.

زنده‌روح کرمانی با اشاره به این‌که شکل‌گیری تعامل میان برگزارکننده‌های جشنواره فناوری و صنعتی و انجمن‌های مختلفی که در زمینه عکاسی صنعتی فعالیت می‌کنند، می‌تواند در کیفیت آثار رسیده موثر باشد، اضافه کرد: برای مثال در فراخوانی که امسال منتشر شد، فقط اطلاعات تخصصی درباره عکس‌های حاضر در جشنواره داده شد، در حالی‌ که لازم است اطلاعات محتوایی نیز در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و بدانند که منظور از تبلیغ فقط عکس تبلیغاتی است یا ایده‌های تبلیغاتی هم مهم هستند.

logo-samandehi