ثبت تصاویری از آرزوی دیرینه انسان

یک عکاس با سوژه قرار دادن پرواز و مهاجرت پرندگان در مجموعه‌ی خود، به آرزوی دیرینه‌ی انسان‌ها یعنی پرواز اشاره کرده است.

حمید مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی برپایی نمایشگاه عکس‌هایش با عنوان «ابتدا پرنده بود» اظهار کرد: در این نمایشگاه 10 عکس 100*70 به سبک کلاژ به‌نمایش گذاشته می‌شود. این عکس‌ها در سفر به مناطق مختلف ایران گرفته شده‌اند و نقطه‌ی مشترک آن‌ها حضور پرنده‌هایی است که در حال پرواز و خروج از کادر هستند.

او ادامه داد: انتخاب پرنده‌ها به‌عنوان سوژه‌ی اصلی این مجموعه و نمایش پرواز آن‌ها، استعاره‌ای از هجرت و سفر انسان‌هاست. آدم‌ها معتقدند وقتی می‌میرند، پرواز می‌کنند. شوق پرواز همیشه در وجود آن‌ها بوده و این شوق با اختراع و ساخت هواپیما و وسایل پرواز، از بین نرفته است. انسان‌ها دوست دارند پرواز را بدون واسطه و فقط و فقط با جسم خود تجربه کنند.

این عکاس همچنین به دشواری‌های این پروژه اشاره کرد و گفت: سر و کار داشتن با موجود زنده در این مجموعه، یکی از دشواری‌های کار بود. من نیز بیشتر سعی کردم به مناطقی بروم و عکاسی کنم که پرنده‌ها به‌صورت دسته‌جمعی در آنجا پرواز می‌کنند. کردستان، مناطق شمال ایران و تهران بیشترین سهم را در این مجموعه دارند.

مهدوی درباره‌ی کلاژ بودن عکس‌ها نیز اظهار کرد: همه‌ی عکس‌های این نمایشگاه ترکیبی از چند عکس هستند. ما می‌خواستیم تصویری که در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد، دور از واقعیت نباشد و مخاطب احساس نکند با تصویری جدا از واقعیت روبه‌رو است. بنابراین در کلاژ کردن عکس‌ها این موضوع رعایت شده است.

او همچنین بیان کرد: در کنار هر کدام از این عکس‌ها یک «فرمان» و یک «تماس» به قلم سجاد افشاریان نوشته شده است. این 10 تماس در کنار یکدیگر یک نمایشنامه‌ی کوتاه را تشکیل می‌دهند.

این عکاس در متن معرفی نمایشگاهش نیز نوشته است: «آن‌گونه می‌اندیشیم که روح آدمی پس از مرگ به پرواز می‌آید و چه بسا می‌توان گفت قبل از وارد شدن بر جسم، پرنده‌ای بی‌پروا بوده است که جهان را یکسره زیر سایه‌ بال‌های خود طی کرده و بی‌شک شوق پرواز همچنان بعد از اختراع ابزار آن، باز هم در جان آدمی ماناست. او در معراج، در میلاد، در مرگ و در هر تحرک معنوی خود را پرنده‌ای می‌یابد و باشد که این‌گونه متصور شویم آدمی که روح است، پرنده‌ای است بی‌پروا، در انتظار رهایی ...»

مهدوی دوره‌های مقدماتی عکاسی را نزد فواد نجف‌زاده، فاین‌آرت را در کلاس‌های مهدی مقیم‌نژاد و عکاسی تئاتر را توسط رضا موسوی آموخته و تا کنون در چند نمایشگاه انفرادی و جشنواره‌ی عکاسی شرکت کرده است.

نمایشگاه «ابتدا پرنده بود» نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند است. عکس‌های این نمایشگاه توسط رضا موسوی انتخاب شده‌اند.

این نمایشگاه از 2 تا 8 مردادماه از ساعت 17 تا 20 در گالری «ایده پارسی» به نشانی خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه الهگ‌وردی آذر، شماره 28 میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی خواهد

logo-samandehi