نمایش "قرنیه هشتم" دانشجویان معماری داخلی دانشگاه آزاد تهران غرب در گالری شلمان

نمایشگاه گروهی عکس دانشجویان معماری داخلی دانشگاه آزاد تهران غرب تحت عنوان "قرنیه هشتم" از عصر روز جمعه 27 دی ماه در گالری شلمان افتتاح شد.

به گزارش گالری آنلاین، آثار این نمایشگاه که به هنربانی پویا سلطانیان برگزار شد، توسط علی مزارعی انتخاب شده است.

نمایشگاه "قرنیه هشتم" با آثاری از هنرمندان بهاره ایمانی، کیانا پوریزدان خواه، ملیکا رمضان زاده، محمدعلی سلگی، نازگل بختیاروندی، زینب پوروقار، پویا سلطانی و علی مزارعی تا 2 بهمن ادامه خواد داشت.

همچنین جلسه نقد و بررسی آثار نیز روز دوشنبه 30 دی ماه از ساعت 17:30 الی 19:30 با حضور دکتر پژمان دادخواه و علی مزارعی برگزار می شود.

همه ی هنرمندان (بجز علی مزارعی) دانشجویان ترم سه کارشناسی معماری داخلی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب هستند که نمایشگاه حاضر مربوط به پروژه عکاسی دیجیتالشان است.

علی مزارعی فوق‌لیسانس طراحی صنعتی و معماری داخلی و مدرس این دانشجویان و ‌مدیر گالری شلمان است که انتخاب آثار به عهده ایشان بوده است.

مزارعی در ابطه با هدف از جمع آوری این مجموه توضیح داد: انگیزه اصلی بنده از برگزاری این نمایشگاه، تجربه یک کار گروهی و حرفه‌ای خارج از آنچه در دانشگاه به دانشجویان آموزش داده می‌شود، بود. در دهه هشتاد (بین سالهای ۷۴ تا ۷۸) که دانشجوی کارشناسی عکاسی بودم، نیاز تجربه بازار کار همواره احساس می‌شد. اگر در آن دوران همت خود دانشجویان نبود هیچگاه با محیط گالری و کار نمایشگاهی آشنا نمی‌شدم. به یاد می‌آورم اولین نمایشگاه گروهی ورودی عکاسی ۷۴ را که در خانه سینما و با تلاش علی بریران برگزار گردید.
لذا تلاش کردم تا این دانشجویان که به نظرم تا حدی آثارشان درخور یک نمایشگاه گروهی بود را دور همدیگر جمع کنم تا شاید انگیزه‌ای باشد برای ورود به دنیای هنر.

مدیر گالری در توضیح روند شکل گیری ایده تا اجرای این نمایشگاه بیان کرد: طی موضوعاتی که به این دانشجویان در طول ترم می‌دادم احساس کردم دیدی متفاوت‌تری نسبت به دانشجویان طراحی صنعتی دارند، با اینکه دانشجویان طراحی صنعتی دومین واحد عکاسی خود را می‌گذراندند و دانشجویان معماری داخلی تازه در اول خط بودند. با این اوصاف در اواسط آبان بود که تصمیم گرفتم موضوع جایگزینی نمایشگاه در گالری را بجای یک ژوژمان ساده در داخل نمایشگاه مطرح کنم و آنها هم استقبال کردند.

وی در توضیح ابعاد، تعداد، سبک و تکنیک آثار این نمایشگاه گفت: برای هر هنرمند حداکثر ۴ کار و حداقل یک کار مشخص کردیم. بجز سه اثر بقیه آثار در قابهای ۷۰*۵۰ ارائه شده‌اند و کل آثار به نمایش درآمده ۲۲ اثر می‌باشند. آثار به نوعی شبیه آثار مفهمومی هستند و شاید در نگاه اول به‌ نظر برسد اکثرا به‌صورت رئال عکاسی شده‌اند.

مزارعی در رابطه با علت انتخاب عنوان "قرنیه هشتم" برای این نمایشگاه اذعان داشت: در دهه ۵۰ قرن بیستم ماینور وایت واژه قرنیه را برای عکسهای آلفرد استیگلیتس استفاده کرد (رجوع شود به بیانیه نمایشگاه). این عنوان را من برداشت کردم و از هر هنرمند خواستم تا دغدغه‌های محیط زندگیش را با لنز دوربینش دیده و آنرا در چهارچوب عکس نمایش دهد. هریک از هنرمندان مسائل اجتماعی‌ای که درگیرش بودند را تحت عنوان خاصی ارائه دادند.
هدف ما از عدد هشت در قرنیه هشتم تعداد عکاسانی بود که در این نمایشگاه شرکت کردند.

مزارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر معیار کیوریتورها در انتخاب هنرمندان این نمایشگاه توضیح داد: ده نفر دانشجویانی بودند که در دوره عکاسی شرکت کرده بودند. از این تعداد یک نفر استانداردهای لازم را برای شرکت در نمایشگاه مسب نکردد، لذا تصمیم گرفتم خودم نیر با یک عکس در این نمایشگاه شرکت کنم، نه به عنوان مدیر گالری، نه یک مدرس و یا یک حرفه‌ای در این رشته؛ بلکه تنها بدلیل اینکه مرزی بین استاد و شاگرد نیست، این حد و مرز را ذهن و حرمت‌های انسان مشخص می‌کند.

وی در آخر افزود: نسل‌های جوان کشورمان هیچ محدودیتی را نمی‌شناسند و به راحتی قواعد را می‌شکنند. این وظیفه ماست که از بی‌سامانیها جلوگیری کنیم (این نسل به کار خود ادامه می‌دهد).

علاقمندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 به نشانی بلوار میرداماد، رودبار غربی، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه نمایند.




logo-samandehi