گزارش تصویری آزمایشگاه هنرمند ایرانی‌تبار در موزه زنان شهر بن


"در آزمایشگاه نشانه‌ها و اشیاء" نام نمایشگاه انفرادی هما امامی است که تا ۱۵ اوت ۲۰۱۵ (۲۴ مرداد ۱۳۹۴) در موزه زنان شهر بن آلمان برپاست. این نمایشگاه شامل بخشی از آثار سی سال گذشته خانم امامی است.


فضای نمایشگاه به چهار بخش تقسیم شده است. در فضای نخست روزنامه‌های خبری و مجله‌هایی دیده می‌شوند که به شکل خشت درآورده شده‌اند. ناخوانایی متن این روزنامه‌ها نشانه فرهنگ فراموش‌شده، کتاب‌های خوانده‌نشده و قصه‌های ناگفته است. هنرمند با این خشت‌ها به دنبال ساختمان جدیدی است که خاطرات و فرهنگ فراموش‌شده در قالب آن از نو متولد شوند.


در فضای دوم "تقویم آشپزخانه" هما امامی دیده می‌شود. این هنرمند در طول سه سال جزئیات بیش از هزار غذای روزانه را با دقت با عدد و رقم بایگانی کرده است. بیننده غیر فارسی زبان تنها با کمک شماره‌ها به محتویات غذا پی می‌برد. این رمزگذاری کلیدی است که هما امامی برای انتقال مفاهیم از زبانی به زبان دیگر از آن استفاده کرده است.


آیا گیاهان هم کوچ می‌کنند؟ این پرسش انگیزه آغاز پروژه‌ای جدید با موضوع مهاجرت شد که دائم تکمیل می‌شود. هما امامی از سال ۲۰۰۲ در قالب پروژه "باغ" از گیاهان بومی دیگر کشورها در آلمان از جمله گیاهان بومی زادگاهش ایران عکاسی می‌کند و یافته‌های خود را به همراه بذر گیاهان بایگانی می‌کند.


بذرهای نصب‌شده بر نی‌های بی‌ریشه؛ آیا فرد مهاجر در فرهنگ جدید ریشه می‌زند؟



در چهارمین فضا اثری به نمایش درآمده که تداعی‌کننده نام نمایشگاه (در آزمایشگاه نشانه‌ها و اشیاء) است. این چیدمان مجموعه‌ای از چارچوب‌های ساختمانی بی در و دیوار است که در هم تنیدگی پروژه‌های قبلی را نشان می‌دهند. مواد پروژه‌های قبلی هم موجودند. هما امامی با این اثر فاصله خود با مخاطب را از بین برده، او را به آتلیه خود دعوت کرده و مخاطب را در تجربه خلق آثار شریک کرده است.


هما امامی تحصیل در رشته مجسمه‌سازی در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران را در سال ۱۹۷۹ به پایان برد. او از سال ۱۹۸۶ در آلمان زندگی می‌کند. خانم امامی از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ در دانشکده هنر مدرسه عالی کلن زیر نظر کارشناسان آلمانی فعالیت هنری خود را پی گرفت. او تا کنون چند نمایشگاه در آلمان برپا کرده است.


خانم امامی در زمینه هنر مفهومی کار می‌کند و آثار خود را عموما به صورت چیدمان می‌آفریند. کارهای او زندگی و تجربیات‌اش به عنوان زن و همچنین تجربه مهاجرت را بازمی‌تابانند. او به مفاهیمی مانند زبان یا هویت در فرهنگ بیگانه به روش تحقیقی می‌پردازد.


خاطراتی که بایگانی می‌شوند


هما امامی آثار چیدمانی را با عکاسی، طراحی، نقاشی و ساخت اجسام خلق می‌کند. مواد اولیه‌ی زندگی روزمره، مواد اولیه کارهای او هستند.



نقاشی و طراحی؛ نخستین ابزار هما امامی برای ارتباط با دنیای جدیدی که به زبانی ناآشنا سخن می‌گوید.


خشی از چیدمان "۱۲۰ میلی‌متر" با موضوع سنگسار. نام چیدمان برگرفته از اندازه سنگ‌هایی است که برای سنگسار از آنها استفاده می‌شود.


logo-samandehi