ثبت ۱۸ اثر تاریخی در فهرست میراث‌ملی کشور از همدان در سال ۱۴۰۲

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه آمار آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور از همدان در سال گذشته بیش از میزان تعیین شده وزارت بوده، گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۸ اثر تاریخی منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید که از دستاوردهای ارزشمند در زمینه میراث‌فرهنگی استان است.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث‌آریا، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، حمیدرضا حیدری روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ اظهار کرد: در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت بناهای تاریخی در سال ۱۴۰۲ مرمت بخش‌هایی از ۶۰ بنای تاریخی استان انجام شد، که با توجه به شرایط این بناها نیاز به تکمیل مرمت در دوره‌های بعدی است. این بناها شامل، یخدان میرفتاح، کاروانسراهای گلشن، قبله، کاروانسرای سعادت نهاوند، بازار قدیمی کبوداهنگ، پل دهنجرد بهار، امامزاده کرزان تویسرکان، برج خوش اباد فامنین است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان همچنین از بررسی بیش از ۱۶۳۱ استعلام مرتبط با آثار تاریخی و همچنین تملک و آزادسازی بخش‌هایی از پلاک ثبتی واقع در عرصه تپه تاریخی هگمتانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

او با اشاره به ثبت هشت اثر تاریخی ناملموس از استان در فهرست میراث‌ملی کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: این آیین‌ها شامل مراسم شکرگذاری پایان محصول سنقرآباد درگزین، نقوش قالی میشن ملایر، تهیه آش آلو، تهیه آش سرنانی، فن تهیه حلوای مغزی در اشترمل، فن تهیه پتله پلو، فن تهیه آش چغدر بدو، مراسم دار امام در روستای حیدره قاضی خانی (جشن شکرگزاری) است.

حیدری افزود: دو اثر طبیعی شامل آبشار گانه زار آرتیمان و درخت توت ازناو در این مدت در فهرست میراث‌ملی طبیعی ثبت شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ جلسه شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی، کمیسیون و... تشکیل شده است و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده است.

او از دیگر اقدامات سال ۱۴۰۲ را مرمت و حفاظت ۶۹ قلم اَشیا فرهنگی و تصویب چهار حریم اثراعلام کرد.

logo-samandehi