˝زیبایی وحشی˝ پر مخاطب‌ترین نمایشگاه در تاریخ موزه ویکتوریا و آلبرت


در طول 21 هفته برپایی نمایشگاه تقاضای زیادی برای بازدید از آن وجود داشت که باعث شد برای اولین بار مسئولان موزه با برپایی نمایشگاه شبانه موافقت کنند. در دو تعطیلات آخر هفته روزهای پایانی نمایشگاه، موزه از ساعت 10 شب تا 5.30 صبح باز بود و به این ترتیب 15 هزار بلیت به فروش کلی نمایشگاه اضافه شد. بنابراین از ساعت 5.30 تا آغاز به کار دوباره موزه در ساعت 8 صبح فقط یک ساعت و نیم فرصت باقی بود.

مسئولان موزه پیش‌بینی می‌کردند این نمایشگاه موفق‌تر از نمایش آثار دیوید بووی در سال 2013 باشد که 311 هزار بلیط برای آن فروخته شد، اما 480 هزار بازدیدکننده، بسیار بیشتر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتند. یکی از مسئولان موزه می‌گوید: "ما تجربه زیادی در برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ داریم اما پیش بینی نمی‌کردیم که این نمایشگاه آنقدر بزرگ باشد."

پیش از این نمایشگاه لباس عروسی با 359 هزار بازدید کننده و نمایشگاه لباس و صحنه هالیوود با 251 هزار بازدیدکننده، پر طرفدارترین نمایشگاه‌های موزه ویکتوریا و آلبرت بودند.

همچنین نمایشگاه زیبایی وحشی پرخرج‌ترین نمایشگاه در تاریخ این موزه هم بوده است. بهره‌گیری از تکنولوژی‌های سنگین با مقدار زیادی از تجهیزات، هولوگرام، صوت و فیلم، امکانات متنوعی برای نمایش لباس‌های الکساندر مک کوئین فراهم کرده بود.

نمایشگاه نشان دهنده آثار چشم‌نواز و عجیب و غریب مک کوئین، ساخته شده از مواد متنوع مانند پشم، پر، صدف و... بود. آثاری از روزهای ابتدای فعالیت او تا زمانی که به یک ستاره جهانی طراحی مد تبدیل شد.

الکساندر مک‌کوئین پسر یک راننده تاکسی لندنی بود که به طور مرتب از موزه ویکتوریا و آلبرت بازدید می‌کرد و سرانجام سال 2010 در سن 40 سالگی و در آستانه تشییع جنازه مادرش خود را کشت.

نمایشگاه زیبایی وحشی تعادلی بین ورود مردم، حصول اطمینان از اینکه آنها می‌توانند از نمایشگاه لذت ببرند و مدیریت صف‌های طولانی برقرار کرد. یک گروه از افراد متخصص استخدام شده بودند تا زمان انتظار 15 دقیقه‌ای مردم در صف را مدیریت کنند.

تیم ریو، قائم مقام کارگردان نمایشگاه گفت: "اولین واکنش شما این است که وقتی 3 میلیون پوند برای نمایشگاهی به مدت 21 هفته صرف کرده‌اید، چه اتفاقی می‌افتد اگر بازدیدکننده‌ای برای تماشای آن نیاید. سپس واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید و متوجه می‌شوید که جهان در انتظار این اتفاق است. پس از آن شما به عنوان تیم برگزاری نمایشگاه احساس غرور و افتخار می‌کنید، چون همه افراد در موزه و جهان مد در مورد آن صحبت می‌کنند."

بسیاری از افرادی که برای دیدن آثار الکساندر مک‌کوئین آمدند پیش از این هرگز به موزه نیامده بودند. موزه بازدیدکنندگان بسیاری را هم از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، هلند، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به خود جلب کرد تا از نمایشگاهی که دیگر برپا نخواهد شد دیدن کنند.

با توجه به تمام تحقیقات و مذاکرات مورد نیاز برای قرض گرفتن بعضی اشیا از مجموعه‌داران خصوصی، به نظر می‌رسد آماده سازی نمایشگاهی در این مقیاس باید چهار یا پنج سال به طول انجامد. ریو می‌گوید: "این کار بسیار دشوار بود اما ارزش سختی‌ها را داشت. نمایشگاه‌هایی مانند این خیلی کم اتفاق می‌افتد، اما این نمایشگاه هرگز تکرار نمی‌شود."

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi