چرا رعایت این قانون مهم است؟


همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری با حضور محمد سریر (رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران)، مجید سرسنگی (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)، حمیدرضا ششجوانی (دبیر علمی همایش)، لادن حیدری (مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمع دیگری از استادان و پژوهشگران در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پس از ارائه‌ی گزارشی از مقالات ارائه شده به این همایش توسط حمیدرضا ششجوانی، مجید سرسنگی - مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - با اشاره به موضوع حقوق مالکیت هنری و اهمیت آن، گفت: حقوق مالکیت هنری بخشی از حقوق مالکیت فکری است که در آن نه تنها آثار فکری بلکه اجراهای هنری را که به تمامی ناشی از فعالیت فکری نیستند، مشمول حقوق انحصاری می‌کند. این حق به زبان ساده، نوعی انحصار موقتی نسبت به بهره‌برداری مالی و انحصار دائمی نسبت به بهره‌برداری معنوی از اثر خلق شده است. البته این حق مادی و معنوی، نکته‌ی تازه‌ای نیست و پیشینه‌ی آن به شکلی نزدیک به مفهوم امروزی «حق مولف»، از نیمه قرن شانزدهم در انگلیس بوده که سیستمی برای ثبت کتاب ابداع شده بود و اگر نویسنده‌ای کتاب خود را در این سیستم ثبت می‌کرد، حق دائمی تکثیر به او واگذار می‌شد و دیگران از این کار منع می‌شدند.

سرسنگی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در ایران نیز، حقوق معنوی مالکیت فکری، به صورت ضمنی رعایت می‌شد، نمونه‌اش را در صنعت ادبی «تضمین» می‌یابیم که در آن اگر شاعری می‌خواست از شعر دیگری در اثر خودش استفاده کند، بایستی اولاً ابیاتی را که استفاده می‌کرد کاملاً مشهور باشند و ثانیاً تا جایی که وزن شعر اجازه می‌داد نام شاعر را می‌آورد.

مشروح خبر

منبع : ایسنا

logo-samandehi